WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Η κόπωση που νιώθετε μετά το φαγητό, μπορεί να οφείλεται στον διαβήτη;


Τζουλιάννα Καρνέζη

5 Νοεμβρίου 2022

Η κόπωση που νιώθετε μετά το φαγητό, μπορεί να οφείλεται στον διαβήτη;
pexels
Η υπνηλία μετά το φαγητό μπορεί να είναι σημάδι διαβήτη, αλλά πολλοί άνθρωποι που δεν πάσχουν από διαβήτη βιώνουν επίσης πτώση στα επίπεδα ενέργειάς τους μετά τα γεύματα.

Αυτό συνήθως έχει να κάνει με τις αποκρίσεις του σακχάρου στο αίμα σας σε αυτό που τρώτε. Όμως ο καθένας είναι διαφορετικός ως προς το πώς ανταποκρίνεται στο φαγητό και δεν υπάρχει μια ενιαία προσέγγιση για τη διατροφή.

Γιατί τα άτομα με διαβήτη νιώθουν υπνηλία μετά το φαγητό;

Το αίσθημα κόπωσης οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, όχι μόνο μετά το φαγητό, είναι ένα κοινό πρόβλημα για τα άτομα που ζουν με διαβήτη. Μια πρόσφατη μελέτη στην οποία συμμετείχαν πάνω από 42.000 άτομα με διαβήτη τύπου 1 ή τύπου 2 διαπίστωσε ότι περίπου οι μισοί από αυτούς ανέφεραν αισθήματα εξάντλησης.

Αν και η κούραση μπορεί να είναι συχνό φαινόμενο εάν έχετε διαβήτη, δεν είναι απολύτως σαφές τι ακριβώς την προκαλεί.

Ας διερευνήσουμε τι μπορεί να συμβάλλει στην κούραση ή την κόπωση στον διαβήτη.

Έλεγχος σακχάρου στο αίμα

Όπως θα δούμε παρακάτω, η υπνηλία μετά το φαγητό οφείλεται συνήθως σε αλλαγές στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας. Ωστόσο, για τα άτομα με διαβήτη, η σχέση μεταξύ του αισθήματος κόπωσης και του πόσο καλά ελέγχουν το σάκχαρό τους μπορεί να μην είναι απλή.

Ορισμένες μελέτες υποδεικνύουν ότι η κούραση μπορεί να σχετίζεται έμμεσα με τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη τύπου 2 - αλλά μόνο όταν ο διαβήτης τους δεν είναι υπό έλεγχο.

Η έρευνα συνεχίζεται, αλλά ένας αυξανόμενος όγκος στοιχείων που σχετίζονται με τον διαβήτη τύπου 1 και τύπου 2 δείχνουν ότι και άλλοι παράγοντες εκτός από τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα μπορεί να σχετίζονται πιο άμεσα με την κόπωση.

Φλεγμονή

Η χρόνια φλεγμονή, μια μακροχρόνια απόκριση του ανοσοποιητικού σας συστήματος, πιστεύεται ότι είναι τουλάχιστον εν μέρει υπεύθυνη για τις επιπλοκές και τα συμπτώματα του διαβήτη.

Σε μια μικρή μελέτη , τα άτομα με διαβήτη τύπου 2 εμφάνισαν υψηλότερα επίπεδα φλεγμονής και αυξημένη κόπωση από εκείνα με διαβήτη τύπου 1. Ορισμένα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι οι φλεγμονώδεις αποκρίσεις σε ορισμένες ασθένειες συμπεριλαμβανομένου των διαβητικών, μπορεί να συμβάλουν στην κούραση μετά τα γεύματα.

Άλλες πιθανές αιτίες

Για όσους πάσχουν από διαβήτη τύπου 1, κάποιοι πιθανοί παράγοντες που συνδέονται με την κόπωση περιλαμβάνουν:

  • Προβλήματα ύπνου

  • Έλλειψη σωματικής δραστηριότητας

  • Κατάθλιψη

  • Πόνος

Για τα άτομα με διαβήτη τύπου 2 , οι επιστήμονες βρήκαν πολλούς παράγοντες που σχετίζονται με την κόπωση, όπως:

  • Συνολική ποιότητα ζωής

  • Ποιότητα ύπνου

  • Πόνος

  • Δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ)

Γιατί κάποιος υγιής μπορεί να αισθάνεται υπνηλία μετά το φαγητό

Το να νιώθετε υπνηλία μετά το φαγητό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχετε διαβήτη. Τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα όλων αλλάζουν μετά από ένα γεύμα και όταν αυτές οι αλλαγές είναι απότομες, μπορεί να προκαλέσουν πτώση στα επίπεδα ενέργειας σας.

Καθώς τρώτε, το σώμα σας διασπά τους υδατάνθρακες του φαγητού σε γλυκόζη, η οποία είναι ένα απλό σάκχαρο. Και καθώς η ποσότητα του σακχάρου στο αίμα σας αυξάνεται, τα κύτταρα σας το απορροφούν και είτε το μετατρέπουν σε ενέργεια είτε το αποθηκεύουν για αργότερα.

Οι σταδιακές αυξήσεις και μειώσεις του σακχάρου στο αίμα είναι φυσιολογικές και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Ωστόσο, δεν επηρεάζουν όλα τα τρόφιμα το σάκχαρο στο αίμα σας με τον ίδιο τρόπο.

Οι σύνθετοι υδατάνθρακες, όπως τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως, χρειάζονται γενικά περισσότερο χρόνο για να διασπαστούν από το σώμα σας. Αυτό επιτρέπει στη γλυκόζη να απελευθερώνεται στο αίμα σας πιο αργά, προκαλώντας σταδιακή αύξηση του σακχάρου στο αίμα ακολουθούμενη αργότερα από σταδιακή πτώση.

Όμως οι απλοί υδατάνθρακες, που βρίσκονται συνήθως στα γλυκά, στα αρτοσκευάσματα και στα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα, διασπώνται γρήγορα και αυτό οδηγεί σε μια μεγάλη ποσότητα γλυκόζης η οποία εισέρχεται στο αίμα σας ταυτόχρονα. Με άλλα λόγια, υπάρχει μια υψηλότερη και απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα, η οποία μπορεί να προκαλέσει μια δραστική πτώση.

Αυτές οι ακραίες αυξομειώσεις του σακχάρου στο αίμα μπορεί να ευθύνονται για την πτώση της ενέργειας, τη δυσκολία συγκέντρωσης και άλλα συμπτώματα που μπορεί να αισθανθείτε μετά από ένα γεύμα.

Σε μια μελέτη, οι άνθρωποι που έκαναν μια δίαιτα που οδήγησε σε δραστικές αλλαγές του σακχάρου στο αίμα, δήλωσαν ότι ένιωθαν πιο κουρασμένοι κατά μέσο όρο από εκείνους που έτρωγαν τροφές που αύξησαν σταδιακά το σάκχαρο στο αίμα. Άλλες μελέτες δείχνουν ότι οι αλλαγές σακχάρου στο αίμα μπορεί να σχετίζονται με το αίσθημα κόπωσης μόλις 30 λεπτά μετά το γεύμα.

Πώς να αισθάνεστε λιγότερο κουρασμένοι μετά το φαγητό

Οι υδατάνθρακες αποτελούν σημαντικό μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής. Αποτελούν την προτιμώμενη πηγή ενέργειας του σώματός σας και πολλά τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες είναι εξαιρετικές πηγές σημαντικών βιταμινών και μετάλλων.

Αλλά όπως είδαμε, δεν σας επηρεάζουν όλοι οι υδατάνθρακες με τον ίδιο τρόπο. Η επιλογή των κατάλληλων πηγών υδατανθράκων μπορεί να σας βοηθήσει να αισθάνεστε λιγότερο κουρασμένοι μετά το φαγητό. Εάν λοιπόν θέλετε να αποφύγετε τις δραστικές αυξομειώσεις του σακχάρου στο αίμα, εστιάστε στην κατανάλωση σύνθετων υδατανθράκων.

Καλές πηγές σύνθετων υδατανθράκων υψηλής ποιότητας περιλαμβάνουν:

  • Δημητριακά ολικής αλέσεως, όπως κινόα, βρώμη, σιτάρι ολικής αλέσεως και καστανό ρύζι

  • Αμυλούχα λαχανικά

  • Ολόκληρα φρούτα

  • Όσπρια, όπως φασόλια, φακές και μπιζέλια

Περιορίστε τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε απλούς υδατάνθρακες, όπως: συσκευασμένα μπισκότα, κράκερ και σνακ, αρτοσκευάσματα και ζαχαρούχα ροφήματα, όπως σόδα, ζαχαρούχο τσάι και χυμός φρούτων

Το αίσθημα κόπωσης μετά το φαγητό μπορεί να είναι σημάδι διαβήτη, αλλά δεν είναι πάντα. Περίπου οι μισοί από τους ανθρώπους που ζουν με διαβήτη αναφέρουν αισθήματα εξάντλησης, αλλά όχι μόνο μετά τα γεύματα. Ωστόσο οι ακριβείς αιτίες δεν είναι σαφείς, αλλά μπορεί να σχετίζονται με το πόσο καλά ελέγχουν το σάκχαρο στο αίμα τους, τη φλεγμονή ή άλλους παράγοντες.

Οποιοσδήποτε μπορεί να αισθάνεται κουρασμένος μετά από ένα γεύμα. Ωστόσο, ο καθένας ανταποκρίνεται διαφορετικά στα τρόφιμα.