WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

6 συμβουλές αυτοφροντίδας που θα αλλάξουν (και) τη διατροφή σας


Τζουλιάννα Καρνέζη

19 Ιουλίου 2022

6 συμβουλές αυτοφροντίδας που θα αλλάξουν (και) τη διατροφή σας
Η αυτοφροντίδα δεν ήταν ποτέ πιο σημαντική.

Γνωρίζατε ότι η καλύτερη αυτοφροντίδα μπορεί να βελτιώσει τη διατροφή σας; Αυτή η σύνδεση, αν και προφανής σε ορισμένους, δεν είναι εμφανής σε πολλούς. Και αυτό συμβαίνει επειδή πλέον δουλεύουμε υπερβολικά, έχουμε περισσότερο άγχος και έτσι δεν σκεφτόμαστε ότι η φροντίδα του εαυτού μας μπορεί να αλλάξει εκτός από την ψυχολογία μας και τη διατροφή μας προς το καλύτερο.

6 συμβουλές αυτοφροντίδας

Κοιμηθείτε

Ο ύπνος στις ημέρες μας μπορεί να μοιάζει φαντασία ή πολυτέλεια, αλλά μπορεί επίσης να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ευημερία και τη διατροφή σας.

Χωρίς επαρκή ύπνο έχετε την τάση να:

  • Καταναλώνετε μεγαλύτερες μερίδες από όλα τα τρόφιμα, οδηγώντας συχνά σε αύξηση βάρους

  • Λαχταράτε πιο ενεργειακές (υψηλές θερμίδες) τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.

  • Επιθυμείτε περισσότερα σνακ αργά το βράδυ.

  • Δεν υπάρχει έλεγχος της παρόρμησης για να πείτε «όχι». Αυτό συμβαίνει επειδή ο εγκέφαλός σας παίρνει πιο παρορμητικές αποφάσεις όταν δεν κοιμάται.

  • Γίνεστε πιο επιρρεπείς στην αποθήκευση λίπους. Κατά συνέπεια, το σώμα δεν είναι τόσο ευαίσθητο στην ορμόνη ινσουλίνη που ρυθμίζει το σάκχαρο στο αίμα.

Πώς ο ύπνος βελτιώνει τη διατροφή:

Ο ύπνος υποστηρίζει τη σωματική σας υγεία δίνοντας στο σώμα σας την ευκαιρία να ανανεωθεί και να ξεκουραστεί.

Από την άλλη όμως μεριά όταν είστε κουρασμένοι, ο εγκέφαλός σας κάνει πιο παρορμητικές επιλογές και λαχταρά περισσότερο φαγητό και κυρίως τροφές που είναι πλούσιες σε ζάχαρη.

Ο ύπνος υποστηρίζει επίσης την ψυχική υγεία βελτιώνοντας τη διάθεση και μειώνοντας την ευερεθιστότητα. Το να είστε ξεκούραστοι σας βοηθά να νιώθετε πιο ενεργητικοί και πιο χαρούμενοι, και αυτό σας βοηθά να τρώτε πιο υγιεινά.

Κάντε θετική αυτοσυζήτηση

Πώς μιλάτε στον εαυτό σας; Είστε επικριτικοί ή υποστηρικτικοί; Το να μιλάτε θετικά στον εαυτό σας είναι χαρακτηριστικό της καλής αυτοφροντίδας.

Είναι ενδιαφέρον ότι το Εργαστήριο Νευροαπεικόνισης στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια , διαπίστωσε ότι κάνουμε περίπου 70.000 σκέψεις την ημέρα. Έτσι λοιπόν η καλλιέργεια θετικής αυτο-συζήτησης υποστηρίζει όχι μόνο την υγιή αυτοεκτίμηση, αλλά επίσης ενισχύει την ευτυχία και μπορεί να μας εμπνεύσει να τρώμε υγιεινά.

Πώς η θετική αυτο-συζήτηση βελτιώνει τη διατροφή.

Η θετική αυτοσυζήτηση μειώνει το άγχος και την εξάντληση, ενώ μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και καλύτερης ψυχολογικής και σωματικής ευεξίας .

Από την άλλη μεριά όταν είμαστε επικριτικοί, αυτό οδηγεί σε πιο αρνητικά συναισθήματα, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν σε άσκημες ενέργειες.

Για παράδειγμα, πολλοί βιώνουν συναισθηματική κατανάλωση φαγητού, διότι τους πλήττει η εσωτερικευμένη αρνητική αυτοσυζήτηση. Μπορεί να πουν στους εαυτούς τους ότι είναι αποτυχημένοι και αυτό μπορεί οδηγήσει σε καταναγκαστική κατανάλωση φαγητού.

Η θετική ομιλία με τον εαυτό μας μειώνει το άγχος

Το να μιλάμε όμορφα στον εαυτό μας, μας παρακινεί να συνεχίσουμε τις προσπάθειες αυτοβελτίωσης. Η αποδοχή και η αγάπη του σώματος είναι ένα κίνημα που πλέον υποστηρίζεται και απο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και βοηθά τις υγιείς συμπεριφορές των ανθρώπων.

Σε σωματικό επίπεδο, η θετική αυτο-ομιλία μειώνει τον τύπο της φλεγμονής που σχετίζεται με το στρες και συνδέεται με καρδιακές παθήσεις. Ενώ η αρνητική αυτοσυζήτηση μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη και άγχος, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν τις επιλογές τροφίμων καθώς και την ικανότητα ύπνου, άσκησης και τη σύνδεση σας με άλλους ανθρώπους. Τέλος να θυμάστε πως η αγάπη για τον εαυτό μας δεν είναι εγωιστική.

Να τρώτε ισορροπημένα

Ναι, το να τρώτε ισορροπημένα είναι μια μορφή αυτοφροντίδας. Εάν είμαστε πολύ απασχολημένοι για να σκεφτούμε (ή να σχεδιάσουμε) το φαγητό μας, είναι δύσκολο να φροντίσουμε τον εαυτό μας κάνοντας πιο υγιεινές επιλογές. Όπως λέω πάντα, η υγιεινή διατροφή δεν γίνεται τυχαία.

Για να βελτιώσετε την αυτοφροντίδα, επιλέξτε τροφές που θρέφουν το σώμα και σας βοηθούν να αισθάνεστε καλά. Σκεφτείτε τα τρόφιμα που βάζετε στο πιάτο σας (και στο σώμα σας) ως αντανάκλαση του πώς νιώθετε για τον εαυτό σας. Αισθάνεστε ότι σας αξίζει ένα υγιεινό, θρεπτικό φαγητό; Φυσικά και ναι.

Δραστηριοποιηθείτε

Το να είστε δραστήριοι συχνά οδηγεί σε αντίστοιχες υγιεινές συνήθειες. Εάν πηγαίνετε σε ένα μάθημα γιόγκα, για παράδειγμα, μπορεί να αισθάνεστε πιο χαλαροί και ανανεωμένοι και πιο πιθανό να ενυδατωθείτε και να ακούσετε το σώμα σας όταν τρώτε και νιώθετε πως έχετε χορτάσοι. Μπορεί επίσης να βιώσετε μια ώθηση στις ενδορφίνες και τη διάθεση, δίνοντάς σας ενέργεια για να μαγειρέψετε ένα νόστιμο και υγιεινό γεύμα.

Μείνετε ενυδατωμένοι

Το σώμα μας αποτελείται κατά 60% από νερό . Χρειαζόμαστε νερό για να λειτουργούν βέλτιστα τα κύτταρα μας. Γνωρίζετε όμως ότι η κούραση είναι ένα πρώιμο σημάδι αφυδάτωσης; Το να φροντίζετε τον εαυτό σας σημαίνει επίσης να διατηρείτε τον εαυτό σας καλά ενυδατωμένο κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Βρείτε χρόνο για διασκέδαση

Ως ενήλικες, ξεχνάμε να διασκεδάζουμε. Και αυτή η αμέλεια είμαι πολύ σοβαρή. Γιατί; Διότι η ζωή είναι σύντομη. Γιατί λοιπόν να μην δώσετε προτεραιότητα στο γέλιο; Θα κοιτάξουμε ποτέ πίσω στη ζωή μας και θα ευχόμασταν να είμαστε πιο σοβαροί; Αν διασκεδάζετε, δίνετε προτεραιότητα στην εγγενή σας επιθυμία για χαρά.

Πώς η διασκέδαση βελτιώνει τη διατροφή:

  • Εάν αισθάνεστε πιο χαρούμενοι , μπορείτε να κάνετε το φαγητό διασκεδαστικό αντί για αγχωτικό.

  • Μπορεί να απολαμβάνετε δραστηριότητες που είναι ευχάριστες.

  • Όταν διασκεδάζουμε, παράγουμε λιγότερη ορμόνη του στρες.

Η αυτοφροντίδα είναι το κλειδί για την ψυχική, σωματική και συναισθηματική ευεξία. Αφιερώνοντας περισσότερο χρόνο για τον εαυτό σας θα αποδώσει εκθετικά. Πάνω από όλα, φροντίστε να δώσετε προτεραιότητα στο: να κοιμάστε πολύ, να κάνετε θετική αυτο-συζήτηση, να τρώτε ισορροπημένα, να δραστηριοποιηθείτε, να παραμείνετε ενυδατωμένοι και να αφιερώνετε χρόνο για διασκέδαση.