WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς θα αποκτήσετε μια καλύτερη σχέση με το φαγητό και το σώμα σας


Τζουλιάννα Καρνέζη

12 Μαΐου 2022

Πώς θα αποκτήσετε μια καλύτερη σχέση με το φαγητό και το σώμα σας
pexels
Σκέφτεστε ποτέ τη σχέση σας με το φαγητό και το σώμα σας; Θέλω να πω, πραγματικά σκεφτείτε το, τι σημαίνει για εσάς;

Μια καλή σχέση με το σώμα σας σημαίνει να το σέβεστε και να το εκτιμάτε και να έχετε την επιθυμία να το φροντίζετε και να το θρέφετε, όχι να το τιμωρείτε. Να εκτιμάτε αυτό που μπορεί να κάνει το σώμα σας, όχι μόνο αυτό που μοιάζει.

Μια καλή σχέση με το σώμα σας περιλαμβάνει επίσης το να του εμπιστεύεστε να κάνει αυτό που υποτίθεται ότι πρέπει να κάνει και να γνωρίζετε ότι θα αλλάξει καθώς μεγαλώνετε…κάτι που είναι οκ! Μια καλή σχέση με το σώμα σας δεν είναι να προσπαθείτε να το κάνετε να ταιριάζει στο ιδανικό που μας επισημαίνει η κοινωνία.

Μια καλή σχέση με το φαγητό είναι να τρώτε όταν πεινάτε και να σταματάτε όταν έχετε χορτάσει. Να βλέπετε τα τρόφιμα ως τροφή, όχι ως αριθμούς, μακροεντολές ή «καλό» ή «κακό».

Σημαίνει να επιλέγετε τα είδη φαγητού που τρώτε σύμφωνα με τις εσωτερικές σας ενδείξεις, όχι λόγω εξωτερικών κανόνων. Μια καλή σχέση με το φαγητό είναι επίσης να τρώτε αυτό που αγαπάτε και να μπορείτε να το φάτε χωρίς ενοχές και ντροπή.

Όταν η σχέση σας με το φαγητό ή/και το σώμα σας δεν είναι καλή, τότε δεν νιώθετε και εσείς οι ίδιοι καλά. Είναι δύσκολο να ζήσετε μια καλή ζωή όταν δεν είστε ικανοποιημένοι με την εμφάνισή σας και όταν αγχώνεστε για το τι θα φάτε.

Ας κάνουμε λοιπόν κάποια προκαταρκτικά βήματα για να αλλάξουμε κάποια από αυτά τα συναισθήματα. Εδώ είναι μερικά πράγματα που μπορούν να σας βοηθήσουν να καλυτερεύσετε τη σχέση σας σχετικά με το φαγητό και το σώμα σας.

Pexels

Αντιμετωπίστε το σώμα σας σαν κάτι ουδέτερο

Μια καλή αρχή για να αγαπήσετε το σώμα σας είναι να μην το μισείτε, αλλά ούτε να το αγαπάτε, να το βλέπετε σαν κάτι ουδέτερο. Μπορεί να είστε πιο ευτυχισμένοι σε ένα σώμα για το οποίο νιώθετε ουδέτεροι, και αυτό είναι εντάξει.

Μάθετε τι είναι η κανονική διατροφή

Η διατροφική κουλτούρα βασίζεται σε δύο πυλώνες: Να σας πείσει ότι η διατροφική σας συμπεριφορά δεν είναι φυσιολογική και να σας κάνει να νιώθετε ότι δεν είστε αρκετά καλοί όπως είστε.

Όταν όμως ξέρετε τι είναι η κανονική διατροφή, μπορείτε να αμφισβητήσετε την κουλτούρας της διατροφής. Η κανονική διατροφή είναι να τρώτε με τρόπο που σας ικανοποιεί τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά. Είναι να εμπιστεύεστε τον εαυτό σας γύρω από το φαγητό και να καταλάβετε ότι δεν θα είναι κάθε γεύμα το πιο θρεπτικό, και αυτό είναι φυσιολογικό. Είναι να τρώτε χωρίς ενοχές ή ντροπή και να επιλέγετε τα τρόφιμα που σας κάνουν να νιώθετε καλά.

Κανονική διατροφή δεν είναι να αισθάνεστε την ανάγκη να μετράτε κάθε θερμίδα που τρώτε ή να νιώθετε ότι πρέπει να φάτε κάτι που δεν θέλετε, «απλά επειδή είναι υγιεινό».

Κατανοήστε πού βρίσκεστε αυτή τη στιγμή

Νομίζω ότι μία από τις χειρότερες υποσχέσεις που δίνει η βιομηχανία της δίαιτας είναι ότι μέσω ενός συγκεκριμένου τρόπου διατροφής ή/και άσκησης, μπορούμε να επαναφέρουμε το νεότερο σώμα μας. Αυτό κάνει πολλούς ανθρώπους να κυνηγούν έναν άπιαστο στόχο, γιατί τα σώματα μας αλλάζουν καθώς μεγαλώνουμε και θα πρέπει να είμαστε χαρούμενοι για αυτό.

Ας ξεκαθαρίσουμε ένα πράγμα: Είστε στην ηλικία που είστε και αυτό το σώμα που είχατε όταν ήσασταν νεότεροι ανήκει στο παρελθόν. Ας συμφιλιωθούμε με αυτή την ιδέα.

Δεν σας λέω να μην κάνετε τίποτα για να αμβλύνετε τις επιπτώσεις της γήρανσης. Αυτό που λέω είναι να καταλάβετε πού βρίσκεστε τώρα και ότι οι αλλαγές στις οποίες υποβάλλεστε είναι φυσιολογικές και ότι κάθε εταιρεία ή άτομο που σας λέει ότι το μαγικό συμπλήρωμα μπορεί να σας δώσει πίσω το 20χρονο σας σώμα, λέει ψέματα. Επίσης με αυτές τις υποσχέσεις διαιωνίζεται και το πατριαρχικό τροπάριο, ότι όσοι είναι πάνω από μια ορισμένη ηλικία αξίζουν λιγότερο.

Pexels

Μάθετε να συμβουλεύεστε τους σωστούς ανθρώπους

Το να γνωρίζετε πότε κάποιος προσπαθεί να σας πουλήσει κάτι που θα προκαλέσει ζημιά στο πώς αισθάνεστε για το φαγητό και για τον εαυτό σας, είναι ένα από τα πρώτα βήματα για να έχετε μια καλύτερη σχέση με το φαγητό και το σώμα σας.

Σας παραθέτω μια λίστα με τα red flags της δίαιτας που βλέπω συχνά:

  • Γιατροί ή άλλοι επαγγελματίες που προσπαθούν να σας πουλήσουν μια περιοριστική δίαιτα ή/και συμπληρώματα. Κανείς δεν πρέπει να χρησιμοποιεί τα διαπιστευτήριά του για να σας πουλήσει μια μοντέρνα δίαιτα ή συμπληρώματα.

  • Κάποιος που έχει μια συναισθηματική ιστορία για το πώς «διόρθωσε» μόνος του τα θέματα διατροφής του και τώρα πουλά τη «λύση» του.

  • Οποιοσδήποτε ορίζει ότι είναι «ειδικός», αλλά έχει ελάχιστη ή καθόλου εκπαίδευση σε αυτό που ισχυρίζεται ότι είναι ειδικός.

  • Ένα πρόγραμμα διατροφής που δεν θα σας δώσει λεπτομέρειες μέχρι να εγγραφείτε.

  • Ένα πρόγραμμα ή μια δίαιτα που αποκλείει ολόκληρες ομάδες τροφίμων για όλους – οι πιο συνηθισμένες είναι η γλουτένη, το σιτάρι, τα γαλακτοκομικά, η σόγια και η ζάχαρη.

  • Κάποιος που σας πουλά υποκατάστατα γεύματος και συμπληρώματα.

  • Όποιος σας λέει ότι συγκεκριμένα τρόφιμα είναι «τοξικά» – για παράδειγμα, οι λεκτίνες ή η ζάχαρη. Το βασικό σημάδι ότι κάποιος δεν έχει στοιχεία για τη διατροφή και την υγεία είναι όταν χρησιμοποιεί τη λέξη «τοξικό» για να περιγράψει το φαγητό. Κανένα φαγητό δεν είναι «τοξικό», όπως κανένα φαγητό δεν είναι «ψεύτικο».

  • Όποιος σας πει ότι τα φρούτα περιέχουν ζάχαρη και δεν πρέπει να τρώγονται ή ότι πρέπει να τρώτε μόνο μούρα και λεμόνια. Κάποιος που σας λέει να μην τρώτε φρούτα ή ότι περιέχουν ζάχαρη και παχαίνουν, σας δείχνει πόσο λίγα γνωρίζει για τη διατροφή.

  • Όταν κάποιος σας υπόσχεται συγκεκριμένο αριθμό απώλειας κιλών – για παράδειγμα, «χάστε X κιλά σε Y χρόνο!» Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν γνωρίζουμε πώς θα αντιδράσει κάθε άτομο σε οποιοδήποτε πρόγραμμα διατροφής, επομένως το να σας υποσχεθεί κάποιος μια συγκεκριμένη απώλεια βάρους είναι παραπλανητικό. Επίσης, όταν η απώλεια βάρους είναι η κύρια ή η μοναδική μέτρηση της «επιτυχίας», αυτό είναι λάθος.

  • Οποιοσδήποτε υπόσχεται «μεταμόρφωση» ή «αλλαγή τρόπου ζωής» ή «ορμονική δίαιτα» ή «καύση λίπους» ή «μεταβολική επαναφορά/έναρξη» ή οτιδήποτε έχει σχέση με καθαρισμούς ή αποτοξίνωση ή «καθαρή» διατροφή. Οι καθαρισμοί και οι αποτοξινώσεις έχουν απομυθοποιηθεί πάρα πολλές φορές και το «καθαρό» φαγητό δεν σημαίνει τίποτα.

  • Όποιος αναφέρει ότι νερό με λεμόνι/ αλάτι Ιμαλαΐων πρέπει να καταναλώνεται καθημερινά. Δεν υπάρχει κανένα απολύτως όφελος από την κατανάλωση οποιουδήποτε από αυτά, ωστόσο βλέπω ότι τα προτείνουν συνεχώς.

  • Οποιαδήποτε συμβουλή από έναν γιατρό (πραγματικό ή φανταστικό) που βρίσκεται στο TikTok

Η οικοδόμηση μιας καλύτερης σχέσης με το φαγητό και το σώμα σας είναι μια διαδικασία που θέλει χρόνο, αλλά αξίζει τον κόπο. Ακόμα κι αν κάνετε δύο βήματα μπροστά και ένα βήμα πίσω, συνεχίστε έτσι. Θα φτάσετε εκεί που επιθυμείτε.