UPDATE

Η Ιαπωνία ανησυχεί για το matcha της - Η παγκόσμια ζήτηση προκαλεί φόβους για έλλειψή του


JTeam

18 Απριλίου 2025

Η Ιαπωνία ανησυχεί για το matcha της - Η παγκόσμια ζήτηση προκαλεί φόβους για έλλειψή του
Getty Images / Elizabeth Conley/Houston
Τροφοδοτούμενη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μια παγκόσμια έκρηξη στη ζήτηση, ξεπερνά την παραγωγή του matcha

Το πότε ακριβώς το matcha ξεκίνησε να έχει αυξημένη δημοτικότητα στις δυτικές χώρες δεν το γνωρίζουμε ακριβώς, αλλά σίγουρα το TikTok έβαλε το χεράκι του. Είναι γνωστό τοις πάσι πως οτιδήποτε ανεβαίνει σε αυτή την πλατφόρμα, γίνεται viral. Η ζήτηση του πράσινου ροφήματος, που έχει αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τον καφέ, είναι τόσο μεγάλη, που η Ιαπωνία έχει προβληματιστεί και πλέον έχει σοβαρές ανησυχίες για έλλειψή του. Ακόμα και οι τουρίστες που επισκέπτονται την χώρα, δεν υπάρχει περίπτωση να μην το δοκιμάσουν.

Το matcha, που χρονολογείται από τον 12ο αιώνα στην Ιαπωνία, φτιάχνεται από τα φύλλα του φυτού Camellia sinensis και σύμφωνα με την παράδοση, το σέρβιραν κυρίως σε επίσημες τελετές τσαγιού, από δασκάλους του sado. Πλέον, είναι από τα πιο διάσημα ροφήματα παγκοσμίως, σε σημείο που αποτελεί απαραίτητο συσταστικό μέχρι και σε καφέδες latte, σοκολάτες, παγωτά, καραμέλες και ούτω καθεξής.

Σύμφωνα με τον Guardian που ανέδειξε το θέμα, μετά τα χρόνια της πανδημίας, οι επιχειρήσεις στην πόλη Ούτζι, του Κιότο, γνώρισαν μια ξαφνική άνθιση. Όσο ο τουρισμός στην Ιαπωνία αυξανόταν, και ταυτόχρονα η ζήτηση του matcha, εστιατορία ξεκίνησαν τους πειραματισμούς στο μενού τους, προσθέτοντάς το στις συνταγές τους· ακόμα και ως dressing στα φαγητά. Αντίστοιχα, καταφετέριες και καταστήματα, είχαν το matcha σε περίοπτη θέση.

Jenny.Gr
Unsplash

Στο πάρκο Chazuna, αφιερωμένο στην παράδοση του τσαγιού, τα εργαστήρια matcha έχουν κλεισμένα τραπέζια για τις επόμενες 15 ημέρες. Από τα 60 άτομα που το επισκέπτονται για να παρασκευάσουν το δικό τους τσάι και να το πιουν, περίπου 90% είναι από το εξωτερικό.

«Ανοίξαμε το 2021 και τα πρώτα δύο χρόνια δεν είχαμε πολλούς επισκέπτες», είπε ο διευθυντής του Chazuna, Ναότο Σακαγιόρι και πρόσθεσε: «Όλα άλλαξαν τον Μάρτιο του 2024 και από τον Αύγουστο και έπειτα, το ενδιαφέρον απογειώθηκε. Όλα πλέον περιστρέφονται γύρω από το matcha. Οι τουρίστες θεωρούν ότι, αν έρθουν στο Κιότο, πρέπει οπωσδήποτε να ζήσουν μια εμπειρία matcha. Και φυσικά όλοι ανεβάζουν τις φωτογραφίες και τα βίντεό τους στο διαδίκτυο».

Αν και εξεπλάγην με τα υψηλά επίπεδα ενδιαφέροντος, το Chazuna ετοιμάζεται να φιλοξενήσει μεγάλες ομάδες από την Βρετανία. Ο Σακαγιόρι εκτιμά την αισθητική και, ενδεχομένως, πνευματική διάσταση του matcha. «Δεν είναι όπως ο καφές ή το αγγλικό τσάι. Είναι κάτι περισσότερο από τη γεύση… το να πίνεις matcha είναι μια εμπειρία».

Οι αρνητικές συνέπειες της παγκόσμιας ζήτησης για matcha

Το περασμένο φθινόπωρο, άρχισαν να γίνονται γνωστές οι πρώτες αναφορές για έλλειψη, με αποτέλεσμα εταιρείες τσαγιού στο Κιότο να επιβάλλουν πρωτοφανή όρια αγορά στο matcha. Η αυξανόμενη ζήτηση σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Αυστραλία οδήγησε σε νέες προειδοποιήσεις για φέτος. Την ώρα που η κατανάλωση πράσινου τσαγιού και matcha φύλλων μειώνεται στην Ιαπωνία, στον υπόλοιπο κόσμο αυξάνεται ραγδαία. Η παγκόσμια αγορά του matcha αναμένεται να εκτιναχθεί από 2,8 δισ. δολάρια το 2023 σε περίπου 5 δισ. δολάρια, έως το 2028.

Όπως αναφέρει το υπουργείο Γεωργίας, η Ιαπωνία παρήγαγε 4.176 τόνους matcha το 2023· σχεδόν τριπλάσια ποσότητα από το 2010. Βλέποντας την εμπορική του αξία να αυξάνεται, η ιαπωνική κυβέρνηση φέρεται να σχεδιάζει επιδοτήσεις για να ενθαρρύνει τους καλλιεργητές να στραφούν από την παραδοσιακή μορφή sencha σε παραγωγή tencha, δηλαδή το φύλλο που χρησιμοποιείται για την παραγωγή matcha.

Προφανώς και τα social media έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο αυξανόμενο ενδιαφέρον. Βίντεο με matcha έχουν κατακλύσει το TikTok, με τους χρήστες να αναδεικνύουν τα οφέλη για την υγεία, όπως το ότι είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά.