AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς να ικανοποιήσετε τη συναισθηματική πείνα (με ή χωρίς φαγητό)


Τζουλιάννα Καρνέζη

24 Οκτωβρίου 2022

Πώς να ικανοποιήσετε τη συναισθηματική πείνα (με ή χωρίς φαγητό)
Διαβάστε το σημερινό άρθρο για να πάρετε περισσότερες ιδέες για το πώς να αντιμετωπίσετε τη συναισθηματική πείνα, με ή χωρίς φαγητό.

Όλοι πλέον γνωρίζουμε και συμφωνούμε πως το φαγητό έχει επίδραση στη διάθεσή μας, διεγείροντας την απελευθέρωση ορμονών όπως η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη. Μπορεί επίσης να αξιοποιήσει τις ευχάριστες αναμνήσεις ή απλώς να χρησιμεύσει για να μας αποσπάσει την προσοχή από δυσάρεστα συναισθήματα. Με απλά λόγια ικανοποιούμε τη συναισθηματική πείνα με φαγητό γιατί, λειτουργεί, παρόλο που η λύση δεν είναι μακροπρόθεσμη.

Ωστόσο, η συναισθηματική κατανάλωση φαγητού δεν είναι πάντα υγιής. Πολλοί άνθρωποι μιλούν για μια βουτιά σε ένα κουτί με μπισκότα όταν νιώθουν λυπημένοι, με την ίδια ενοχή σαν να κλέβουν ένα παιδικό ποδήλατο. Ως άνθρωποι είμαστε συναισθηματικά όντα και έχουμε σχεδιαστεί για να παίρνουμε ευχαρίστηση από το φαγητό. Είναι αδύνατο να ξεχωρίσεις το φαγητό από το συναίσθημα. Εξάλλου μπορείς να φας χωρίς συναισθήματα; Φυσικά και όχι.

Όμως δεν είναι λάθος ή κακό να ικανοποιείς τη συναισθηματική πείνα με φαγητό.

Αντί να προσπαθείτε να σταματήσετε το συναισθηματικό φαγητό, είναι προτιμότερο να δημιουργήσετε ένα σύνολο εργαλείων για την ικανοποίηση της συναισθηματικής πείνας - μια εργαλειοθήκη που να περιλαμβάνει το φαγητό, αλλά και άλλα εργαλεία αυτοφροντίδας.

Διότι ενώ το φαγητό είναι καταπραϋντικό βραχυπρόθεσμα, είναι ουσιαστικά η κολλητική ταινία της αυτοφροντίδας - ιδανική για γρήγορες επιδιορθώσεις, αλλά συνήθως όχι το εργαλείο που βρίσκει τη ρίζα του προβλήματος. Δημιουργώντας όμως μια εργαλειοθήκη αυτοεξυπηρέτησης, έχετε πολλά εργαλεία για να αποφασίσετε τι είναι πιο αποτελεσματικό και πιο προσιτό ανά πάσα στιγμή.

Πώς να ικανοποιήσετε τη συναισθηματική πείνα, με ή χωρίς φαγητό

Ακόμα κι αν είστε πεπεισμένοι ότι το συναισθηματικό φαγητό δεν είναι ο σωστός τρόπος για να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματά σας, το να λέτε στον εαυτό σας ότι το συναισθηματικό φαγητό είναι λάθος δεν σας βοηθάει. Το μόνο που πετυχαίνετε είναι να τροφοδοτείτε τον εαυτό σας με περισσότερη ντροπή γύρω από αυτή τη συμπεριφορά, η οποία οδηγεί σε περισσότερο συναισθηματικό φαγητό. Μπορεί να σας φανεί παράδοξο, αλλά το να επιτρέψετε στον εαυτό σας να τρώει για συναισθηματικούς λόγους μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε.

Ακολουθούν μερικές ιδέες για την ικανοποίηση της συναισθηματικής πείνας

Όταν νιώθετε θυμό

  • Φάτε κάτι τραγανό, όπως πατατάκια ή ξηρούς καρπούς.
  • Μιλήστε με κάποιον που εμπιστεύεστε. Είναι καλό να έχετε κάποιον έξω από την κατάσταση με τον οποίο μπορείτε να συζητήσετε.

  • Χτυπήστε έναν σάκο του μποξ. Πετάξτε τα μαξιλάρια στον τοίχο. Αφήστε τον εαυτό σας να εκφράσει μέρος αυτού του θυμού με ασφαλή τρόπο.

  • Γράψτε ένα γράμμα ή ένα email στο άτομο με το οποίο είστε θυμωμένοι. Όμως ίσως καλύτερα να μην πατήσετε την αποστολή.

  • Όταν είστε λυπημένοι/νιώθετε θλίψη

  • Παρακολουθήστε ένα επεισόδιο μιας αστείας τηλεοπτικής εκπομπής ή σειράς.

  • Δείτε φωτογραφίες από κουτάβια στο instagram. Προσωπικά ακολουθώ τους @BerneseMountainDogLovers , @WaffleNugget και το @Luna.the.Berner. Σίγουρα μπορείτε να ακολουθήσετε και άλλες ράτσες σκύλων, αλλά ας είμαστε ειλικρινείς, τα Berners είναι ένα χτύπημα καθαρής σεροτονίνης.

  • Βγείτε έξω στον ήλιο.

  • Κλείστε ένα ραντεβού με έναν θεραπευτή για να συζητήσετε αυτά που σας απασχολούν.

Όταν νιώθετε ανησυχία

  • Πηγαίνετε σε ένα μάθημα γιόγκα ή κάντε ένα στο σπίτι.

  • Πηγαίνετε μια βόλτα έξω. Παρατηρήστε τον ουρανό, τα λουλούδια, τις λεπτομέρειες στα σπίτια. Εστιάστε στο πώς νιώθετε όταν τα πόδια σας χτυπούν στο πεζοδρόμιο. Νιώστε το αεράκι να χτυπά το σώμα σας. Εμπλέξτε τις αισθήσεις σας όσο το δυνατόν περισσότερο.

  • Κάντε μια άσκηση βαθιάς αναπνοής.

  • Φάτε ένα μπολ φιστίκια με κέλυφος. Αυτό με το σπάσιμο τους με βοηθάει με το άγχος.

  • Ακούστε χαλαρωτική μουσική.

Όταν νιώθετε μοναξιά

  • Καλέστε ή στείλτε μήνυμα σε έναν φίλο.

  • Κάντε σχέδια με έναν φίλο ή συνάδελφο για να βγείτε έξω και να πιείτε ένα ποτήρι κρασί ή καφέ.

  • Πηγαίνετε στην καφετέρια της γειτονιάς σας για να διαβάσετε ή να εργαστείτε με άλλους ανθρώπους. Απολαύστε έναν καφέ ή/και ένα γλυκό όσο βρίσκεστε εκεί. Ίσως ακόμη και να ξεκινήσετε μια συζήτηση με κάποιον;

  • Διαβάστε ένα βιβλίο με έναν πρωταγωνιστή με τον οποίο νιώθετε συνδεδεμένοι.

  • Βρείτε ένα μέρος για εθελοντισμό όπου θα βρίσκεστε με άλλα άτομα.

Όταν νιώθετε ανία

  • Μαγειρέψτε κάτι. Μπορείτε να ετοιμάσετε μια απλή συνταγή, όπως μερικά μπισκότα με τσιπ σοκολάτας, ή να φτιάξετε κέικ. Θα μπορούσα να προτείνω αυτό το κέικ με λευκή σοκολάτα και καρύδα που έχω βάλει στο μάτι;

  • Εξερευνήστε ένα τυχαίο θέμα που σας ενδιαφέρει – βουτήξτε βαθιά στη μαύρη τρύπα της Wikipedia.

  • Προγραμματίστε τις επόμενες διακοπές σας - ή τις ονειρεμένες διακοπές.

Όταν πενθείτε

  • Αφήστε τον εαυτό σας να κλάψει. Αφήστε τον εαυτό σας να θυμώσει. Όπου κι αν βρίσκεστε στα στάδια της θλίψης είναι εντάξει να είστε.

  • Βρείτε μια ομάδα υποστήριξης ή μιλήστε με έναν φίλο/μέλος της οικογένειας που κατανοεί την απώλεια σας.

  • Φτιάξτε ή παραγγείλετε ένα φαγητό που σας θυμίζει το άτομο που σας λείπει.

Όλα τα παραπάνω είναι ιδέες για την ικανοποίηση διαφορετικών ειδών συναισθηματικής πείνας και μπορεί να έχουν απήχηση σε εσάς ή όχι. Θα σας ενθαρρύνω να δημιουργήσετε τις δικές σας λίστες και να προσπαθήσετε να τις γεμίσετε με δραστηριότητες/εργαλεία αντιμετώπισης που είναι προσβάσιμα.

Λάβετε υπόψη σας πως εάν παλεύετε με διαταραχή υπερφαγίας ή έχετε ιστορικό τραύματος, ειδικά εάν είστε νωρίς στη θεραπεία σας, μπορεί να μην υπάρχουν πολλά άλλα εργαλεία αντιμετώπισης που μπορείτε να σκεφτείτε. Αλλά δεν πειράζει. Επιτρέπεται να στραφείτε στο φαγητό καθώς εργάζεστε για την επέκταση της εργαλειοθήκης σας. Το φαγητό δεν είναι λάθος επιλογή, αλλά όταν είναι η αντανακλαστική επιλογή, μπορεί να σας εμποδίσει να εξερευνήσετε άλλα, πιθανώς πιο αποτελεσματικά εργαλεία.

Εάν παλεύετε με τη συναισθηματική πείνα, ελπίζω ότι αυτό το άρθρο να ήταν χρήσιμη για εσάς, παρέχοντας έναν διαφορετικό τρόπο να δείτε τη συναισθηματική διατροφή και ορισμένα απτά εργαλεία.