WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Paleo Diet: Αν σκοπεύατε να την ακολουθήσετε, λέμε να το ξανασκεφτείτε


Τζουλιάννα Καρνέζη

28 Ιουλίου 2022

Paleo Diet: Αν σκοπεύατε να την ακολουθήσετε, λέμε να το ξανασκεφτείτε
pexels
Σίγουρα θα έχετε ακούσει κάποια στιγμή για την Paleo Diet, που αποκαλείται και ως διατροφή των σπηλαίων ή δίαιτα της Λίθινης Εποχής ή Παλαιολιθική δίαιτα.

Η διάσημη πλέον paleo diet έχει κερδίσει πολλούς θαυμαστές το τελευταίο διάστημα και στηρίζεται στην υπόθεση ότι αν τρώμε όπως οι πρόγονοί μας πριν από 10.000 χρόνια, θα είμαστε πιο υγιείς, θα χάσουμε βάρος και θα περιορίσουμε τις ασθένειες. Αυτό σημαίνει να καταναλώνουμε τροφές που μπορούν να κυνηγηθούν, να ψαρευτούν ή να συλλεχθούν.

Πιο συγκεκριμένη στην Παλαιολιθική Διατροφή συνιστάται η κατανάλωση κόκκινου κρέατος, πουλερικών, ψαριών, αυγών, φρούτων, λαχανικών και ωμών καρπών. Ενώ απαγορεύονται τα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά, τα όσπρια (φασόλια, φακές και μπιζέλια), η ζάχαρη, το αλάτι και τα λιπαρά κρέατα

Γιατί; Διότι σύμφωνα με τους υποστηρικτές της δίαιτας, το σώμα μας έχει γενετική προδιάθεση να τρέφεται με αυτόν τον τρόπο, γι αυτό και οι «νέες» διατροφικές συνήθειες οδηγούν στην παχυσαρκία αλλά και σε διάφορες άλλες παθήσεις.

Πόσο χρήσιμη είναι η paleo diet

Η Paleo Diet παρουσιάζει κάποια οφέλη, ωστόσο απαιτούνται περισσότερες μελέτες για την αποτελεσματικότητά της, σε βάθος χρόνου. Πιο συγκεκριμένα, μειώνει την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών και παράλληλα, ενθαρρύνει την κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών, ενώ αποθαρρύνει την κατανάλωση τροφών που περιέχουν πρόσθετο αλάτι και ζάχαρη, κάτι που εντοπίζεται συχνά στα επεξεργασμένα τρόφιμα.

Από την άλλη όμως μεριά η απαγόρευση συγκεκριμένων τροφίμων από τη διατροφή, όπως τα γαλακτοκομικά και τα όσπρια, μπορεί να θεωρηθεί επιβλαβής για την υγεία λόγω της έλλειψης θρεπτικών συστατικών. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μια δίαιτα πλούσια σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, ειδικά στη σημερινή εποχή, έχει αυξημένες πιθανότητες να επιβαρύνει το λιπιδιμαικο προφιλ, επηρεάζοντας αρνητικά κυρίως τη λειτουργία της καρδιάς.

Υπάρχουν κάποιες έρευνες για την παλαιολιθική διατροφή σε σχέση με δείκτες υγείας, όμως δεν μπορούμε να βγάλουμε ακόμη έγκυρα συμπεράσματα. Επίσης δεν μπορεί να αξιολογηθεί η επίδραση αυτής της συγκεκριμένης διατροφής στους ανθρώπους της εποχής εκείνης, καθώς και ο γενικότερος τρόπος ζωής τους ήταν διαφορετικός από τον δικό μας σήμερα.

Για παράδειγμα, τα άγρια θηράματα δεν είναι άμεσα διαθέσιμα, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του κρέατος που καταναλώνουμε έχει εξημερωθεί και παράγεται σε μαζική κλίμακα.

Τέλος, αν και οι υποστηρικτές της paleo diet ισχυρίζονται πως μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια βάρους, δεν υπάρχει κανένα επιστημονικό δεδομένο που να επαληθεύει μια τέτοια θεωρία. Εξάλλου θα το λέω συνέχεια αυτό: Σημασία έχει να υιοθετήσουμε μια ισορροπημένη διατροφή με ποικιλία και όχι να αποκλείουμε συγκεκριμένες ομάδες τροφίμων, όπως συμβαίνει στην paleo diet, η οποία αποκλείει τα γαλακτοκομικά και τα αμυλούχα/δημητριακά (μη ξεχνάτε ότι τα αμυλούχα αποτελούν το 1/3 περίπου της καθημερινής μας διατροφής.)

Συμπερασματικά…

Δεν υπάρχει ένας τύπος δίαιτας τον οποίο θα πρέπει να ακολουθούν όλα τα άτομα, αλλά ούτε και ένα είδος τροφής που να θεωρείται ουσιώδες για την υγεία ή τη ζωή. Δεν υπάρχει, δηλαδή ιδεώδης δίαιτα, εφόσον η διατροφή εξαρτάται από τις διαιτητικές απαιτήσεις του κάθε ανθρώπου και αυτές διαφέρουν από άτομο σε άτομο.

Επιπλέον η ισορροπημένη διατροφή θα πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα διατροφικά στοιχεία τα οποία ο οργανισμός απαιτεί για τη διατήρηση και τη φυσική του δραστηριότητα. Το σώμα του ανθρώπου έχει ανάγκη από θερμίδες, αμινοξέα, λιπαρά οξέα, βιταμίνες, άλατα και ιχνοστοιχεία σε επαρκείς ποσότητες και σε κατάλληλους συνδυασμούς.

Κανένα τρόφιμο από μόνο του δεν περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που έχουμε ανάγκη καθημερινά, γεγονός που υποδηλώνει τη σημασία της ύπαρξης ποικιλίας τροφίμων στο καθημερινό διαιτολόγιο. Το μυστικό λοιπόν εξακολουθεί να είναι: Τρώμε απ΄όλα με μέτρο και ισορροπία