Σίγουρα έχεις πέσει πάνω στον όρο "quiet quitting" τον τελευταίο καιρό, αλλά αν το ακούς πρώτη φορά, πρόκειται για έναν όρο που σε ενθαρρύνει να κάνεις τη δουλειά σου, όπως ακριβώς ορίζει το job description, και τίποτα παραπάνω. Η αθόρυβη παραίτηση- η οποία έγινε γνωστή από το TikTok, δεν σημαίνει ότι κάποιος παραιτείται όπως πιθανότατα υπέθεσες. Οι εργαζόμενοι απλώς σταματούν να κάνουν το κάτι παραπάνω- έρχονται και φεύγουν στην ώρα τους, δεν απαντάνε σε μηνύματα εκτός ωραρίου και δεν αναλαμβάνουν καθήκοντα πέρα από αυτά που συμφώνησαν με τους εργοδότες όταν προσλήφθηκαν. Με άλλα λόγια, κάνουν τη δουλειά τους, αλλά τίποτα παραπάνω και τίποτα λιγότερο.
Μετά το quiet quitting που προλαμβάνει ουσιαστικά το burnout, ένας νέος όρος διαφαίνεται στον εργασιακό ορίζοντα και είναι γνωστός ως "quiet firing". Ο social media influencer, DeAndre Brown τα εξηγεί καλύτερα μέσα από ένα video στο Tik Tok.
@imdrebrown Quiet firing? Not elite! #quietquitting #quietfiring ♬ original sound - DeAndre Brown
Το quiet firing, όπως περιγράφει, συμβαίνει όταν οι ανώτεροι σε ένα εργασιακό περιβάλλον δεν αναγνωρίζουν, ούτε ανταμείβουν τη δουλειά των υπαλλήλων. Αυτό τους ωθεί σταδιακά στο να φύγουν από το εργασιακό περιβάλλον, στο οποίο πλέον νιώθουν ότι δεν έχουν καμία θέση. Η απόλυση εδώ γίνεται έμμεσα αλλά αποκτά το ίδιο νόημα με την αρχική σημασία της λέξης.
Σύμφωνα με τη CEO, Victoria McLean: «Το quiet firing συμβαίνει όταν ο εργοδότης σου κάνει το ελάχιστο για σένα και λαμβάνει διάφορες μορφές. Μερικές από αυτές είναι ότι αποφεύγει την αύξηση μισθού, προωθεί άλλα άτομα αντί για σένα και υποτιμά τη δουλειά σου». Είναι πολύ πιο διαδεδομένο από ό,τι πιστεύεις και σύμφωνα με μια πρόσφατη δημοσκόπηση στο Linkedin, από τους 20.000 εργαζομένους, το 48% το έχει παρατηρήσει να συμβαίνει στη δουλειά τους ενώ το 35% αυτών το έχει βιώσει κάποια στιγμή στον εργασιακό του χώρο.
Αν έχεις υποψίες ότι ο υπεύθυνός σου προσπαθεί να σε απολύσει σιωπηλά, τότε καλύτερα να εξετάσεις καλύτερα τη μεταξύ σας επικοινωνία, ειδικά αν παρατηρείς ότι έχει αρχίσει να σε αποκόβει από διάφορα στη δουλειά. Μπορεί να βλέπεις ότι δεν λαμβάνεις πια πρόσκληση σε meetings ή ότι η συμπεριφορά του δεν έχει καμία σχέση με πριν. Το σημαντικότερο σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι να μιλήσεις ανοιχτά γι' αυτό που υποψιάζεσαι ότι συμβαίνει ώστε να επιλυθεί όσο πιο άμεσα γίνεται.