WELL BEING ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Μήπως δεν τα πας καλά με την κριτική; Τότε ίσως έχεις ευαισθησία στην απόρριψη


JTeam

24 Ιουλίου 2022

Μήπως δεν τα πας καλά με την κριτική; Τότε ίσως έχεις ευαισθησία στην απόρριψη
pexels
Η διαχείριση της απόρριψης δεν είναι πάντα εύκολη, ειδικά αν έχεις ευαισθησία σε αυτή. Ακολουθούν τα tips των ειδικών για να μετριάσεις όσο γίνεται τα αρνητικά συναισθήματα που ακολουθούν

Κεφάλαιο: απόρριψη. Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι σε κανέναν δεν αρέσει να τον απορρίπτουν, ούτε φυσικά να του ασκούν κριτική. Δεν έχει σημασία αν προέρχεται από σχέση, φίλο, οικογένεια. Θεωρητικά, έχει τις ίδιες επιπτώσεις. Ωστόσο, κάποιοι από εμάς το παίρνουμε λίγο πιο κατάκαρδα και αυτό μπορεί να οφείλεται σε έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο.

Όποιον τομέα κι αν αφορά, η απόρριψη είναι επίπονη και δύσκολα διαχειρίσιμη υπόθεση και μπορεί να αντιδράς πιο έντονα σε αυτή, ακριβώς επειδή έχεις ευαισθησία σε αυτή. Η «ευαισθησία στην απόρριψη» σε κάνει να θες να είσαι μονίμως σε επιφυλακή ενώ σε ωθεί να παρερμηνεύεις συχνά και εύκολα τις αληθινές προθέσεις των ανθρώπων που έχεις γύρω σου.

Τα άτομα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ADHD), είναι πιο επιρρεπή σε αυτή αλλά όλοι μπορεί κάποτε να εκδηλώσουμε μερικά από τα συνηθέστερα συμπτώματά της, τα οποία περιγράφει εξαιρετικά η ψυχοθεραπεύτρια του Priory, Dee Johnson.

Τα κυριότερα σημάδια της ευαισθησίας στην απόρριψη

Σύμφωνα με τη Johnson, τα κυριότερα συμπτώματα είναι πως το άτομο αντιδρά με θυμό και ταράζεται εύκολα με την απόρριψη, εκδηλώνοντας επιθετική συμπεριφορά. Νιώθει εύκολα ντροπή και αμηχανία από τα σχόλια ενώ έχει χαμηλή αυτοαξία και γενικευμένο άγχος.

Επίσης, σύμφωνα με την ειδικό, τα άτομα με ευαισθησία στην απόρριψη, τείνουν να αποξενώνονται, να έχουν υπερβολικές αντιδράσεις και να αποφεύγουν τις κοινωνικές επαφές. Ζουν με τον φόβο της αποτυχίας και νιώθουν ότι απογοητεύουν συνέχεια τους άλλους ενώ χρησιμοποιούν διάφορους μηχανισμούς άμυνας για να προστατευτούν.

Βγάζουν προς τα έξω όλες τους τις ανασφάλειες και μπορούν να γίνουν εύκολα αυτοκαταστροφικοί. Μάλιστα, βιώνουν την απόρριψη σαν σωματικό πόνο, έχοντας συχνές εκρήξεις θυμού, οργής και άλλων αρνητικών συναισθημάτων. Το σημαντικό είναι να προσπαθήσουμε να πλησιάσουμε το άτομο που αντιμετωπίζει αυτή την ευαισθησία και να το κάνουμε να μας εμπιστευτεί χωρίς να πιστεύει ότι είμαστε κι εμείς συνεργοί στην απόρριψη, από την οποία νιώθει να απειλείται σε υπερβολικό βαθμό.