REAL LIFE WHO

Η σοπράνο Μαριτίνα Ταμπακοπούλου στο JennyGr: «Η Κάλλας αποτελεί έμπνευση και πηγή προβληματισμού»


JTeam

8 Φεβρουαρίου 2023

Η σοπράνο Μαριτίνα Ταμπακοπούλου στο JennyGr: «Η Κάλλας αποτελεί έμπνευση και πηγή προβληματισμού»
Photo: Clarissa Lapolla
Tο εμβληματικό Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» ολοκληρώνει τον κύκλο συναυλιών για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας με δύο μεγάλες συναυλίες. Η πρώτη αύριο, Πέμπτη, αποτελεί έναν σπουδαίο φόρο τιμής στη μεγάλη ντίβα του λυρικού τραγουδιού. Η Μαριτίνα Ταμπακοπούλου, μιλά στο JennyGr λίγο πριν ανέβει στη σκηνή για έναν από τους πιο απαιτητικούς ρόλους στη ζωή κάθε σοπράνο

Το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» έκανε πέρυσι ένα δυναμικό comeback στα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας, παρουσιάζοντας ένα πλούσιο πρόγραμμα για τη σεζόν 2022-23, επικεντρωμένο στη «φωνή, σε όλες της τις μορφές», όπως ανέφερε στο σημείωμά του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου, Ολιβιέ Ντεκότ. Κεντρικά πρόσωπα της σεζόν είναι δύο από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες που άφησαν ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους στον κόσμο της λυρικής τέχνης: η αιώνια Μαρία Κάλλας, και ο σπουδαίος διευθυντής ορχήστρας, πιανίστας και συνθέτης, Δημήτρης Μητρόπουλος.

Το αφιέρωμα στη Μαρία Κάλλας, με αφορμή και τη συμπλήρωση 100 ετών από τη γέννησή της, ολοκληρώνεται σταδιακά με δύο μεγάλες συναυλίες: μία συναυλία-φόρο τιμής στους σπουδαίους ρόλους που ερμήνευσε η Κάλλας επί σκηνής, αύριο, 9/2, και την Πασχαλινή συναυλία των Μουσικών Συνόλων στις 10/4, που θα εστιάσει στο θρησκευτικό ρεπερτόριο που ερμήνευσε η Κάλλας, κυρίως κατά την αθηναϊκή της περίοδο.

Όσοι παρευρεθούν αύριο στο θέατρο Ολύμπια για το μεγάλο αφιέρωμα στις σπουδαιότερες ερμηνείες της Κάλλας, θα έχουν τη μοναδική ευκαιρία να απολαύσουν από κοντά άριες και αποσπάσματα από όπερες τις οποίες ερμήνευσε, τόσο μουσικά όσο και σκηνικά, με τον δικό της μοναδικό τρόπο η Μαρία Κάλλας, με τη σύμπραξη τριών διακεκριμένων λυρικών τραγουδιστριών, υπό τη διεύθυνση του Ιταλού αρχιμουσικού Sebastiano Rolli.

Θα έχουν επίσης την τύχη να παρακολουθήσουν από κοντά μια από τις σημαντικότερες ανερχόμενες τραγουδίστριες Όπερας αυτήν την στιγμή στον κόσμο, τη σοπράνο Μαριτίνα Ταμπακοπούλου, η οποία θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα στον ρόλο της Σμαράγδας.

Jenny.Gr

Η Μαριτίνα Ταμπακοπούλου είναι απόφοιτος του προγράμματος όπερας του Julliard School. Έκανε το ντεμπούτο της τη σεζόν 2018/2019 με τον ρόλο της Donna Elvira («Don Giovanni», Juilliard Opera) και ακολούθησαν οι ρόλοι της Elisabetta («Maria Stuarda») και της Elisabeth de Valois («Don Carlos»). Το 2014 αποφοίτησε με άριστα από το Εθνικό Ωδείο και στη συνέχεια τελειοποίησε τις σπουδές της στην Κρατική Όπερα της Βιέννης. Έχει σπουδάσει στη Μόντενα, υπό την καθοδήγηση της Raina Kabaivanska και έχει διακριθεί σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς: το 2020 στον Διαγωνισμό «Spazio Musica» (Α΄ Bραβείο και Bραβείο κοινού ), το 2019 στον Διαγωνισμό «R. Zandona»i (Α΄2 Bραβείο), το 2018 στον Διαγωνισμό «Ottavio Ziino» στη Ρώμη (φιναλίστ), ενώ το 2019 έφτασε στον τελικό του Διαγωνισμού «Voci Verdiane» στο Μπουσέτο. Το Teatro Regio της Πάρμα την κάλεσε να συμμετάσχει σε σειρά συναυλιών αφιερωμένων στον Verdi. Οι πιο πρόσφατες συνεργασίες της περιλαμβάνουν τη συμμετοχή της στην όπερα του Prokofiev «Le Joueur» (Festival della Valle d’Itria), το ντεμπούτο της στο Teatro Regio του Τορίνο ως Mimì στην όπερα «La bohème» και το ντεμπούτο της στον ρόλο της Hélène («Les vêpres siciliennes»), στο Teatro Massimo του Παλέρμο.

Λίγο πριν την πρώτη της εμφάνιση στη χώρα της, σε έναν άκρως απαιτητικό ρόλο με μεγάλη ιστορία και ειδικό βάρος, η Μαριτίνα Ταμπακοπούλου μίλησε στο JennyGr για την καριέρα της, τον κόσμο της όπερας και το πώς είναι να ερμηνεύεις τα τραγούδια ενός «ιερού τέρατος» του χώρου.

Jenny.Gr
«Φωτογραφία από το άλμπουμ της Μαρίας Κάλλας, του οποίου η χρήση χρονολογείται από το 1947-1959, Verona. Συλλογή Δήμου Αθηναίων»

Πώς προέκυψε η φετινή σου συνεργασία στο Θέατρο Ολύμπια;

Εφτασα στο Θέατρο Ολύμπια μέσω Ιταλίας. Το καλοκαίρι του 21 συμμετείχα στην ΑΙDA του Macerata Opera Festival της Ιταλίας όταν ξαφνικά ο ατζέντης μου ένα μεσημέρι οργάνωσε μια ακρόαση στο Πέζαρο. Αφού οδήγησα περί τις 4 ώρες τραγούδησα για μια επιτροπή εξαιρετικών μουσικών προσωπικοτήτων, ανάμεσά τους και ο υπερδραστήριος και πολυμήχανος καλλιτεχνικός διευθυντής, τότε του διάσημου Rossini Opera Festival, και σήμερα του Θεάτρου Ολύμπια, Olivier Descotes. Η διορατικότητα και η ακόρεστη επιθυμία του για δημιουργία με έφεραν στην Ελλάδα όπου και ερμήνευσα για πρώτη φορά.

Συμμετέχεις σε δύο διαφορετικές παραγωγές. Στον Πρωτομάστορα του Μανώλη Καλομοίρη και στο αφιέρωμα στην Μαρία Κάλλας. Πώς συνδέονται με την Κάλλας και τα δύο; Τι θα δει κανείς στο αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Κάλλας στο Θέατρο Ολύμπια;

Τιμώντας τα 100 Χρόνια από τη γέννηση της θρυλικής σοπράνο, επιλέχθηκαν έργα που υμνούν την καλλιτεχνική της διαδρομή από το ξεκίνημα μέχρι και τη δύση της. Η μοναδική Ελληνική Όπερα που τραγούδησε η νεαρή Μαρία Καλογεροπούλου ήταν ο Πρωτομάστορας του Καλομοιρη στο Ηρώδειο, το καλοκαίρι του 1944 ερμηνεύοντας τον ρόλο της Σμαράγδας. Στη διάρκεια της πορείας της το ρεπερτόριό της εμπλουτίστηκε με πληθώρα ρόλων, εκ των οποίων οι πιο εμβληματικοι θα αναβιώσουν στη βραδιά του Γκαλά Οπερας, παρουσιάζοντας έτσι όλο ηχογράφημα της καριέρας της.

Πώς ήταν για σένα αυτός ο τόσο απαιτητικός ρόλος της Σμαράγδας στον Πρωτομάστορα;

'Ηταν πραγματικά σκέτος πρωταθλητισμός, μια ακροβασία ανάμεσα σε φυσικές αντοχές και τεχνικές δεξιότητες πάνω σε μια μουσική γραφή εξαιρετικά πολύπλοκη! Έχω ήδη τραγουδήσει μεγάλους και δύσκολους πρωταγωνιστικούς ρόλους, όπως Vepres Siciliennes , Aida, Due Foscari, κ.α όμως τίποτα δεν ήταν τόσο εξουθενωτικό όσο η Σμαράγδα! Νιώθω ότι όλοι οι συντελεστές επιστράτευσαν όλες τους τις δυνάμεις για να ανταποκριθούν σε αυτό το τιτάνιο έργο. Χωρίς τον υπέροχο και έμπειρο Κωνσταντίνο Κληρονόμο στον ρόλο του Πρωτομάστορα και την εξαίσια Μαέστρα Ζωή Τσόκανου που με περίσσιο θάρρος δάμασε το μουσικό αυτό θηρίο, ίσως δεν θα τα είχα καταφέρει. Η ομαδικότητα και η αλληλεγγύη είναι το μυστικό της επιτυχιας.

Υπήρξε πρότυπο για σένα η Κάλλας;

Δεν προσηλώνομαι σε πρότυπα και ινδάλματα, πιστεύω πώς κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και φέρει χαρίσματα και ταλέντα μοναδικά, αρκεί να βρεθεί σε συνθήκες που του επιτρεπουν να τα αναδείξει. Η Κάλλας σίγουρα αποτελεί έμπνευση και πηγή προβληματισμού. Είχα την τύχη η καθηγήτριά μου στην Βιέννη να έχει μαθητεύσει δίπλα στη δασκάλα της Κάλλας και να την έχει γνωρίσει προσωπικά, μπορώ να πω με σιγουριά όσα έμαθα εκ των έσω αποδόμησαν το αφήγημα του θρύλου της. Μελετώντας ζωές και εμπειρίες διάσημων και μη προσωπικοτήτων σίγουρα επιμορφωνόμαστε, για παράδειγμα διαβάζοντας τις επιστολές της σίγουρα βρήκα απάγγιο σε δικούς μου στοχασμούς και αναζητήσεις, ενώ αποφεύγω κακοτοπιες και λάθη που εκείνη διηγήθηκε ότι έκανε.

Υπάρχει άγχος σύγκρισης όταν καλείσαι να ερμηνεύσεις άριές της;

Οι άριες ευτυχώς ανήκουν στους δημιουργούς τους. Εμείς απλά δανειζόμαστε την έμπνευση εκείνων προσπαθώντας να διηγηθούμε μία ιστορία που θα ψυχαγωγήσει. Αυτή είναι η ομορφιά και η γοητεια της τέχνης, ότι είναι υποκειμενική! Η Κάλλας ήταν μια, μοναδική και αξεπέραστη, δεν βρίσκω ούτε ωφέλιμο ούτε εποικοδομητικό όποιες σύγκρισεις ή αντιπαραθέσεις, απεναντίας θεωρώ πώς περιορίζει την ελευθερία έκφρασης του καλλιτέχνη. Η χροιά της φωνής είναι τόσο ιδιαίτερη όσο και το δακτυλικό μας αποτύπωμα.

Jenny.Gr

Τι πιστεύεις ότι την έκανε να ξεχωρίζει τόσο;

Η ταυτότητα της φωνής, η απαράμιλλη τεχνική της και η αποφασιστικότητά της να πετύχει, αψιφώντας τα πάντα και χωρίς να υπολογίζει το κόστος. Η απόσταση που έπαιρνε από τον εαυτό της, εφευρίσκοντας μια περσόνα που επέτρεπε σε όσους τη θωρούσαν να καθρεφτίζουν τις ψυχές τους και να ταυτίζονται μαζί της. Στην αρχη ξεχώρισε ως φωνητικό φαινόμενο όμως στην συνέχεια βάζοντας τη προσωπική της ζωή κάτω από το μικροσκόπιο συνυφάστηκε και με ανθρώπινο δράμα.

Εσύ, πώς από όλα τα είδη διάλεξες αυτόν τον δρόμο στην μουσική;

Με διάλεξε εκείνη. Ας πούμε πώς όταν άρπαξα απο την επαγγελματία τραγουδίστρια, στη γιορτή του νηπιαγωγείου, το μικροφωνο και άρχισα να νιαουρίζω, άφησα λίγα στη φαντασία για το ποιος ήταν ο σκοπός της ύπαρξης μου. Στα 6 μονοπώλησα όλα τα σόλο του σχολείου και έγινα η ατραξιόν της χορωδίας μέχρι και το γυμνάσιο απ' όταν και ξεκίνησα την καλλιέργεια της φωνής μου στο Εθνικό Ωδείο. 'Ηξερα απο την αρχή που ανήκω και ήθελα να επιστρατεύσω όλο μου το ταλέντο προκειμένου να υπηρετήσω την Τέχνη των Τεχνών, την Όπερα που συγκεντρώνει μουσική, ποίηση, χορό, θέατρο χρησιμοποιώντας το καλειδοσκόπιο της φωνής.

Και πώς βρέθηκες στο Juilliard School και από εκεί σε θέατρα του εξωτερικού;

Με αμέριστη υπομονή επιμονή και θάρρος. Μετά τις σπουδές μου στη Βιέννη, μου δόθηκε από την Raina Kabaivanska μια υποτροφία για Master στην Μόντενα της Ιταλίας, παράλληλα με συμμετοχές μου σε διαγωνισμούς και auditions το όνομά μου άρχισε να ακούγεται. Δεν σταμάτησα ποτέ να προσπαθω και να εξελίσσομαι να παλεύω, μέχρι που κάποια στιγμή κίνησα το ενδιαφέρον και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Είμαι ιδιαίτερα περήφανη να είμαι η πρώτη και μοναδικη μέχρι στιγμής Ελληνίδα που κατάφερε να μπει στο ανώτερο τμήμα φωνητικής στο The Juilliard School και μάλιστα με υποτροφία. Κάθε χρόνο διαλέγουν μόνο 4 τραγουδιστές απ' όλο τον κόσμο έπειτα από απαιτητικές ακροάσεις και bootcamps. Ένιωσα ρίγη συγκίνησης όταν στους διαδρόμους και στις αίθουσες άκουγα κατα καιρούς ελληνικές λέξεις σπασμένες απο την ξένη προφορά: "spoudea", "oniro", "teleion". Τη χρονιά που αποφοιτούσα το 2020 ο κόσμος άλλαξε για πάντα και ξαφνικά τα όνειρά μου μπήκαν σε μια αιθουσα αναμονης, όμως δεν άφησα την πανδημία να ορίσει τη μοίρα μου. Βρέθηκα στην Ιταλία και άρχισα πάλι να χτίζω, ήδη έχω ποτίσει με το ελληνικό πνεύμα μου μεγάλες σκηνές σε Ιταλία Γερμανία, Γαλλία, Αυστρία, Τσεχία, Πολωνία, Αγγλια κ.α. Όσα και αν είναι τα εμπόδια και οι δυσκολίες το φως πάντα βρίσκει τρόπο να λάμψει.

Ποιος θα ήθελες να είναι ο επόμενος ρόλος σου;

Αυτός που δεν έχει έρθει ακόμα.

Jenny.Gr

INFO

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ
100 χρόνια από την γέννησή της

Συμφωνική Ορχήστρα & Χορωδία Δήμου Αθηναίων

Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου στις 20:30

Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας»

Θα παρουσιαστούν αποσπάσματα από έργα των Βέρντι, Γκλουκ, Κερουμπίνι, Μασκάνι, Μότσαρτ, Μπελίνι, Μπετόβεν, Ντονιτσέττι, Πουτσίνι, Ροσσίνι.

Σολίστ:
Karine Deshayes, μέτζο-σοπράνο
Klára Kolonits, σοπράνο
Maritina Tampakopoulos, σοπράνο

Διδασκαλία χορωδίας: Σταύρος Μπερής

Μουσική διεύθυνση: Sebastiano Rolli

Είσοδος: €3, €5, €7, €10, €12, €15, €20

Προπώληση:

www.ticketservices.gr

Τηλεφωνικό κέντρο: 210 7234567

e-mail: [email protected]

Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), Αθήνα / Ώρες λειτουργίας εκδοτηρίου: Δευ-Παρ: 9πμ-5μμ

Πώληση εισιτηρίων για όλες τις παραγωγές πραγματοποιείται και στο θέατρο, Ακαδημίας 59, Αθήνα, δύο ώρες πριν την έναρξη των προγραμματισμένων παραστάσεων.