Ο κόσμος αλλάζει, οι ιδέες ανανεώονται και απαρχαιωμένες αντιλήψεις, περιορίζονται όλο και περισσότερο εκεί που ανήκουν: στο παρελθόν. Η μόδα, ως μια έκφανση του πολιτισμού και αντανάκλαση της κοινωνίας και των αλλαγών που πραγματοποιούνται μέσα σ΄αυτή, ακολουθεί, ως οφείλει άλλωστε.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε στον καθρέφτη της να συμβαίνουν μικρές ή μεγάλες αλλαγές. Τα πρότυπα της μόδας και της ομορφιάς αλλάζουν και η βιομηχανία είναι πλέον ένας χώρος φιλόξενος για περισσότερους ανθρώπους. Ανθρώπους όλων των φύλων και φυλών, όλων των μεγεθών, αλλά και ηλικιών. Αυτό που ονομάζουμε inclusivity.
Σε ό,τι αφορά την τελευταία περίπτωση, η μόδα αγκαλιάζει πια τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και βλέπει σε αυτά την έμπνευση και τις δυνατότητες που στο παρελθόν δεν αναδεικνύονταν. Μοντέλα και fashion influencers άνω των 50 και 60 με επιρροή, έρχονται στο προσκήνιο, αναλαμβάνουν σημαντικούς ρόλους στο fashion industry και συνθέτουν μια νέα αγορά με ένα σημαντικό κοινό.
Tώρα, για πρώτη φορά, ο γαλλικός σύλλογος Petits Frères des Pauvres διοργανώνει μία επίδειξη μόδας, με σκοπό να μιλήσει για την καταπολέμηση των ηλικιακών διακρίσεων (ageism), το inclusivity και να καταρρίψει τα στερεότυπα στην μόδα και κατ΄ επέκταση την κοινωνία. To défilé θα πραγματοποιηθεί σε συνέχεια της δημοσίευσης της έκθεσης με τίτλο «Ne réduisons pas les aînés à nos clichés», που μας καλεί να μην περιορίζουμε τους ηλικιωμένους στα κλισέ, αλλά και της καμπάνιας του συλλόγου για τη συναισθηματική, ενδόμυχη και σεξουαλική ζωή των ηλικιωμένων, η οποία αποκαλύπτει ότι για το 71% αυτών, ένα ώριμο σώμα μπορεί να είναι ακόμα επιθυμητό.
Το Petits Frères des Pauvres αποφάσισε να φέρει τους ηλικιωμένους στο προσκήνιο τονίζοντας τους δεσμούς μεταξύ των γενεών: ηλικιωμένοι συνοδευόμενοι από τον σύλλογο και φοιτητές της σχολής μόδας LISAA (L'Institut Supérieur des Arts Appliqués), της μεγαλύτερης σχολής μόδας του Παρισιού, θα εμφανιστούν σε ένα διαφορετικό runway, για να μας υπενθυμήσουν ότι η ομορφιά δεν έχει ηλικία.
Οι δημιουργίες του show ανατέθηκαν σε φοιτητές του LISAA και σχεδιάστηκαν με οικολογική προσέγγιση: όλα τα ρούχα και τα αξεσουάρ είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά και αντικείμενα. Για να ενισχυθεί η μαχητική διάσταση του show, οι φοιτητές δημιούργησαν συνθήματα που απομυθοποιούν τα στερεότυπα για τους ηλικιωμένους.
Εμείς μιλήσαμε με τον Romain Boyer, artistic director του LISAA MODE PARIS για το επικείμενο show.
ShowMustGoOld: Σε κοινωνικό και καλλιτεχνικό επίπεδο, ποιος είναι ο ρόλος των ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας το 2022 και ενώ η Gen Z αναδεικνύεται σε leader generation;
O ρόλος των ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας το 2022 στον κόσμο της Μόδας είναι πρωταγωνιστικός. Είναι οι αναφορές, η εμπειρία που βοηθούν την ανάπτυξη και την εξέλιξη: ένα λεπτό μείγμα ανάμεσα στην νεότητα και την εμπειρία.
Αρκετοί οίκοι έχουν αρχίσει να προσθέτουν μοντέλα μεγαλύτερης ηλικίας στα shows τους, πιστεύετε πως έχει αρχίσει να αλλάζει κάτι στη μόδα ή είναι απλά φωτεινές εξαιρέσεις;
Θα έλεγα ότι οι περισσότεροι από τους μεγάλους οίκους πολυτελείας έχουν ηλικιωμένους στην πασαρέλα, είναι το σύμβολο του inclusivity. Οι ηλικιωμένοι υπάρχουν! Είναι πολυάριθμοι. Συχνά πιο πολυάριθμοι από τους νέους. Και πρέπει να παραδεχτούμε ότι αποτελούν κι ένα καλό αγοραστικό κοινό για τα brands.
Κατά πόσο μπορούν αυτά τα μοντέλα να επηρεάσουν μια μερίδα του κοινού αντίστοιχων ηλικιών; Και σε τι μπορεί να την ωφελήσει;
Πρέπει να σκεφτείτε ότι πρέπει να εκπροσωπείται όλο το φάσμα του πληθυσμού. Σήμερα, η μόδα δεν μπορεί πλέον να συνοψιστεί σε μια λευκή, λεπτή 18χρονη γυναίκα. Πρέπει να αντικατοπτρίζει την κοινωνία με νέους, ηλικιωμένους, πολιτιστική ποικιλομορφία, μοντέλα διαφορετικών σωματότυπων. Πρέπει επίσης να αντικατοπτρίζει το φύλο, τις κοινότητες LGBTQI+. Η μόδα ήταν πάντα μια καινοτόμος τέχνη μπροστά από την εποχή της και έτσι πρέπει να παραμείνει!
Mε ποιους άλλους τρόπους υποστηρίζει το inclusivity και diversity στην μόδα η μεγαλύτερη σχολή μόδας του Παρισιού, LISAA;
Το inclusivity είναι 100% μέρος του DNA του Lisaa Mode Paris. Υποστηρίζουμε και εμπλέκουμε τους μαθητές και τους καθηγητές μας στην κουλτούρα του inclusivity μέσω συλλογών χωρίς φύλο, με μοντέλα από διαφορετικές κοινότητες, διαφορετικές γενιές και διαφορετικούς σωματότυπους. Υποστηρίζουμε επίσης πολλούς σκοπούς και συλλόγους στη Γαλλία και στο εξωτερικό, όπως Emmaus, Secours Populaire, Petit frères des Pauvres.
Πώς βίωσαν και πώς χειρίστηκαν οι φοιτητές της σχολής το project;
Οι μαθητές ήταν ενθουσιασμένοι που εργάστηκαν σε αυτό το project. Η παρουσίαση ήταν μια συγκινητική στιγμή, καθώς οι ηλικιωμένοι συνάντησαν τα μοντέλα-σταρ στην πασαρέλα. Πολλοί από αυτούς εξέφρασαν ότι σκέφτονταν τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους που είναι άνω των 70 ετών αλλά εξαιρετικά δραστήριοι. Μάλιστα, πολλοί από αυτούς ζήτησαν από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους να γίνουν μοντέλα για τις δημιουργίες τους. Μου άρεσε η εικόνα της γιαγιάς μιας μαθήτριας που έφτασε μπροστά στο σχολείο με μία ροζ βέσπα, την πάρκαρε με σκέτσο και μετά έβαλε κραγιόν πριν μπει στη Σχολή. Η ηλικία της ήταν 86 ετών! Αυτό θέλουμε να τονίσουμε.
Στην συνέχεια, η Χρίστινα Μαυρίδης, co-founder του L' agence 12 | 22, μοιράστηκε με το JennyGr, περισσότερες λεπτομέρειες για το τι πρόκειται να δούμε στην πασαρέλα.
Η μόδα και η ομορφιά δεν έχουν ηλικία. Με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό το μήνυμα αντιληπτό μέσα από το show;
Στο show θα έχουμε 45 μοντέλα όλων των ηλικιών από 16 έως 101 ετών, που θα περπατήσουν στην πασαρέλα. Κάποιοι θα είναι επαγγελματίες και άλλοι όχι. Θέλουμε να περάσουμε το μήνυμα ότι η μόδα δεν κοιτάζει τα στερεότυπα ομορφιάς και την ηλικία. Ότι η μόδα είναι για όλους.
Πώς η έκθεση του Petits Frères des Pauvres ενέπνευσε το show;
Ο σύλλογος Petits Frères des Pauvres δημοσίευσε την έρευνά του για την σεξουαλική ζωή των ανθρώπων άνω των 60. Και το πιο ωραίο που προέκυψε είναι ότι όλα καλά θα πάνε στο μέλλον για όλους μας. 94% από τους ανθρώπους που απάντησαν θεωρούν ότι το κορμί που γερνάει είναι sexy. Τα πράγματα έχουν αλλάξει. Είμαστε σε μία περίοδο που διεκδικούμε τα πάντα να είναι inclusive. Και τι πιο ωραίο από το να κάνουμε κι ένα fashion show γι’ αυτό το θέμα.
Caroline Ida. Ποια στοιχεία της προσωπικότητας και της φιλοσοφίας της είναι εκείνα που την έχρισαν την κατάλληλη ambassador για το show;
Η Caroline Ida είναι χρόνια influencer που βάζει μπροστά ζητήματα ηλικιακού ρατσισμού και διακρίσεων για τους ηλικιωμένους. Ήταν λοιπόν η πιο κατάλληλη για να αντιπροσωπεύσει αυτήν την προσπάθεια και να γίνει ambassador.
Πόσο μακριά ή κοντά βρίσκεται η μόδα στην κατάρριψη των ηλικιακών στερεοτύπων;
Δουλεύω στην μόδα στην Γαλλία τα τελευταία 20 χρόνια. Έχω δει πολλά πράγματα να αλλάζουν όλο αυτό το διάστημα. Πλέον, στην Γαλλία η μόδα προσπαθεί να βρίσκεται κοντά στην κατάρριψη των ηλικιακών στερεοτύπων. Το βλέπουμε εδώ και αρκετά χρόνια στα show. Και όχι μόνο σε ό, τι αφορά την ηλικία αλλά και τα στερεότυπα ως προς την ομορφιά. Είναι πεποίθησή μου ότι η μόδα είναι μπροστά σε αυτά τα θέματα, όπως πάντα ήταν, και είναι η πρώτη που βγάζει τις τάσεις για αλλαγή.
Πόσο βιώσιμη θα είναι η συλλογή που θα παρουσιαστεί και ποσο σημαντικό ρόλο έχει πλέον η βιωσιμότητα στη μόδα;
Τα looks που θα δείτε είναι φτιαγμένα από 25 φοιτητές ειδικά για το show. Είναι όλα upcycling, φτιαγμένα από παλιά υλικά, ανακυκλώσιμα υφάσματα που μας έδωσαν οίκοι μόδας και αξεσουάρ το ένα πιο εντυπωσιακό από το άλλο. Το καθένα έχει ένα concept που δεν τα κάνει να συνιστούν όλα μία συλλογή. Είναι μοναδικά κομμάτια. Αυτό είναι η βιωσιμότητα, από τα παλιά υφάσματα κάναμε νέες δημιουργίες, και δώσαμε δεύτερη ζωή σε κάτι που δεν θα χρησιμοποιούσε κανείς.