WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Αντιβιοτικά και καταστροφή της υγείας του εντέρου: Πώς να υποστηρίξετε τα φιλικά βακτήρια


Τζουλιάννα Καρνέζη

21 Σεπτεμβρίου 2022

Αντιβιοτικά και καταστροφή της υγείας του εντέρου: Πώς να υποστηρίξετε τα φιλικά βακτήρια
pexels
Τα αντιβιοτικά έχουν την ικανότητα να σταματούν τις μολυσματικές ασθένειες που κάποτε ήταν εξουθενωτικές ή θανατηφόρες. Ωστόσο, μία από τις παρενέργειες τους είναι η αρνητική επίδραση στην υγεία του εντέρου. Μάθετε πώς μπορεί να ανακτηθεί η υγεία του εντέρου σας μέσω της διατροφής.

Τα αντιβιοτικά χρησιμοποιούνται συνήθως για να σκοτώσουν τα μολυσματικά βακτήρια ή για να αποτρέψουν την εμφάνιση λοίμωξης, όπως μετά από χειρουργική επέμβαση. Αυτό που πολλοί δεν συνειδητοποιούν, και αυτό που πολλοί γιατροί δεν αναφέρουν, είναι ότι τα αντιβιοτικά μπορούν επίσης να κάνουν πολύ κακό.

Τα αντιβιοτικά, τα οποία συνταγογραφούνται πολύ συχνά, σκοτώνουν τόσο τα «κακά» βακτήρια όσο και τα «καλά» βακτήρια που ζουν στο έντερο. Τα «καλά» βακτήρια, η μικροχλωρίδα του εντέρου σας, αποτελούνται από περισσότερα από 1.000 διαφορετικά είδη βακτηρίων. Αποτελούν μια ποικιλόμορφη κοινότητα βακτηρίων που σας βοηθάει να διασπάσετε τα τρόφιμα, να συνθέσετε διάφορα θρεπτικά συστατικά, να εμποδίσετε τις επιβλαβείς ουσίες να εισέλθουν στο σώμα σας και να ενισχύσετε το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Όταν η κοινότητα διαταράσσεται, είναι επικίνδυνο για την υγεία σας γιατί είστε πιο επιρρεπείς στις ασθένειες και φλεγμονές. Σκοτώνοντας τα καλά βακτήρια, τα αντιβιοτικά σταματούν την ισορροπημένη σχέση που υπάρχει ανάμεσα σε εσάς και τα βακτήρια του εντέρου σας. Ως αποτέλεσμα, αυτά που παραμένουν να δυσκολεύονται να φέρουν εις πέρας όλες τις σημαντικές λειτουργίες, επειδή δεν έχουν την υποστήριξη από την υπόλοιπη κοινότητα.

Τα ανθεκτικά μέλη της κοινότητας, δηλαδή τα «κακά» βακτήρια που είναι εξαιρετικά ισχυρά, μπορούν να επιβιώσουν μπροστά σε ένα αντιβιοτικό. Και όταν αυξάνονται αυτά τα ανθεκτικά μέλη σας κάνουν πιο επιρρεπείς σε περαιτέρω μόλυνση και ανάπτυξη ανθεκτικών στα αντιβιοτικά ασθένειας.

Η έκταση των αλλαγών στη μικροχλωρίδα του εντέρου σας θα εξαρτηθεί από την ισχύ του αντιβιοτικού και τη διάρκεια του χρόνου λήψης του. Ωστόσο, ανεξάρτητα από τον τύπο και τον χρόνο, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να προστατεύσετε τον εαυτό σας και την υγεία του εντέρου σας.

Βρείτε ένα ποιοτικό προβιοτικό

Φροντίστε να επιλέξετε ένα καλής ποιότητας προβιοτικό. Τα αντιβιοτικά έχουν εξαφανίσει τα καλά βακτήρια του εντέρου σας, επομένως έχετε ανάγκη από ένα προβιοτικό με ποικιλία στελεχών, καθώς θέλετε να αναπληρώσετε όσο το δυνατόν περισσότερα βακτήρια.

Αναζητήστε κάποιο με υψηλό αριθμό CFU (μονάδες σχηματισμού αποικιών), που είναι η ποσότητα ζωντανών κυττάρων που είναι ικανά να σχηματίσουν νέες αποικίες. Γενικά, η αναζήτηση 25-50 δισεκατομμυρίων CFU και του μεγαλύτερου αριθμού στελεχών θα είναι η πιο χρήσιμη.

Υποστήριξη με γλουταμίνη

Η γλουταμίνη είναι ένα αμινοξύ που βελτιώνει τη λειτουργία του εντέρου και την ανοσία. Επιδιορθώνει και αναπληρώνει τα κύτταρα που επενδύουν τα έντερα σας, διατηρώντας έτσι τον εντερικό σας φραγμό ισχυρό και εμποδίζοντας την απορρόφηση επιβλαβών ουσιών.

Αν και μπορούμε να πάρουμε γλουταμίνη από τη διατροφή, μετά από μια περίοδο στρες, ασθένειας ή μόλυνσης, η επιπλέον υποστήριξη γλουταμίνης με τη μορφή L-γλουταμίνης μπορεί να ενισχύσει την υγεία του εντέρου σας.

Δοκιμάστε τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση

Οι τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση περιέχουν φυσικά προβιοτικά. Ένα προβιοτικό συμπλήρωμα θα σας βοηθήσει να αναπληρώσετε τα βακτήρια του εντέρου σας, αλλά όσο περισσότερες πηγές και ποικιλία μπορείτε να πάρετε τόσο το καλύτερο. Τα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση περιλαμβάνουν το κεφίρ , το ξινολάχανο , το kimchi και το kombucha.

Το γιαούρτι είναι επίσης ο πιο δημοφιλής τρόπος κατανάλωσης προβιοτικών μέσω των τροφίμων, αν και ορισμένες μάρκες μπορεί να μην περιέχουν υψηλή ποσότητα ή ποικιλία ενεργών προβιοτικών, όπως τα προαναφερθέντα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση.