UPDATE

Black Friday: «Οδηγός» για ασφαλείς αγορές – Ποια είναι τα δικαιώματα των καταναλωτών


JTeam

22 Νοεμβρίου 2023

Black Friday: «Οδηγός» για ασφαλείς αγορές – Ποια είναι τα δικαιώματα των καταναλωτών
Pexels/ Karolina Grabowska
Η Black Friday είναι προ των πυλών με πολλά καταστήματα να έχουν ξεκινήσει ήδη τις προσφορές

Σύμφωνα με την Ένωση Καταναλωτών Ποιότητας Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τις αγορές τους, καθώς και να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους.

Μάλιστα, δεδομένου ότι η Black Friday, έχει μετατραπεί σε «Black Month», πολλές φορές παρατηρείται ότι οι καταναλωτές δεν επωφελούνται στο έπακρο.

Συμβουλές στους καταναλωτές για τις αγορές τους κατά την Black Friday

Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής σημειώνει σε ανακοίνωσή της ότι οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να:

  • Κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.
  • Οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
  • Ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους, όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
  • Ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
  • Ελέγχουν την αρχική τιμή του προϊόντος και όχι το ποσοστό της έκπτωσης. Η χαμηλότερη τιμή του τελευταίου μήνα λαμβάνεται ως τιμή αναφοράς και πάνω σε αυτή θα πρέπει να γίνεται οποιαδήποτε μείωση αποφασίζει να κάνει η επιχείρηση.
  • Προσέχουν τις πολιτικές επιστροφής/αλλαγής, γρήγορης αποστολής και τις διαδικτυακές κριτικές
  • Προσέχουν τις υπερβολικά ή τις ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών που ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες και παραπλανητικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η πώληση απομιμητικών προϊόντων
  • Ελέγχουν τις πρακτικές εξαπάτησης, πρωτίστως κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, από επιτήδειους εμπόρους ή από πρόσωπα που ψευδώς παριστάνουν τους εμπόρους (συνήθως, μέσω καναλιών κοινωνικής δικτύωσης π.χ. Facebook, Instagram, Tik Tok). Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις

Τα δικαιώματα των καταναλωτών

  • Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος στις ηλεκτρονικές αγορές εντός 14 ημερών από την ημερομηνία της παραλαβής του.
  • Σε περίπτωση ελαττωματικού ή διαφορετικού προϊόντος από αυτό που ο καταναλωτής έχει παραγγείλει, ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να το αντικαταστήσει με δικά του έξοδα ή να επιστρέψει το ποσό.
  • Η εγγύηση του προϊόντος. Η διάρκεια της νόμιμης εγγύησης είναι δύο χρόνια.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ