AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ημερολόγιο τροφίμων: Τι είναι και σε τι χρησιμεύει


Τζουλιάννα Καρνέζη

29 Οκτωβρίου 2022

Ημερολόγιο τροφίμων: Τι είναι και σε τι χρησιμεύει
pexels
Ακόμα και ένα απλό σημειωματάριο μπορεί να είναι ένα ημερολόγιο τροφίμων.

Μπορεί να φαίνεται σαν μια προφανής δήλωση, αλλά για πολλούς ανθρώπους, το ημερολόγιο τροφίμων είναι ένα πραγματικό άγνωστο. Μάλιστα οι περισσότεροι πιστεύουν λανθασμένα πως το ημερολόγιο τροφίμων είναι απλά ένας τρόπος για να προσέχετε τι τρώτε.

Η αλήθεια όμως είναι πως το ημερολόγιο τροφίμων είναι μια μέθοδος παρακολούθησης του τι τρώτε, της σωματικής σας κατάστασης μετά το φαγητό και του τι νιώθατε πριν και μετά το γεύμα. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι μπορείτε πραγματικά να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε σημειωματάριο.

Πότε είναι σημαντικό να κρατάτε ένα ημερολόγιο τροφίμων

Σε αντίθεση με ό,τι μπορεί να σας κάνει να σκεφτείτε το όνομα, το ημερολόγιο τροφίμων δεν χρησιμοποιείται μόνο για να κατανοήσετε πότε το έχετε παρακάνει με το φαγητό, αλλά και για να καταλάβετε εάν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο φαγητό που σας ενοχλεί.

Εάν για παράδειγμα πάσχετε από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ( IBS ), μπορεί να σας βοηθήσει πραγματικά να καταλάβετε τι σας βλάπτει και τι δεν επηρεάζει το έντερό σας. Γιατί μερικές φορές υπάρχουν τόσες πολλές μέρες που χαρακτηρίζονται από πρήξιμο που γίνεται πραγματικά δύσκολο να διακρίνετε τι σας ενοχλεί και τι όχι.

Ένας άλλος λόγος που είναι χρήσιμο να κρατάτε ημερολόγιο τροφίμων είναι όταν συνειδητοποιείτε ότι οι επιλογές σας υπαγορεύονται από τα συναισθήματά σας και όχι από την πραγματική, φυσιολογική πείνα. Σε αυτή την περίπτωση είναι απαραίτητο να λαμβάνετε υπόψη κάθε γεγονός, ώστε να καταλαβαίνετε αν υπάρχουν καταστάσεις που προκαλούν πυροδότηση και κυρίως να καταλάβετε τι συναίσθημα κρύβεται πίσω από την υπερφαγία.

Πώς να συμπληρώσετε ένα ημερολόγιο τροφίμων

Όποιος κι αν είναι ο λόγος που αποφασίζετε να συμπληρώσετε ένα ημερολόγιο τροφίμων , τα δεδομένα που πρέπει να εισαγάγετε είναι:

  • Ημέρα και ώρα

  • Τι φάγατε και τις ποσότητες τους

  • Που φάγατε το γεύμα σας

  • Με ποιον φάγατε

  • Πώς νιώσατε μετά το φαγητό , σωματικά

  • Πώς ήσασταν πριν και μετά το φαγητό, από την άποψη των συναισθημάτων

  • Πώς να χρησιμοποιήσετε το ημερολόγιο τροφίμων

Αφού σημειώσετε τα πάντα, είναι χρήσιμο να ξαναδιαβάσετε όσα έχετε γράψει για να καταλάβετε αν υπάρχουν συνήθειες ή καταστάσεις για διόρθωση.

Όπως σας είπα στην αρχή αυτού του άρθρου, ο στόχος είναι να βελτιώσετε τις διατροφικές σας συνήθειες (ακόμα προσπαθείτε να μάθετε πώς να τις αλλάξετε;), καθώς και να κατανοήσετε την προέλευση τυχόν σωματικών προβλημάτων - όπως τα γαστρικά, εντερικά, επαναλαμβανόμενοι πονοκέφαλοι, κυστίτιδα, δυσκοιλιότητα, candida - και η συναισθηματική πείνα.

Το διατροφικό ημερολόγιο δεν αφορά μόνο την απώλεια βάρους

Ενώ λοιπόν το ημερολόγιο τροφίμων χρησιμοποιείται σχεδόν αποκλειστικά για την απώλεια βάρους, στην πραγματικότητα δεν είναι ο μοναδικός σκοπός του. Αντίθετα, η χρήση του μόνο για να σημειώσετε τα λάθη σας κινδυνεύει να μειώσει την αποτελεσματικότητά του. Είμαι της γνώμης ότι η χρήση του μόνο για απώλεια βάρους είναι άχρηστη.

Στην πραγματικότητα θα μπορούσε πραγματικά να χρησιμοποιηθεί ως σημείο εκκίνησης, για να καταλάβετε τι μπορείτε να βελτιώσετε στη διατροφή σας χωρίς να αισθάνεστε αναγκασμένοι να αλλάξετε τα πάντα μέσα σε ένα βράδυ. Κατά τη γνώμη μου, αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να χρησιμοποιήσετε το ημερολόγιο τροφίμων.