Μπορούμε να συμφωνήσουμε στο ότι ένας leader συγκεντρώνει διάφορα χαρακτηριστικά που τον κάνουν να ξεχωρίζει από ένα σύνολο ανθρώπων. Οι περισσότεροι leaders, κρίνουν τις πράξεις και ποτέ τους ανθρώπους, σου δημιουργούν ένα αίσθημα ασφάλειας και σίγουρα δεν λειτουργούν ποτέ παθητικά-ενεργητικά. Αλλά, πάντα υπάρχει αυτή η μία και μοναδική δεξιότητα, που τους βοηθάει να φτάσουν στην κορυφή.
Ο βραβευμένος με Νόμπελ φυσικός, Ρίτσαρντ Φίλιπς Φάινμαν, ήταν γνωστός από τους συναδέλφους του ως «o Μεγάλος Εξηγητής». Χρησιμοποιώντας τις επικοινωνιακές του ικανότητες, μπορούσε να αναλύσει με τους απλούστερους όρους το πιο πολύπλοκο επιστημονικό υλικό. Το χάρισμά του; Η επικοινωνιακή του ικανότητα να μετατρέπει κάτι πολύπλοκο σε κάτι απλό, που γίνεται όλο και πιο σπάνια δεξιότητα στον σημερινό επιχειρηματικό κόσμο. Ναι, το να είσαι επεξηγηματικός είναι το «κλειδί».
Πώς μπορείς να κάνεις πιο «κατανοητό» τον τρόπο που επικοινωνείς, για να ξεχωρίσεις ως leader;
Όπως αποδεικνύεται, υπάρχουν εργαλεία που μπορεί κάθε ηγέτης να χρησιμοποιήσει για τον σκοπό αυτό, εργαλεία που βοηθούν πάντα να επιτευχθεί η κατανόηση. Και ο τρόπος για να θυμάσαι αυτά τα εργαλεία, είναι απλός. Όλα μαζί, σχηματίζουν τη λέξη S-I-M-P-L-E, που σημαίνει Slogans (συνθήματα), Images (εικόνες), Metaphors (μεταφορές), Parables (παραβολές), Lists (λίστες), και Examples (παραδείγματα). Όταν χρησιμοποιούνται σωστά, αυτά τα εργαλεία απλούστευσης μπορούν να σε βοηθήσουν να βελτιώσεις τις επικοινωνιακές σου δεξιότητες και να εξηγήσεις τα πράγματα με μεγαλύτερη σαφήνεια.
Ας τα δούμε αναλυτικά:
-
Σλόγκανς/Συνθήματα
Το σλόγκαν είναι μια σύντομη φράση που αποτυπώνει την ουσία ενός μηνύματος. Σκοπός του είναι να είναι αξιομνημόνευτο και να επαναλαμβάνεται συχνά, ενισχύοντας την ελκυστικότητα του επιχειρήματός σου, κάτι που σίγουρα χρειάζεται ένας καλός leader.
-
Εικόνα
Λογικά, θα έχεις ακούσει την έκφραση «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις». Η σωστή εικόνα αξίζει πιθανότατα περισσότερα από ένα εκατομμύριο. Μια εικόνα έχει την ικανότητα να μένει πάντα στο υποσυνείδητο ενός ανθρώπου, οπότε ένας καλός ηγέτης πρέπει να γνωρίζει πώς να τη χρησιμοποιήσει.
-
Μεταφορά
Μια μεταφορά μεταφέρει το νόημα ενός όρου πέρα από την αρχική του χρήση και το εφαρμόζει σε έναν άλλο τομέα. Οι αρχαίοι Έλληνες, ήταν εκείνοι που αρχικά αγκάλιασαν τη χρήση της μεταφοράς και αυτό μπορεί να έχει να κάνει με το γεγονός ότι βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στη ρητορική και όχι στον γραπτό λόγο. Οι μεταφορές επιτρέπουν στο ακροατήριο να κατανοήσει αμέσως μια έννοια, επιτρέποντας σε έναν ομιλητή να κρατήσει την προσοχή πάνω του.
-
Παραβολή
Πολλά έχουν ειπωθεί για το πώς η αφήγηση ιστοριών μπορεί να είναι μια ισχυρή επικοινωνιακή δεξιότητα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι ιστορίες μπορούν να είναι συναρπαστικές. Ένας leader, όμως, δεν πρέπει να χρησιμοποιεί ιστορίες απλώς και μόνο για να διεκδικήσει την προσοχή του ακροατηρίου αλλά για να δώσει ένα «μάθημα» που το κοινό μπορεί να εκτιμήσει και να απορροφήσει.
-
Λίστες
Δεν χρειάζεται να περάσεις πάνω από 10 λεπτά στο διαδίκτυο για να αναγνωρίσεις ότι οι άνθρωποι αγαπούν τις λίστες: «Οι 10 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών», «οι επτά συνήθειες των πολύ αποτελεσματικών ανθρώπων» και πάει λέγοντας. Η γοητεία των λιστών είναι στο ότι είναι πάντα σαφείς. Φέρνουν τάξη στην ακατάστατη ζωή μας. Μια λίστα μπορεί να κάνει το ίδιο και για τις ιδέες μας. Ένας ηγέτης, μπορεί να χρησιμοποιεί αυτές τις λίστες για να βοηθήσει τους εργαζόμενους να θυμούνται αποτελεσματικά τα πάντα.
-
Παράδειγματα
Ένα καλό παράδειγμα μπορεί να κάνει τα πάντα ξεκάθαρα. Ίσως η πιο ισχυρή χρήση ενός παραδείγματος είναι η επίδειξη-αντικειμενική απόδειξη που υποστηρίζει τον ισχυρισμό κάποιου. Εάν χρησιμοποιείς σωστά στα παραδείγματα, τότε ίσως είσαι γεννημένος leader.