Prada Store
© Shutterstock
UPDATE

Από τα δύο C της Chanel μέχρι την άμαξα της Hermes, αυτή είναι η ιστορία των διασημότερων fashion logos


Χριστίνα Κατσαντώνη

23 Οκτωβρίου 2024

Από τα πολλαπλά σενάρια πίσω από τα δύο C της Chanel μέχρι την άμαξα του οίκου Hermes και το κεφάλι Μέδουσας του Versace, τα πλέον αναγνωρίσιμα λογότυπα έχουν πολλά μυστικά να αφηγηθούν.

Μια γρήγορη ματιά φτάνει για να αναγνωρίσεις την προέλευση, την ποιότητα, τον θρύλο και την πολυτέλεια που κρύβονται πίσω τους. Στο πέρασμα των χρόνων τα λογότυπα έγιναν και στον χώρο της μόδας όχι μόνο απαραίτητο εργαλείο προώθησης των κορυφαίων οίκων και των προϊόντων τους, αλλά καιμέσο έκφρασης της ίδιας της φιλοσοφίας και της αισθητικής τους. Πέρασαν μπροστά κι έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της “βιτρίνας” τους.

Είτε πρόκειται για την καλλιγραφική απόδοση ενός ονόματος, είτε για το συνδυασμό δύο αρχικών, είτε για σχέδιο εμπνευσμένο από πίνακα, τα logos είναι πια απολύτως συνδεδεμένα με το προφίλ και την ιστορία των μεγαλύτερων brands. Αυτά είναι τα πλέον αναγνωρίσιμα κι αυτές είναι οι ιστορίες τους...

Ένα από τα διασημότερα και παλαιότερα fashion logos είναι το -σήμερα πανταχού παρόν σε όλα τα χρώματα και σχήματα- LV του οίκου Louis Vuitton. Δημιουργήθηκε από τον γιο του Louis Vuitton, Georges, το 1896, τόσο για να τιμήσει το όνομα του πατέρα του, αλλά και για να δυσκολέψει τους μιμητές, που μπορούσαν εύκολα να αντιγράψουν τον καμβά σκακιέρας σε καφέ τόνους, που ήταν τότε το σήμα κατατεθέν του brand.

Στο πέρασμα των δεκαετιών το iconic logo αποδόθηκε σε πολλές διαφορετικές εμπνευσμένες και δημιουργικές εκδοχές, εξελισσόμενο σε συνώνυμο της ποιότητας και της πολυτέλειας, που χαρακτηρίζει τον οίκο.

To 1925 η Coco Chanel σχεδιάζει η ίδια το διάσημο logo των δύο μπλεγμένων C, που αντικατοπτρίζουν το ένα το άλλο και παράλληλα εκφράζουν απόλυτα τη φιλοσοφία της, βάσει της οποίας η απλότητα είναι το κλειδί της πραγματικής κομψότητας.

Υπάρχουν πολλές θεωρίες γύρω από την έμπνευση πίσω από τα δύο C, ξεκινώντας από την προφανή: ότι πρόκειται για τα αρχικά του ονόματος της σε ένα πλεγμένο σχέδιο, το οποίο εμπνεύστηκε είτε από το παλάτι της Αικατερίνης των Μεδίκων ή από την αντανάκλαση του παλιού Μοναστηριού Aubazine Chapel στα παράθυρα του ιδρύματος, όπου μεγάλωσε.

Μια άλλη, πιο ρομαντική εκδοχή, λέει ότι το ένα C αντιστοιχεί στο επώνυμό της, Chanel, και το άλλο σε αυτό του μεγάλου της έρωτα, Arthur Capel (Chanel + Capel). Μια τρίτη και πιο πεζή θεωρία λέει ότι πίσω από το logo βρίσκεται η ιδέα του Ρώσου ζωγράφου Mikhail Vrubel και ότι στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για δύο C αλλά για δύο πέταλα, που υποδηλώνουν τύχη.

Όποια κι αν είναι η ιδέα πίσω από τη δημιουργία του, γεγονός είναι πως το logo των δύο C παραμένει εδώ και δεκαετίες σύμβολο κομψότητας, έχει φορεθεί από κορυφαίους σταρ και παγκόσμιους ηγέτες, χωρίς να υποστεί ουσιαστικές αλλαγές στο πέρασμα του χρόνου. Μαζί με το logo του Louis Vuitton θεωρούνται τα δύο περισσότερο αντιγραμμένα λογότυπα στον κόσμο.

Λίγο νωρίτερα, το 1901 η Burberry είχε λανσάρει για πρώτη φορά το logo με τον ιππότη πάνω στο άλογο και τη σημαία που αναγράφει τη λατινική λέξη “Prorsum”, που σημαίνει μπροστά, το οποίο από το 1909 καθιερώνεται ως σήμα κατατεθέν της.

Το σχέδιο ταιριάζει απόλυτα στη φιλοσοφία του brand, που αποκτά φήμη από τις αδιάβροχες καμπαρντίνες του, που αρχικά προορίζονταν για πιλότους, στρατιωτικούς, εξερευνητές κι ανθρώπους της περιπέτειας.

Ο οίκος Prada ιδρύεται το 1913 και το 1919 αποκτά το προνόμιο του επίσημου προμηθευτή της ιταλικής βασιλικής οικογένειας. Προνόμιο που της επιτρέπει τη χρήση των επίσημων βασιλικών συμβόλων στο λογότυπό της, στο οποίο το όνομα του οίκου και η χρονιά ίδρυσής του, φιγουράρουν μαζί με το βασιλικό εθνόσημο και το σχήμα των οκτώ κόμπων.

Το 1978, όταν ανέλαβε τον οίκο η νεότερη εγγονή του ιδρυτή του, Mario Prada, Miuccia, έκανε ένα φρεσκάρισμα στο λογότυπο, κλείνοντας το μέσα σε ένα μεταλλικό τρίγωνο, πάντα με το όνομα του οίκου και τα βασιλικά σύμβολα.

Τιμή στον Guccio Gucci, ιδρυτή του οίκου Gucci, που κάποτε δούλευε ως πορτιέρης - αχθοφόρος στο ξενοδοχείο Savoy στη Φλωρεντία και θαύμαζε τις πολυτελείς αποσκευές των επισκεπτών του, αποδίδουν τα δύο αντικριστά G που συνθέτουν εδώ και δεκαετίες το logo του brand.

Ο Guccio Gucci ήταν αυτός που ξεκίνησε το 1921 μια μικρή βιοτεχνία χειροποίητων τσαντών και άλλων προϊόντων. Σύντομα η δουλειά του ξεχώρισε κι η μικρή βιοτεχνία εξελίχθηκε στον σημερινό διάσημο οίκο. Μέχρι το 1933 δεν είχε χρειαστεί λογότυπο, τότε ο υιός Gucci είχε την ιδέα να δημιουργηθεί το logo με τα δύο G ως σύμβολο του brand, όπως ακριβώς το ξέρουμε και σήμερα.

Τιμή στις ρίζες του οίκου αποδίδει εδώ και δεκαετίες το βραβευμένο λογότυπο του οίκου Hermes, που σήμερα είναι συνώνυμο της πολυτέλειας. Κάποτε, όμως, ήταν ένα μικρό μαγαζί στο Παρίσι, που έφτιαχνε σέλες, ιμάντες κι άλλα δερμάτινα αξεσουάρ για τα άλογα της αριστοκρατίας.

Η ιστορία του οίκου ξεκινά το 1837 από τον Thierry Hermes. Το λογότυπο, που είναι εμπνευσμένο από τον πίνακα του Alfred de Dreux “Le Duc Attele, Groom a l’ Attente”, παραμένει το ίδιο από το 1945 και θεωρείται σήμερα ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα λογότυπα όλων των εποχών.

Για τον οίκο Saint Laurent, δημιουργός του κάθετου λογότυπου με τα αρχικά YSL ήταν το 1961 ο ζωγράφος A. M. Cassandre, ο οποίος εμπνεύστηκε ένα απλό αλλά αποτελεσματικό σχέδιο.

Το λογότυπο πρωταγωνίστησε μετά τη δεκαετία του ‘90, όταν ο τότε creative director Stefano Pilati, του έδωσε πρωταγωνιστικό ρόλο στις καμπάνιες του οίκου. Όταν το 2012 ανέλαβε ο Hedi Slimane, ανανέωσε και το όνομα και το logo του οίκου, διατηρώντας το κλασικό κάθετο logo μόνο στις υψηλής ραπτικής κολεξιόν.

Το λογότυπο των δύο F για τον οίκο Fendi δημιουργήθηκε μέσα σε πέντε δευτερόλεπτα τo 1965 από τον Karl Lagerfeld, ο οποίος κλήθηκε νέα δώσει νέα πνοή στον οίκο ως creative director. Από τον Lagerfeld ζητήθηκε να προωθήσει συλλογή με γούνες του οίκου κι εκείνος σχεδίασε πάνω σε ένα κομμάτι χαρτί τα δύο F, αρχικά των λέξεων fun fur (διασκεδαστική γούνα). Όπως έχει ο ίδιος πει “σκέφτηκα ότι Fendi σημαίνει διασκέδαση και μέσα σε πέντε δευτερόλεπτα σχεδίασα τα δύο γράμματα”.

Πριν από τον Lagerfeld, το logo του οίκου Fendi απεικόνιζε ένα σκίουρο με ένα βελανίδι κι είχε δημιουργηθεί για συναισθηματικούς λόγους, εμπνευσμένο από έναν πίνακα που ο Eduardo Fendi είχε χαρίσει στη γυναίκα του Adele, την οποία χαρακτήριζε αεικίνητη όσο έναν σκίουρο...

Το 1978, ο κόσμος της μόδας καλωσόρισε τη δημιουργική ιδιοφυία του Gianni Versace, ο οποίος στο νεοσύστατο τότε brand χρησιμοποίησε ως logo μια απλή γραφή του ονόματος του. Μέχρι το 1993, όταν εμπνευσμένος από την αγάπη του στην αρχαία ελληνική μυθολογία, σχεδίασε ένα νέο logo -διάσημο σήμερα σε όλο τον κόσμο, που απεικονίζει το απόλυτο σύμβολο της μοιραίας έλξης: το κεφάλι της Μέδουσας.

Σύμφωνα με τη μυθολογία, η πολύ όμορφη Γοργόνα, προκάλεσε τον θυμό της Θεάς Αθηνάς, η οποία μετέτρεψε τα μαλλιά της σε φίδια και καταδίκασε όποιον την κοιτάζει να μετατρέπεται σε πέτρα. Ο Versace θέλησε να ενσωματώσει στοιχεία του μύθου στο brand του, στη λογική ότι όποιος κοιτάζει τις δημιουργίες του, δεν μπορεί παρά να καταλήξει “αιχμάλωτος” τους. Όπως έχει εξηγήσει και η αδερφή Ντονατέλα, “όταν κάποτε τον ρώτησα γιατί επέλεξε τη Μέδουσα, μου απάντησε γιατί όποιος την ερωτεύεται, δεν μπορεί να της ξεφύγει”.

Η Μέδουσα έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της έμπνευσης του Versace, ενώ είχε τη θέση της και στο προσωπικό βασίλειο του, στους τοίχους της βίλας του στο Μαϊάμι, όπως και στην εξώπορτα του σπιτιού του στο Μιλάνο -ως ρόπτρο.