Ας είμαστε ειλικρινείς: ζώντας σε μια κοινωνία που οι ρυθμοί της καθημερινότητας είναι γρήγοροι και έντονοι κι όλοι προσπαθούμε να προσαρμοστούμε και να συμβαδίσουμε με αυτούς, το να έχεις άγχος είναι φυσικό και επόμενο. Το χειρότερο, όμως, δεν είναι αυτό, αλλά όταν το άγχος εμφανίζεται στη δουλειά - σαν άλλος απρόσκλητος επισκέπτης - και σε μπλοκάρει από το να είσαι παραγωγική και να φέρνεις εις πέρας τις υποχρεώσεις σου.
Τα συμπτώματα είναι γνωστά και - αν όχι όλες - οι περισσότερες τα έχουμε βιώσει: ταχυκαρδία, έλλειψη συγκέντρωσης και καταιγισμός αρνητικών σκέψεων. Οι αγχώδεις διαταραχές είναι συχνό φαινόμενο και δυστυχώς επηρεάζουν στην απόδοσή μας στη δουλειά. Ωστόσο, υπάρχει λύση. Ακολουθώντας τον παρακάτω οδηγό, θα μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τις κρίσεις άγχους και να κρατήσεις την ψυχραιμία σου και την εσωτερική γαλήνη σου, ό,τι κι αν συμβαίνει στον εργασιακό χώρο.
1.Κατάγραψε τα συμβάντα που σου προκαλούν άγχος
Το να ανοίξεις το σημειωματάριό σου και να σημειώσεις τι ακριβώς σε αγχώνει, τη στιγμή που αυτό συμβαίνει, και να περιγράψεις το επίπεδο του άγχος σου από το 1 ως το 10, μπορεί να μην είναι το πρώτο πράγμα που θα σκεφτείς να κάνεις, ωστόσο οι ειδικοί το προτείνουν. Σύμφωνα με τη Μέρλιν Γουέι, ψυχίατρο με έδρα τη Νέα Υόρκη, «η καταγραφή των γεγονότων, όταν αισθάνεστε ανήσυχοι μπορεί να σας δώσει κάποια ένδειξη για το τι προκαλεί αυτή την αντίδραση και να σας βοηθήσει να παρατηρήσετε τις συμπεριφορές που έχετε κάθε φορά».
Μπορεί να υπάρχουν δεκάδες βιβλία και podcasts για το πώς να διαχειριστείς το άγχος σου στη δουλειά, όμως η κίνηση να σημειώνεις τις δικές σου κρίσεις, φτιάχνοντας έτσι έναν αναλυτικό πίνακα, στον οποίο θα μπορείς να ανατρέξεις ανά πάσα ώρα και στιγμή και να σκεφτείς τους λόγους που στο προκάλεσαν, είναι σωτήρια.
Extra tip: Αν υπάρχουν φράσεις που χρησιμοποιείς εκείνη τη στιγμή, όπως «Θα χάσω τη δουλειά μου», μην παραλείψεις να τις σημειώσεις. Το πρώτο βήμα ξεκινά από τη δημιουργία του δικού σου αρχείου. Διαβάζοντας ό,τι σε άγχωσε μέσα στην ημέρα θα έχεις την ευκαιρία να επανεξετάσεις το κάθε θέμα και να κρίνεις, αν τελικά άξιζε ή όχι τόσο πανικό.
2.Μακριά από τις - υπερβολικά - αρνητικές σκέψεις
Μια έντονη παρατήρηση ή μια δύσκολη μέρα στη δουλειά δεν είναι λόγοι για να απολυθείς, αν αυτό απασχολεί το μυαλό σου. Την επόμενη φορά, που μια αρνητική σκέψη σου θα γιγαντωθεί και θα δημιουργήσει μια ατέλειωτη εξίσωση από φράσεις που σε ματαιώνουν και σε κάνουν να νιώθεις ότι απέτυχες, κάνε ένα rewind, εστίασε στην τρέχουσα κατάσταση και απόφυγε τις υπερβολές.
«Ο στόχος είναι να αρχίσετε να επαναπροσδιορίζετε την αρχική αρνητική σκέψη σας, πριν καταλήξετε σε μερικές αβάσιμες πεποιθήσεις για τον εαυτό σας», τόνισε η Μέρλιν Γουέι. Πριν οι αρνητικές σκέψεις σε κατακλύσουν, η ψυχολόγος προτείνει να αποπειραθείς να ελέγξεις τον εαυτό σου και να εστιάσεις στο δεδομένο ότι ένα λάθος δεν είναι ικανό να σου στερήσει τη δουλειά σου.
3.Συζήτησε με τους συναδέλφους/ανωτέρους σου τι σε αγχώνει
Αν το ανεξέλεγκτο άγχος δεν προέρχεται από τις σκέψεις σου, αλλά έρχεται ως απόρροια της στάση του/της manager σου, τότε το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να το συζητήσεις μαζί του/της και να εξηγήσεις ακριβώς πώς νιώθεις με την κατάσταση που επικρατεί στο εργασιακό περιβάλλον.
Απολογήσου για την ενδεχόμενη μείωση της απόδοσής σου και θέσε τα όριά σου, περιγράφοντας τη δύσκολη κατάσταση που βιώνεις και σε ρίχνει ψυχολογικά. Με ευγένεια, θέληση και διάλογο, όλα μπορούν να γίνουν καλύτερα. Άλλωστε, η ψυχική υγεία σου είναι πάνω από τη δουλειά σου και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάς.
4.Οι αναπνοές σώζουν
Βρίσκεσαι μπροστά σε έναν σκόπελο και κατ’ επέκταση στο κατώφλι μιας ακόμα κρίσης άγχους πριν από μια σημαντική στιγμή στη δουλειά σου ή εν μέσω ενός μεγάλου project; Δώσε λίγα λεπτά στον εαυτό σου, διόρθωσε τη στάση του σώματός σου και απλώς πάρε αναπνοές. Όπως υποστηρίζει η Γουέι, με αυτόν τον τρόπο τοποθετείς το σώμα σου σε μια κατάσταση ηρεμίας και το σήμα φτάνει στον εγκέφαλο.
«Μπορείτε να ξεγελάσετε τον εγκέφαλό σας ώστε να νομίζει ότι δεν είστε πραγματικά ανήσυχοι. Ή τουλάχιστον, όχι τόσο ανήσυχοι όσο αισθανθήκατε στην αρχή. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε αυτό το εργαλείο προληπτικά, πριν από ένα meeting ή μια παρουσίαση που σας αγχώνει», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Όλες κι όλες μερικές αναπνοές μπορεί να αλλάξουν την ενέργεια και το status μας.
5.Κάνε παραγωγικά διαλείμματα
Τα deadlines πιέζουν, ο όγκος της δουλειάς είναι μη διαχειρίσιμος και τα e-mails δεν έχουν τέλος, όμως κι εσύ είσαι άνθρωπος κι όχι μηχανή, συνεπώς έχεις ανάγκες, όπως αυτή του διαλείμματος. Όσο μεγάλη κι αν είναι η λίστα με τις υποχρεώσεις σου, φρόντισε να κάνεις τουλάχιστον ένα παραγωγικό διάλειμμα, κάνοντας μια παύση από την εργασία.
Άκουσε λίγη μουσική, διάβασε μερικές σελίδες από το βιβλίο σου, στείλε μήνυμα στη φίλη σου, βγες για μεσημεριανό ή χάζεψε στα social media. Επίλεξε όποιον τρόπο θέλεις, αρκεί να φύγεις για λίγο μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή σου και να αφήσεις στην άκρη τις αρνητικές σκέψεις.
Διαβάζοντας αυτές τις γραμμές μπορεί να το θεωρείς χάσιμο χρόνου, όμως το διάλειμμα είναι επιτακτική ανάγκη τόσο για την απόδοσή σου όσο και την ψυχική υγεία σου. Και να θυμάσαι η προσωπική ματαίωση και η αρνητικότητα δεν οδηγούν πουθενά. Προσπάθησε να είσαι ρεαλίστρια με το τι συμβαίνει κάθε φορά, κάνε focus στα θετικά στοιχεία και θα τα καταφέρεις.
Ακολουθήστε το jenny.gr στο google news και μάθετε τα πάντα γύρω από τη διατροφή, τη γυμναστική, το σεξ και την ψυχική υγεία.