WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τα 5 μειονεκτήματα της δίαιτας


Τζουλιάννα Καρνέζη

20 Νοεμβρίου 2022

Τα 5 μειονεκτήματα της δίαιτας
pexels
Ποια είναι τα μειονεκτήματα της δίαιτας; Συνεχίστε να διαβάζετε για να μάθετε περισσότερα. 

Υπάρχει πάντα μια νέα τάση για δίαιτα, αποτοξίνωση ή φαγητό που όλοι φαίνεται να θέλουν να ακολουθήσουν. Είναι όμως πάντα καλή ιδέα να συμμετέχετε; Είτε έχουν τις ρίζες τους στη διατροφή είτε προσανατολίζονται προς τη γρήγορη απώλεια βάρους, αυτές οι τάσεις περιλαμβάνουν πάντα δύο πράγματα – περιορισμούς και κανόνες.

Μόλις μπουν στο παιχνίδι οι περιορισμοί και οι κανόνες, έρχονται μαζί τους και μια σειρά από μειονεκτήματα. Όπως το να αισθάνεστε εκτός ελέγχου γύρω από το φαγητό και να βιώνετε αυξημένες ενοχές ή άγχος για τα τρόφιμα. Και τελικά, καταλαβαίνουμε πως η δίαιτα είναι η βασική αιτία όλων.

Αν αναρωτιέστε αν ήρθε ή όχι επιτέλους η ώρα να σταματήσετε οριστικά τη δίαιτα, αυτό το άρθρο είναι για εσάς. Η κατανόηση των μειονεκτημάτων και των συνεπειών της δίαιτας μπορεί να σας βοηθήσει να πείτε όχι στην επόμενη αποτοξίνωση ή τάση που θα εμφανιστεί.

Τι εννοούμε όταν λέμε δίαιτα;

Είναι σημαντικό να σημειώσουμε τι ακριβώς εννοούμε όταν λέμε δίαιτα. Αυτό στο οποίο δεν αναφέρομαι εδώ είναι μια ιατρικά συνιστώμενη διατροφή. Όπως μια διατροφή χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο για την υπέρταση, μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε FODMAP ή μια διατροφή με επίκεντρο τα φυτά.

Σε αυτό που αναφέρομαι είναι οι αυστηρές, ακραίες δίαιτες που σας λένε να αποφύγετε, να αφαιρέσετε ή να περιορίσετε οτιδήποτε από τη διατροφή σας, εκτός του πλαισίου μιας ιατρικής σύστασης. Συχνά το κάνουν ενώ υπόσχονται ακραία αποτελέσματα που αλλάζουν τη ζωή, όπως γρήγορη απώλεια βάρους ή ακραίες αυξήσεις ενέργειας.

Επιπλέον, αυτές οι δίαιτες έχουν συχνά μια χρονική σήμανση. Πρέπει να ακολουθήσετε μόνο τις συστάσεις ή το πρωτόκολλό τους για 10 ημέρες, 30 ημέρες ή 3 μήνες. Στη συνέχεια, σας υπόσχονται απίστευτα αποτελέσματα με ελάχιστη δέσμευση.

Εάν λοιπόν ακολουθείτε συνεχώς αυτούς τους τύπους δίαιτας, συνεχίστε να διαβάζετε για να μάθετε για τα μειονεκτήματα προτού αποφασίσετε να ξεκινήσετε ξανά.

5 μειονεκτήματα της δίαιτας

Προκαλεί μια ανθυγιεινή σχέση με το φαγητό

Οι δίαιτες λειτουργούν με κυκλικό τρόπο. Είτε κάνετε δίαιτα είτε δεν κάνετε. Δυστυχώς, δεν σας προετοιμάζουν για το πώς μοιάζει η κανονική ζωή μετά το τέλος της δίαιτας. Ως αποτέλεσμα, επιστρέφετε αμέσως στις προηγούμενες συνήθειές σας, μέχρι να αποφασίσετε και πάλι ότι θέλετε να κάνετε μια αλλαγή και να δοκιμάσετε μια άλλη δίαιτα.

Αυτό δημιουργεί μια ανισορροπία και είναι αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο μειονέκτημα της δίαιτας. Σας κάνει να νιώθετε ότι είτε «είστε καλοί», είτε «είστε κακοί», χωρίς να υπάρχει το ενδιάμεσο.

Οδηγεί σε ακραίες λαχτάρες

Τι συμβαίνει όταν θέλετε πραγματικά το αγαπημένο σας παγωτό που είναι στην κατάψυξη, αλλά λέτε στον εαυτό σας ότι δεν μπορείτε να το πάρετε; Το θέλετε ακόμα περισσότερο. Σχεδόν φαίνεται να κυριεύεστε από τις σκέψεις σας και ξαφνικά γίνεται το πιο σημαντικό πράγμα στο μυαλό σας, σωστά;

Αυτό μας φέρνει στο δεύτερο μειονέκτημα της δίαιτας, την ακραία λαχτάρα. Όταν εγγενώς θέλετε κάτι ή απολαμβάνετε κάτι, δεν είναι ωφέλιμο να το περιορίσετε ή να το αφαιρέσετε απότομα από τη ζωή σας. Όταν το κάνετε αυτό, η νοοτροπία σας μετατοπίζεται αμέσως στην έλλειψη. Δεν μπορείτε παρά να σκεφτείτε τι χάνετε ή πόσο καλό θα ήταν να είχατε αυτό που δεν μπορείτε πλέον να έχετε. Με την πάροδο του χρόνου, αυτό εκδηλώνεται ως λαχτάρα.

Αυτό το παγωτό στην κατάψυξη ακούγεται τόσο απίστευτο, οπότε πρέπει οπωσδήποτε να το έχετε. Ως αποτέλεσμα, έχετε μια ψυχική διαμάχη με τον εαυτό σας για να τον αποτρέψετε από το να «ενδώσει». Αν αυτό σας φαίνεται γνωστό, σίγουρα έχετε βιώσει το συγκεκριμένο μειονέκτημα της δίαιτας στο παρελθόν. Μετά την έναρξη αυτών των πόθων, ακολουθεί η απώλεια του ελέγχου.

Επιτρέπει μόνο βραχυπρόθεσμη επιτυχία

Οι δίαιτες λειτουργούν προσωρινά λόγω του πόσο ακραίες είναι. Εφόσον ακολουθείτε τους κανόνες, θα δείτε κάποια αποτελέσματα. Αλλά πολύ σύντομα βρίσκεστε και πάλι στην αρχή. Η επιτυχία που επιτυγχάνετε δεν είναι ποτέ διατηρήσιμη ή βιώσιμη. Είναι βραχυπρόθεσμη, με αποτέλεσμα να επιστρέφετε πάντα για περισσότερα και να προσπαθείτε ξανά.

Μειώνει τα φυσικά σημάδια του σώματος

Όταν ακολουθούμε συνεχώς τους κανόνες κάποιου άλλου, γίνεται πολύ δύσκολο να διακρίνουμε τι θέλει ή τι χρειάζεται πραγματικά το σώμα μας. Το σώμα μας είναι φτιαγμένο για να επικοινωνεί μαζί μας, να μας λέει τι μας αρέσει ή τι αντιπαθούμε και να μας λέει πότε πεινάμε ή πότε χορτάσαμε. Οι δίαιτες όμως μας λένε άλλα. Μας λένε ότι υποτίθεται ότι πρέπει να τρώμε έναν συγκεκριμένο αριθμό γευμάτων την ημέρα που περιέχουν συγκεκριμένο αριθμό θερμίδων που μπορούν να καταναλωθούν μόνο σε συγκεκριμένες ώρες. Λύστε τη σύγχυση.

Το αποτέλεσμα είναι να παλεύετε να καταλάβετε τι απολαμβάνετε έναντι αυτού που πιστεύετε ότι «πρέπει» να τρώτε. Αυτό είναι ένα άλλο μειονέκτημα της δίαιτας. Όταν έχουμε μια ισορροπημένη, βιώσιμη σχέση με το φαγητό, εργαζόμαστε με το σώμα και τις ενδείξεις του, όχι εναντίον του. Οι δίαιτες, από την άλλη πλευρά, θα σας πουν να καταπολεμήσετε αυτές τις ενδείξεις και να τις αγνοήσετε.

Κάνει το φαγητό δύσκολο και χρονοβόρο

Όταν κάνετε δίαιτα, το φαγητό αρχίζει να είναι περίπλοκο και παίρνει πολύ χρόνο. Προσπαθείτε συνεχώς να θυμάστε τους κανόνες, να θυμάστε τι φάγατε εκείνη την ημέρα ή πόσο είχατε χθες το βράδυ. Μπορεί ακόμη και να προσπαθήσετε να τα γράψετε όλα για να το κάνετε πιο εύκολο.

Το φαγητό γίνεται βασικό κομμάτι της ζωής σας. Αρχίζει να υπαγορεύει τις ενέργειές σας και ίσως ακόμη και τις κοινωνικές σας επιλογές. Όμως το φαγητό προορίζεται για να το απολαμβάνετε και για να είναι πηγή ενέργειας. Δεν προορίζεται να είναι ένα τρομακτικό, συντριπτικό μέρος της ζωής σας. Εάν έχετε βιώσει αυτό το μειονέκτημα της δίαιτας στο παρελθόν, ξέρετε ότι είναι ένας σημαντικός λόγος για να μην επιστρέψετε ποτέ στις δίαιτες.

Εν κατακλείδι όταν έχετε μια ισορροπημένη, βιώσιμη σχέση με τα τρόφιμα που δεν περιλαμβάνει δίαιτα, δεν χρειάζεται να αντιμετωπίσετε κανένα από αυτά τα μειονεκτήματα. Μπορείτε να φάτε το φαγητό επειδή θέλετε να το φάτε, ενώ ταυτόχρονα αισθάνεστε ότι έχετε τον έλεγχο των επιλογών και των πράξεων σας.