ΣΤΙΛ FASHION NEWS

The Balenciaga Saga: Το επεισόδιο που ο Demna παίρνει την ευθύνη


Σοφία Χριστίνα Ραδίτσα

10 Φεβρουαρίου 2023

The Balenciaga Saga: Το επεισόδιο που ο Demna παίρνει την ευθύνη
Instagram/demnagram
Ο creative director του Balenciaga έδωσε μια συνέντεξη στην Vogue και μιλάει για το σκάνδαλο της παιδικής κακοποίησης που βαραίνει τον οίκο μόδας

Τον Νοέμβριο του 2022 ο οίκος μόδας Balenciaga δέχτηκε σκληρή κριτική -και όχι μόνο- για δύο καμπάνιες του, στις οποίες αποτυπωνόντουσαν διάφορα στοιχεία που παρέπεμπαν σε παιδική κακοποίηση.

Ο οίκος και ο creative director του, Demna Gvasalia, απολογήθηκαν και πήραν την απόφαση να αποσύρουν και τις δύο καμπάνιες. Μετά από όλο αυτό το σκάνδαλο επικράτησε η απόλυτη σιωπή, μέχρι τις προάλλες που ανακοινώθηκε η συνεργασία τους με το National Children’s Association, ώστε να ελαχιστοποιήσουν την ζημιά και να αποτραπούν άλλα τέτοια περιστατικά στο μέλλον. Σε μια πρόσφατη συνέντευξη στην Vogue, ο Demna μιλά αναλυτικά για το σκάνδαλο.

ΜΙλώντας για τις επιλογές πίσω από την Gift Shop καμπάνια, στην οποία είδαμε παιδιά να κρατούν αρκουδάκια ντυμένα με ρούχα εμπνευσμένα από BDSM, ο Demna ξεκαθάρισε στην Vogue ότι «Τα παιδικά ρούχα ήταν μέρος της Gift Shop συλλογής μας, όπως επίσης και οι teddy bear τσάντες, κάνοντας αναφορά στην punk και στην DIY κουλτούρα, σίγουρα όχι στην BDSM και είχαν φορεθεί από ενήλικες στο show μας τον Οκτώβριο του 2022». Ο σχεδιαστής συνέχισε εξηγώντας πως επέλεξε τον φωτογράφο για την καμπάνια, που ήταν κάποιος του οποίου την δουλειά θαύμαζε ο Demna. «Η δουλειά του φωτογράφου συχνά περιελάμβανε πολλά παιχνίδια τοποθετημένα γύρω γύρω σε ένα δωμάτιο και τα παιδιά στη μέση» είπε, επισημαίνοντας ότι αυτή η απόφαση ήταν «ένα μεγάλο λάθος» του.

«Δεν είχα καταλάβει πόσο ανάρμοστο είναι να τοποθετείς αυτά τα αντικείμενα και να υπάρχουν ακόμα παιδιά στη μέση. Αυτό δυστυχώς ήταν μια λάθος ιδέα και μια κακή απόφαση από μέρος μου. Δεν θα έπρεπε να δείχναμε παιδιά σε εικόνες, οι οποίες περιλαμβάνουν αντικείμενα που είναι ακατάλληλα και δεν έχουν καμία σύνδεση με αυτά. Κανείς, όπως και εγώ, δεν αναρωτήθηκε εάν αυτό είναι ακατάλληλο. Υπήρχαν ελεγκτικοί μηχανισμοί εκεί -εσωτερικοί και εξωτερικοί- αλλά απλά δεν εντοπίσαμε το πρόβλημα. Ήταν μια λάθος κρίση. Μετανιώνω πάρα πολύ. Μάθαμε από αυτό πλέον και θα γίνονται πιο προσεκτικοί έλεγχοι και αξιολογήσεις πριν βγει οποιαδήποτε φωτογραφία δημόσια. Θέλω να πω ένα συγνώμη για αυτό. Ειλικρινά ζητώ συγνώμη για ό,τι συνέβει και σε όποιον πληγώθηκε από αυτό» είπε ο Demna στην Vogue.

Όπως ο Demna, έτσι και ο πρόεδρος και CEO του Balenciaga, Cédric Charbit, εξέδωσαν μια δήλωση στο έντυπο η οποία εξηγούσε «Ο artistic director επιβλέπει το δημιουργικό κομμάτι. Εγώ παίρνω όλες τις επαγγελματικές αποφάσεις, έχοντας τον τελευταίο λόγο και την ευθύνη. Στο ενδιάμεσο υπάρχουν πολλά βήματα, όσον αφορά το δημιουργικό κομμάτι και την νομιμοποίηση και πολλές ομάδες εμπλέκονται σε αυτή τη συνεργασία. Όλο αυτό ήταν ακούσιο, αλλά ομαδικά αποτύχαμε. Εγώ πήρα την λάθος απόφαση και αναλαμβάνω την ευθύνη».

Σε ότι αφορά στην καμπάνια για την άνοιξη του 2023, στην οποία εμφανίζονται έγγραφα του Ανώτατου Δικαστηρίου σχετικά με την παιδική πορνογραφία, ο Demna εξηγεί ότι «ήταν ένα σύνολο από αμέλειες και ατυχίες, αλλά όχι εσκεμμένες συμπτώσεις» προσθέτοντας ότι στην ομάδα είχε ειπωθεί ότι τα έγγραφα ήταν ψεύτικα, πράγμα που οδήγησε στην μήνυση, η οποία βέβαια στην πορεία ανακλήθηκε.

Μόλις πάρθηκαν οι αποφάσεις και ξεκίνησαν οι αντιδράσεις, ήταν πλέον εμφανές ότι κάτι πήγαινε εντελώς λάθος. «Ένιωθα ότι όλη η οικογένεια του Balenciaga μπήκε σε μπελάδες» εξηγεί ο σχεδιαστής. «Γνωρίζω ότι πολλοί υπάλληλοι του οίκου υπέφεραν από αυτή την υπόθεση. Γνωρίζω επίσης ότι αυτό το λάθος πόνεσε αρκετούς ανθρώπου που αγαπούν το brand. Αυτή η εμπειρία με ανάκασε να επαναξιολογήσω πολλά πράγματα στον τρόπο που εγώ, εμείς, δουλεύουμε, στον τρόπο που δημιουργούμε και επικοινωνούμε εικόνες, στον τρόπο που αλληλεπιδρούμε με το κοινό μας και στον τρόπο που μαθαίνουμε από τα λάθη μας και προχωράμε μπροστα».

Όσον αφορά στο τι θα αλλάξει πραγματικά, ο Demna επιβεβαίωσε ότι «Από την δική μου οπτική, ως creative director, πρέπει να αμφισβητώ τα πάντα τώρα. Πραγματικά άλλαξε τον τρόπο που εργάζομαι, ο οποίος πριν ήταν πιο ενστικτώδης, κάνοντας κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί προκλητικό απλά και μόνο επειδή σκεφτόμουν ‘Α, αυτό έχει πλάκα’. Αυτό είναι ένα μέρος του μαθήματός μου: Θα έχω μια πιο ώριμη και σοβαρή προσέγγιση στα πάντα που παρουσιάζω ως ιδέες ή ως εικόνες. Αποφάσισα να επιστρέψω στις ρίζες μου στην Μόδα, όπως επίσης και στις ρίζες του Balenciaga, οι οποίες είναι να φτιάχνω ποιοτικά ρούχα και όχι να κάνω εικόνες ή μπαζ».

Προσωπική άποψη: Δεν με πείθει ότι έχει συνειδητοποιήσει τι έχει συμβεί και τι ακριβώς σήμαιναν αυτές οι φωτογραφίες, όχι μόνο ο Demna, αλλά και ο Cédric Charbit από ότι φαίνεται.

Ακολουθήστε το jenny.gr στο google news και μάθετε τα πάντα γύρω από τις τάσεις της μόδας, τα τέλεια outfits και τα πιο hot fashion news.