De-influencing: Το TikTok αποκαθηλώνει viral προϊόντα με ειλικρινείς κριτικές - Είναι στ' αλήθεια όμως;
Στεφανία Παπαδημητρίου
23 Φεβρουαρίου 2023
Είναι 2023 κι ο όρος “influencer” ανήκει πια στο καθημερινό μας λεξιλόγιο. Πριν ακόμη αγοράσουμε ένα προϊόν, μπαίνουμε στα social media για να δούμε τι έχουν πει οι gurus του είδους – από το ρουζ που τελείωσε και σκεφτόμαστε να δοκιμάσουμε ένα νέο brand, μέχρι την έτοιμη σαλάτα που θα πάρουμε στο γραφείο. Και βομβαρδιζόμαστε διαρκώς με νέα πράγματα, μας δημιουργούνται ανάγκες που δεν είχαμε ποτέ, η καταναλωτική μας μανία γιγαντώνεται. Τώρα, TikTokers έρχονται να κάνουν το ακριβώς αντίθετο – να μας κάνουν, δηλαδή, de-influencing και να μιλήσουν για τα αχρείαστα πράγμα τα της ζωής.
«Μην αγοράσετε ό,τι βλέπετε εδώ πέρα», μας λέει σε βίντεο με 1,4 εκατομμύρια προβολές η Valeria Fride.
«Αν δω ότι κάτι γίνεται viral, θα πάω να το πάρω και αν δε μου αρέσει, θα το επιστρέψω», ξεκινά. «Έχω δοκιμάσει τόσα προϊόντα, οπότε εδώ είναι τα πράγματα που νομίζω ότι τους αξίζει το hype, και τα πράγματα που δεν τους αξίζει καθόλου».
@valeriafride Don’t buy everything you see on here 🥹 #deinfluencing #beautytips #sephorahaul ♬ Her Way (Sped Up) - PARTYNEXTDOOR
Η @michelleskidelsky έχει ολόκληρη σειρά με το hashtag #deinfluencing – το κοινό της που αυτή τη στιγμή μετρά 82 χιλιάδες άτομα, τη ζητά απεγνωσμένα. Και τους τη δίνει απλόχερα αφού, όπως η ίδια λέει, «αν μοιάζουμε καθόλου, αισθάνεστε τρόμο κάθε φορά που βλέπετε το υπόλοιπο του λογαριασμού σας».
@michelleskidelsky Replying to @krishateresa 🫡🫡 my bank account hates me, save yours while you can #deinfluencing ♬ original sound - michelle
Οι de-influencers, λοιπόν, είτε μας αποτρέπουν από αγορές, είτε μας προσφέρουν καλύτερες εναλλακτικές. Κάποιοι, μιλούν ενάντια της κουλτούρας του «κι άλλο, κι άλλο, κι άλλο» που κυριαρχεί στη ζωή μας και επηρεάζει σημαντικά τις συνήθειές μας, ενώ μας ενθαρρύνουν να παίρνουμε χρόνο και να σκεφτόμαστε σοβαρά που θα ξοδέψουμε τα χρήματά μας.
Κακά τα ψέματα, μας χρειάζεται κάτι τέτοιο. Κι αυτό γιατί η αντικειμενικότητα λείπει από τις καλές κριτικές, καθώς οι περισσότερες είναι καλοπληρωμένες από τα διάφορα brands. Πολλοί content creators προτιμούν να πουν κάτι καλό – ή να μην πουν τίποτα – για προϊόντα που έλαβαν δωρεάν, παρά να χαλάσουν μία συνεργασία.
@livvvmarkley I I could talk about so many products I’ve tried and didn’t like. Let me know if I should make this a series. #QuakerPregrain #skincareyoudontneed #deinfluencing #skincare #skintok ♬ original sound - sped up sounds
Ο James Nord, ιδρυτής του πρακτορείου marketing Fohr, μίλησε σχετικά στο Business of Fashion και δήλωσε πως «δεν είναι απαραίτητα κακό το ειλικρινές content που κατακρίνει τις εταιρείες». Ωστόσο, εξήγησε πως είναι δύσκολο για τους influencers, εφόσον πιθανότατα θα προσβάλλουν κόσμο και, όπως όλοι ξέρουμε, σε επαγγελματικά και ερωτικά, οι πόρτες καλό είναι να μην κλείνουν.
Δεν είναι απαραίτητη, όμως, μία σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό; Γιατί στο τέλος της ημέρας, σημασία δεν έχει ο αριθμός των followers, αλλά ο αριθμός των ατόμων που πράγματι υπολογίζουν την άποψή σου. Κι εδώ έρχεται μία άλλη άποψη. Το de-influencing, ανεξάρτητα από το όνομά του, είναι μία μορφή influencing, ας είμαστε ειλικρινείς – και τα άτομα που το προωθούν, το γνωρίζουν καλά. Όσο πιο αμφιλεγόμενο περιεχόμενο παράγουν, τόσο περισσότερος κόσμος θα ταυτιστεί. Κι όσο περισσότερο τους εμπιστεύονται, τόσο δυνατότερη είναι η κοινότητα που δημιουργούν κι επηρεάζουν. Στο τέλος της ημέρας, όλοι επηρεαζόμαστε από κάπου. Το θέμα είναι να διατηρήσουμε τη δύναμή μας και να επιλέγουμε ποιος θα μας επηρεάζει και πώς.