WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Είναι κακό να χάσετε βάρος πολύ γρήγορα;


Τζουλιάννα Καρνέζη

26 Δεκεμβρίου 2022

Είναι κακό να χάσετε βάρος πολύ γρήγορα;
pexels
Όταν είστε έτοιμοι να αδυνατίσετε, θέλετε να το πραγματοποιήσετε τώρα. Αλλά η γρήγορη απώλεια βάρους είναι ο σωστός τρόπος;

Η γρήγορη απώλεια βάρους δεν είναι ο σωστός τρόπος. Μπορεί να σαμποτάρει τους μακροπρόθεσμους στόχους σας και μπορεί να βλάψει και την υγεία σας. Δεν υπάρχει μαγικός αριθμός που να χαρακτηρίζεται ως «ταχεία απώλεια βάρους». Το βάρος, η ηλικία και το επίπεδο δραστηριότητάς σας καθορίζουν τι σημαίνει αυτός ο όρος για εσάς.

Τι είναι η γρήγορη απώλεια βάρους;

Δεν υπάρχει μαγικός αριθμός που να χαρακτηρίζεται ως «ταχεία απώλεια βάρους». Το βάρος, η ηλικία και το επίπεδο δραστηριότητάς σας καθορίζουν τι σημαίνει αυτός ο όρος για εσάς.

Οι ακραίες δίαιτες με υψηλές υποσχέσεις συνήθως εμπίπτουν στην κατηγορία «ταχεία απώλεια βάρους. Όμως καλό θα ήταν να ποφύγετε τα σούπερ περιοριστικά προγράμματα διατροφής γιατί είναι δύσκολο - αν όχι αδύνατο - να συμβαδίσετε μακροπρόθεσμα.

Αν το διατροφικό πρόγραμμα δεν είναι κάτι το οποίο μπορείτε να ακολουθήστε για μήνες ή χρόνια, είναι πιθανώς ένα γρήγορο πρόγραμμα απώλειας βάρους. Και αυτά τα σχέδια και τα τεχνάσματα δεν είναι ένας υγιής και βιώσιμος τρόπος για να χάσετε βάρος. Ένας πιο μέτριος στόχος απώλειας μισό έως ένα κιλό την εβδομάδα τείνει να είναι πιο επιτυχημένος σε μακροπρόθεσμη βάση.

Κίνδυνοι γρήγορης απώλειας βάρους

Είναι δύσκολο να αντισταθείς στο δέλεαρ της γρήγορης απώλειας βάρους. Να είμαστε 10 κιλά ελαφρύτεροι την επόμενη εβδομάδα; Ναι παρακαλώ. Αλλά μην ενδώσετε στις φανταχτερές διαφημίσεις. Τις περισσότερες φορές, αυτά τα σχέδια διατροφής είναι επικίνδυνα νέα για την υγεία σας.

Επιβραδύνεται ο μεταβολισμός

Επίσης όταν χάνετε βάρος πολύ γρήγορα, το σώμα σας επιβραδύνει τη διαδικασία καύσης θερμίδων. Αυτός είναι ο τρόπος του σώματός σας να προσπαθεί να διασφαλίσει ότι δεν θα πεινάτε. Μπορεί να χάσετε κάποια κιλά αμέσως, αλλά ο μεταβολισμός σας μπαίνει γρήγορα σε κατάσταση επιβίωσης.

Και αυτή η αλλαγή στον μεταβολισμό είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι ανακτούν το χαμένο βάρος. Όταν επιστρέφετε στην κανονική διατροφή, ο μεταβολισμός σας δεν είναι συνηθισμένος σε τόσες πολλές θερμίδες – και τα κιλά επανέρχονται.

Χάνετε μυϊκή μάζα

Όταν μειώνετε πολύ τις θερμίδες, μπορεί να δείτε τον αριθμό στη ζυγαριά να πέφτει, αλλά δεν έχετε χάσει μόνο λίπος, έχετε χάσει και μυϊκή μάζα. Με αποτέλεσμα μετά να είναι πιο δύσκολο να χάσετε κιλά.

Ενώ η πιο αργή απώλεια βάρους σε συνδυασμό με την άσκηση, δίνει στο σώμα σας τον χρόνο να χάσει λίπος διατηρώντας παράλληλα τη μυϊκή σας μάζα.

Χάνετε σημαντικά θρεπτικά συστατικά

Το σώμα σας χρειάζεται μια ορισμένη ποσότητα λίπους, πρωτεΐνης και υδατανθράκων για να λειτουργήσει. Χρειάζεται επίσης μια ολόκληρη σειρά βιταμινών και μετάλλων. Όταν μειώνετε τις θερμίδες ή κόβετε ολόκληρες ομάδες τροφίμων όπως υδατάνθρακες ή γαλακτοκομικά, κινδυνεύετε από:

  • Πεπτικά προβλήματα όπως η δυσκοιλιότητα

  • Κούραση και απώλεια ενέργειας

  • Απώλεια οστικής πυκνότητας και δύναμης

  • Χαμηλή ανοσία

  • Απώλεια μαλλιών

Δεν υπάρχει τίποτα κακό με το να μειώσετε τις θερμίδες εφόσον καταναλώνετε μια ποικιλία από τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά. Η διατροφή σας πρέπει να περιέχει μια μεγάλη ποικιλία από υγιεινά, ολόκληρα τρόφιμα. Γι αυτό και είναι σημαντικό να μην προσπαθήσετε να κόψετε περισσότερες από 500 θερμίδες την ημέρα.

Πιθανότατα θα παρατήσετε τη δίαιτα

Όταν θέλετε να χάσετε γρήγορα βάρος, μπορεί να διαπιστώσετε ότι γίνεται πιο δύσκολο - όχι πιο εύκολο - να συνεχίσετε να χάνετε. Σε μερικές εβδομάδες, πιθανότατα θα νιώθετε ότι πεινάτε όλη την ώρα. Ο πειρασμός να καταβροχθίσετε ένα κουτί μπισκότα είναι πραγματικός.

Όμως μην κατηγορείτε την έλλειψη θέλησης. Είναι οι ορμόνες σας, και κάνουν ακριβώς αυτό που έχουν σχεδιαστεί να κάνουν. Το να μειώνετε υπερβολικά πολλές θερμίδες πυροδοτεί ορμονικές αλλαγές που σας κάνουν να θέλετε να φάτε.

Ακόμα και ένα πολύ αποφασισμένο άτομο θα δυσκολευτεί να υπερνικήσει αυτές τις ορμόνες της πείνας. Αυτές οι γρήγορες ορμονικές αλλαγές σας κάνουν να πεινάτε τόσο πολύ που στο τέλος παρατάτε την προσπάθεια.

Jenny.Gr
pexels

Η υγιής (και σταθερή) απώλεια βάρους πρέπει να είναι ο στόχος σας

Δεν υπάρχει μία δίαιτα που να λειτουργεί για όλους. Αλλά αυτές οι γενικές οδηγίες μπορούν να σας βοηθήσουν να χάσετε βάρος - και να το διατηρήσετε - με υγιεινό τρόπο.

Χτίστε μυϊκή μάζα ενώ χάνετε βάρος

Η υγιής απώλεια βάρους δεν έχει να κάνει μόνο με το τι τρώτε. Χρειάζεστε σωματική δραστηριότητα εάν θέλετε τα μέγιστα αποτελέσματα. Η άσκηση όπως το περπάτημα καίει θερμίδες, αλλά η προπόνηση ενδυνάμωσης είναι εξίσου σημαντική. Όταν σηκώνετε βάρη ή κάνετε προπόνηση με αντίσταση, αυξάνετε τη μυϊκή μάζα. Και όταν έχετε περισσότερη μυϊκή μάζα, μπορείτε να:

  • Κάψετε περισσότερες θερμίδες, ακόμα και σε κατάσταση ηρεμίας

  • Βελτιώσετε την ισορροπία σας και μειώστε τον κίνδυνο πτώσεων

  • Μειώσετε τον πόνο στις αρθρώσεις και τα συμπτώματα της αρθρίτιδας, ώστε να μπορείτε να συνεχίσετε να κινείστε και να χάνετε βάρος

  • Δυναμώσετε τα οστά σας και μειώσετε τον κίνδυνο καταγμάτων και οστεοπόρωσης

Κάντε τον ύπνο προτεραιότητα

Έχετε παρατηρήσει ποτέ ότι όταν είστε εξαντλημένοι θέλετε να φάτε περισσότερο; Όταν είστε κουρασμένοι, οι ορμόνες της πείνας αυξάνονται και καταστρέφουν τις πιθανότητές σας να παρακάμψετε αυτό το ντόνατ. Εάν δεν κοιμάστε σωστά, ακόμη και το καλύτερο σχέδιο απώλειας βάρους θα σας φανεί αδύνατο.

Στόχευσε σε τουλάχιστον επτά ώρες ποιοτικού ύπνου κάθε βράδυ. Εάν έχετε προβλήματα με τον ύπνο, μιλήστε με το γιατρό σας. Πολλοί άνθρωποι που έχουν διαταραχές ύπνου δεν το γνωρίζουν - και οι διαταραχές ύπνου είναι θεραπεύσιμες.

Βρείτε μια ισορροπία

Σκεφτείτε το πρόγραμμα διατροφής σας και αν θα μπορούσατε να το κάνετε για το υπόλοιπο της ζωής σας. Κόψατε μερικές εκατοντάδες θερμίδες την ημέρα; Είναι εφικτό; Πιθανώς όχι. Επιλέξτε ένα πρόγραμμα διατροφής που σας επιτρέπει να τρώτε τα αγαπημένα σας φαγητά και γλυκά. Είναι πολύ πιο εύκολο να συνεχίσετε να ακολουθείτε τέτοιου είδους σχέδια για μήνες ή και χρόνια.

Τα γρήγορα αποτελέσματα είναι ωραία αλλά για λίγο. Προχωρήστε χάνοντας κιλά αργά, ώστε να είστε πιο υγιείς σήμερα και να μείνετε έτσι για τα επόμενα χρόνια.