Το ρόβερ Perseverance της NASA ανακάλυψε διαστημικό σκουπίδι στον Άρη

17 Ιουνίου 2022

Το Perseverance της NASA
Πρόκειται για κομμάτι από το σύστημα προσεδάφισης του Perseverance

Το Perseverance, το ρομπότ που βρίσκεται από το Φεβρουάριο του 2021 σε αποστολή στον Άρη συγκεντρώνοντας δείγματα από το έδαφος, στέλνει συνηθως φωτογραφίες από σκονισμένους κρατήρες και αχανείς κοιλάδες. Την προηγούμενη Δευτέρα οι χειριστές του ρόβερ έκπληκτοι παρατήρησαν ένα γυαλιστερό αντικείμενο σφηνωμένο ανάμεσα σε δύο βράχους.

«Η ομάδα μου βρήκε κάτι απρόσμενο: είναι κομμάτι μιας θερμικής κουβέρτας και νομίζουν ότι προήλθε από την προσεδάφισή μου, από το jet pack που με τοποθέτησε στην επιφάνεια το 2021» λέει το tweet που αναρτήθηκε στο λογαριασμό του Perseverance. «Το σημείο προσεδάφισης ήταν περίπου 2 χλμ μακριά. Το αντικείμενο προσγειώθηκε εδώ αργότερα ή μεταφέρθηκε από τον αέρα;».

Η φωτογραφία έφερε ξανά στην επιφάνεια ερωτήσεις σχετικά με τις ευθύνες της κάθε αποστολής για τα διαστημικά σκουπίδια που αφήνει πίσω και τη ρύπανση του μέχρι τώρα αψεγάδιαστου περιβάλλοντος του Άρη (και παλιότερα της Σελήνης). Σύμφωνα με τη Συνθήκη του Εξωτερικού Διαστήματος του 1967, οι αποστολές υποχρεούνται από τη διεθνή νομοθεσία να αποφεύγουν την επιβλαβή ρύπανση του διαστήματος, της Σελήνης και άλλων διαστημικών σωμάτων. Με την εξερεύνηση του διαστήματος να έχει αλλάξει και τις τεχνολογίες να έχουν εξελιχθεί από τότε, φαίνεται πως η Συνθήκη του 1967 δεν είναι πλέον αρκετή.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Andrew Coates του Mullard Space Science Laboratory στο UCL, το καλό με τα διαστημικά σκουπίδια του Perseverance, όπως και τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη της αποστολής, είναι ότι έχουν αποστειρωθεί για να μην μολύνουν τα ευρήματα του ρόβερ. Η αποστείρωση είναι ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι της διαδικασίας για αποστολές που αναζητούν σημάδια ζωής. Συνεπώς, τουλάχιστον από χημική και βιολογική άποψη, δεν μπορούν να επηρεάσουν το περιβάλλον του πλανήτη.

Οι επιστήμονες της NASA πιστεύουν ότι πριν από 3,5 δισεκατομμύρια χρόνια ο κρατήρας Jezero ήταν γεμάτος νερό. Θεωρητικά θα μπορούσαν να έχουν επιβιώσει εκεί απλοί μικροοργανισμοί, ίχνη των οποίων αναζητά το Perseverance στο έδαφος του πλανήτη.