WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Κετογονική δίαιτα: Πώς μπορεί να καταστρέψει τη σχέση σας με το φαγητό


Τζουλιάννα Καρνέζη

19 Ιουλίου 2022

Κετογονική δίαιτα: Πώς μπορεί να καταστρέψει τη σχέση σας με το φαγητό
unsplash
Η κετογονική δίαιτα είναι πολύ δημοφιλής στις ημέρες μας. Αλλά είναι πραγματικά ένας υγιεινός τρόπος για να έχετε μια καλύτερη ζωή; Ή μήπως είναι μια άλλη δίαιτα της μόδας που θα σας κάνει να νιώθετε στέρηση και πείνα;

Πρώτα απ 'όλα ας εξηγήσουμε τι είναι η κέτωση. Το σώμα σας χρειάζεται καύσιμα για να λειτουργεί. Παίρνετε ενέργεια από πολλά διαφορετικά τρόφιμα και μπορούμε να πούμε ότι το σώμα σας έχει τις προτιμήσεις του, που συνήθως είναι υδατάνθρακες.

Κάθε κύτταρο προτιμά να χρησιμοποιεί τη γλυκόζη ως καύσιμο. Η γλυκόζη είναι ένα απλό σάκχαρο που προέρχεται από κάθε είδους υδατάνθρακες, από φρούτα μέχρι μπισκότα, δημητριακά και φασόλια.

Τι γίνεται όμως αν οι υδατάνθρακες είναι σπάνιοι; Ο οργανισμός μπορεί να προσαρμοστεί για να ξεπεράσει αυτή τη μείωση, με τη βοήθεια της κέτωσης. Αντί λοιπόν για υδατάνθρακες, χρησιμοποιείτε λίπος για ενέργεια. Και αυτή η διαδικασία ονομάζεται κέτωση.

Μόλις όμως οι υδατάνθρακες επιστρέψουν, το σώμα σας επιστρέφει στην προτιμώμενη πηγή ενέργειας: τους υδατάνθρακες.

Ωστόσο παρόλο που ο οργανισμός μας μπορεί να περάσει σε κατάσταση κέτωσης ανά πάσα στιγμή, δεν είναι ο προτιμώμενος τρόπος για να λειτουργεί σε καθημερινή βάση. Η κέτωση είναι ένας μηχανισμός επιβίωσης.

Λοιπόν…από πού προήλθε η κετογονική δίαιτα;

Η κετογονική δίαιτα υπάρχει εδώ και πολύ καιρό. Ο βασικός της στόχος είναι τα γεύματα και τα σνακ σας να είναι πλούσια σε λιπαρά και με όσο το δυνατόν λιγότερους υδατάνθρακες, προκειμένου να αναγκάσει το σώμα σας να μπει σε κέτωση. Όμως για να παραμείνετε σε κέτωση, πρέπει να προσέχετε και την πρωτεΐνη. Γιατί η υπερβολική ποσότητα πρωτεΐνης μπορεί να σας βγάλει από την κέτωση.

Στην πραγματικότητα η κετογονική δίαιτα αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1920 ως θεραπεία για την επιληψία. Η δίαιτα κετο είναι αποτελεσματική για τη μείωση των επιληπτικών κρίσεων.

Η κετογονική δίαιτα διερευνάται επίσης ως μια πιθανή θεραπευτική επιλογή για άλλες καταστάσεις, όπως ο διαβήτης, το PCOS, ο χρόνιος πόνος, η ψωρίαση και η ακμή. Όμως η έρευνα βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη.

Κετογονική δίαιτα για απώλεια βάρους

Αυτές τις μέρες, η κετογονική δίαιτα προωθείται ως ένα μέσο για την απώλεια βάρους. Και ενώ το να ακολουθείτε τη συγκεκριμένη διατροφή μπορεί να σας κάνει να χάσετε κιλά, ωστόσο δεν είναι ένας βιώσιμος και υγιεινός τρόπος απώλειας βάρους. Στην πραγματικότητα, η δίαιτα κετο μπορεί να συνοδεύεται από κάποιους κινδύνους για την υγεία και να καταστρέψει τη σχέση σας με το φαγητό.

Η αλήθεια είναι πως οι περισσότερες δίαιτες αποτυγχάνουν μακροπρόθεσμα. Και, ναι η κετογονική δίαιτα δεν αποτελεί εξαίρεση. Τι σημαίνει αποτυχία; Να ανακτήσετε μέρος ή όλο το βάρος, το οποίο προσπαθήσατε τόσο σκληρά να χάσετε.

Όχι μόνο οι περιορισμοί είναι αγχωτικοί και δύσκολο να τηρηθούν, αλλά επίσης με το που σταματήσετε τη δίαιτα μπορεί να οδηγηθείτε σε υπερφαγικά επεισόδια.

Το φαγητό προορίζεται να θρέψει όχι μόνο το σώμα μας αλλά και το πνεύμα μας. Και είναι υπέροχο να απολαμβάνετε τα τρόφιμα που τρώτε. Όμως με τις αυστηρές δίαιτες - συμπεριλαμβανομένου της κετογονικής - μπορεί να καταστρέψετε τη σχέση σας με το φαγητό κατηγοριοποιώντας τα τρόφιμα σε "καλά" και "κακά" ή "επιτρεπόμενα" και "απαγορευμένα". Έτσι αντί για ευχαρίστηση μετά από τα γεύματά σας, το πιο πιθανό είναι να νιώθετε στέρηση.

Το βάρος δεν αποτελεί ένα αυτόνομο μέτρο υγείας

Οι άνθρωποι επιδιώκουν την απώλεια βάρους για πολλούς λόγους – θέλοντας να βελτιώσουν την εικόνα του σώματός τους, να έχουν λιγότερο πόνο στις αρθρώσεις, να βελτιώσουν τους βιοδείκτες της υγείας (όπως το σάκχαρο στο αίμα ή τη χοληστερόλη) και να είναι συνολικά πιο υγιείς.

Όμως αυτό που μπορεί να σας εκπλήξει είναι ότι το βάρος μας δεν είναι στην πραγματικότητα ο μοναδικός τρόπος για να μετρήσετε εάν είστε υγιείς ή όχι. Ξέρω, αυτό μάλλον δεν είναι αυτό που περιμένατε να ακούσετε, αλλά η έρευνα έχει δείξει ότι αυτό που πραγματικά έχει σημασία είναι οι διατροφικές σας συνήθειες συνολικά.

Έτσι λοιπόν δεν έχει σημασία ποιος είναι ο αριθμός στη ζυγαριά, σημασία έχει να τρώτε φρούτα και λαχανικά. Σημασία έχει να κινείτε το σώμα σας με τρόπο που απολαμβάνετε, είτε πρόκειται για πεζοπορία στο δάσος είτε για ασκήσεις στο γυμναστήριο. Σημασία έχει πόσο καλά κοιμάστε, αν τρώτε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες και αν έχετε μειωμένο άγχος.

Εν κατακλείδι η κετογονική δίαιτα είναι πιο πιθανό να συμβάλει στις απότομες και συχνές αλλαγές βάρους και να καταστρέψει τη σχέση σας με το φαγητό. Όμως σας αξίζει κάτι καλύτερο από αυτό. Ξεκινήστε το ταξίδι σας προς μια πιο υγιή σχέση με το φαγητό και το σώμα σας και θα δείτε την αλλαγή που επιθυμείτε.