WELL BEING ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Υπάρχουν 5 τύποι εξάντλησης και εξηγούν γιατί νιώθεις συνέχεια κούραση


JTeam

4 Απριλίου 2022

Υπάρχουν 5 τύποι εξάντλησης και εξηγούν γιατί νιώθεις συνέχεια κούραση
pexels
Αν νιώθεις μια μόνιμη κούραση, αν πιστεύεις ότι έχεις κυριευτεί από burnout εδώ και καιρό και όσο κι αν κοιμάσαι, δεν είναι ποτέ αρκετό, τότε το παρακάτω άρθρο θα σου φανεί πολύ χρήσιμο

Μια φράση που όλοι λίγο-πολύ έχουμε χρησιμοποιήσει, είναι ότι «νιώθουμε απίστευτη κούραση και εξάντληση», ακόμη κι όταν οι μέρες της εβδομάδας είναι πιο χαλαρές συγκριτικά με τις υπόλοιπες. Στην πραγματικότητα, όλη αυτή η εξουθένωση που νιώθουμε, είναι σαν να έχει γίνει συνώνυμό μας και ίσως η μεγαλύτερη μάστιγα του 21ου αιώνα.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συμπεριέλαβε το burnout σε λίστα το 2019, περιγράφοντάς το ως «ένα φαινόμενο που μειώνει τα επίπεδα της ενέργειάς μας και την παραγωγικότητα στη δουλειά». Η περιγραφή ίσως σου είναι πολύ οικεία, αυτό που ίσως δεν γνώριζες και ήρθε η ώρα να μάθεις είναι ότι όλη αυτή η κούραση που νιώθεις, αποτελείται από πέντε κατηγορίες και σίγουρα ανήκεις σε μία από αυτές.

Οι 5 τύποι όλης αυτής της συσσωρευμένης κούρασης, είναι οι παρακάτω:

1. Σωματική εξάντληση

Η ψυχολόγος Dr Alison McClymont εξηγεί στο Stylist πως «αυτός ο τύπος κούρασης είναι ο πιο εύκολος για να τον αναγνωρίσεις. Κάνεις τα πάντα σε αργό ρυθμό ή διακατέχεσαι από brain fog που είναι συνήθως αποτέλεσμα κακού ύπνου ή μιας υπερπροσπάθειας να λειτουργήσεις διαφορετικά».

2. Ψυχική εξουθένωση

Σύμφωνα με την Dr McClymont, «η ψυχική εξάντληση παρατηρείται από την αδυναμία συγκέντρωσης και τη μεγάλη ανάγκη για αποσύνδεση από τα πάντα». Αν νιώθεις ότι έχει τελειώσει κάθε ψυχικό απόθεμα, τώρα ξέρεις γιατί.

3. Συναισθηματική κόπωση

Όταν πάσχεις από συναισθηματική κόπωση, σε παίρνουν πολύ πιο εύκολα τα κλάματα και νομίζεις ότι όλοι κάτι έχουν μαζί σου. «Γίνεσαι εύκολα ευερέθιστος ή εμφανίζεις σημάδια κατάθλιψης. Η συγκεκριμένη εξάντληση προέρχεται από προβλήματα στο σπίτι ή στη σχέση σου», τονίζει η ψυχολόγος.

4. Αποσύνδεση από τις αξίες σου

Πρόκειται για μια σταδιακή και ύπουλη μορφή burnout που έχει πολλές ομοιότητες με το σύνδρομο του Απατεώνα. «Νιώθεις ότι βρίσκεσαι διαρκώς στο λάθος μέρος και σε μια κατάσταση που δεν ταιριάζει με τις αξίες και τα πιστεύω σου», εξηγεί η Dr McClymont. Κάπως έτσι αρχίζεις να συμβιβάζεσαι για να πάρεις για παράδειγμα μια δουλειά αλλά σίγουρα αρχίζεις να απομακρύνεσαι πολύ από τον εαυτό σου και όσα σε αντιπροσωπεύουν ως άτομο με αποτέλεσμα να εξαντλείσαι.

5. Έλλειψη κινήτρων

Όταν χάνεις κάθε κίνητρο και νόημα στη ζωή σου, τότε πάσχεις από αυτόν τον τύπο εξάντλησης που μοιάζει πολύ με τον προηγούμενο και «νιώθεις σχεδόν πάντα ότι κάτι λείπει». Σε αυτή την περίπτωση, νιώθεις έντονη δυσφορία ή μπορεί να αρρωσταίνεις πολύ πιο εύκολα.

Κάπως έτσι όλοι αυτοί οι τύποι επηρεάζουν τον εγκέφαλο και το νευρικό μας σύστημα και όλο αυτό με τη σειρά του επηρεάζει τον τρόπο που βιώνουμε και αλληλεπιδρούμε με τον κόσμο αλλά κυρίως αντιλαμβανόμαστε το επίπεδο και το είδος της εξάντλησης που μας ταλαιπωρεί εδώ και καιρό.