Έρευνα αποκαλύπτει ότι αυτή η λέξη τείνει να εξαφανιστεί από το λεξιλόγιο των ανθρώπων
JTeam
29 Οκτωβρίου 2024
Από μικρή ηλικία μαθαίνουμε την αξία της λέξης «παρακαλώ». Μεγαλώνοντας, εσωτερικεύουμε την αντίληψη ότι η συγκεκριμένη λέξη είναι μέσα στους βασικούς κανόνες καλής συμπεριφοράς. Για κάποιους ανθρώπους, για την ακρίβεια, αποτελεί βασικό πυλώνα του λεξιλογίου τους, για άλλους είναι κάτι που δεν υπάρχει στις καθημερινές συνομιλίες τους.
Νέα έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο Social Psychology Quarterly, διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τη λέξη «παρακαλώ» όταν ζητούν κάτι, αλλά μόλις σε ποσοστό 7%. Ακόμα πιο ενδιαφέρον, είναι ότι αυτά τα ευρήματα ήταν σχεδόν τα ίδια σε όλες τις ηλικίες, τα φύλα και την κοινωνική θέση. Θλιβερό; Τουλάχιστον.
Κάνοντας ανάλυση του λόγου και της συνομιλίας, η μελέτη διερεύνησε το πότε και το πού οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το «παρακαλώ» σε καθημερινά αιτήματα. Και σε αυτό που κατέληξε, είναι στο ότι ο άνθρωποι όχι μόνο χρησιμοποιούν το «παρακαλώ» λιγότερο από το 10% των περιπτώσεων όταν ζητούν κάτι, αλλά τείνουν επίσης να το χρησιμοποιούν περισσότερο όταν αναμένουν ότι θα υπάρξει αρνητική απάντηση.
Το να λες «παρακαλώ» μπορεί να θεωρηθεί αγένεια;
Σύμφωνα με την Τάνια Στίβερς, κοινωνιολόγο και μία εκ των συγγραφέων της μελέτης, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα σχετικά με αυτό το φαινόμενο, είναι ότι τα αιτήματα που διατυπώνονται με τη λέξη «παρακαλώ», δεν έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι επιτυχή από άλλα ευγενικά αιτήματα. Γιατί; Επειδή η λέξη «παρακαλώ» χρησιμοποιείται ως ένας τρόπος να εξαναγκαστεί το άλλο άτομο να συμφωνήσει με ένα αίτημα που διαφορετικά δεν θα ήταν διατεθειμένο να κάνει, ακόμα και «να παρακάμψει την απροθυμία του».
Αν και το «παρακαλώ» δεν χρειάζεται να είναι αγενές, η μελέτη διαπίστωσε ότι τις περισσότερες φορές αυτή η ευγενική (κατά τα άλλα) λέξη, χρησιμοποιείται σε πιεστικές καταστάσεις. «Διαπιστώσαμε ότι η χρήση του «παρακαλώ» δείχνει συχνά ότι ζητάτε κάτι που κατά κάποιο τρόπο δεν θα έπρεπε», τόνισε η ειδικός. «Οι άνθρωποι τείνουν να χρησιμοποιούν το "παρακαλώ" όταν γνωρίζουν ότι μπορεί να υπάρχει πρόβλημα με το αίτημά τους».