WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Γιατί πρέπει να αλλάξεις τη νοοτροπία σου για την απώλεια κιλών και πώς θα το πετύχεις


Τζουλιάννα Καρνέζη

18 Ιανουαρίου 2023

Γιατί πρέπει να αλλάξεις τη νοοτροπία σου για την απώλεια κιλών και πώς θα το πετύχεις
unsplash
Για πολλούς ανθρώπους, η απώλεια βάρους είναι μια πρόκληση.

Εάν η απώλεια βάρους ήταν εύκολη, δεν θα υπήρχαν τόσες πολλές δίαιτες και προσεγγίσεις για να διαλέξετε. Κάθε δίαιτα και στρατηγική απώλειας βάρους έχει τα θετικά και τα αρνητικά της. Αλλά για να λειτουργήσει πραγματικά, πρέπει να έχετε την κατάλληλη νοοτροπία. Γιατί διαφορετικά το ταξίδι σας θα είναι πιο δύσκολο να ξεκινήσει και οι στόχοι σας θα είναι πιο δύσκολο να επιτευχθούν.

Η αλλαγή νοοτροπίας σχετικά με το πώς να χάσετε βάρος είναι ο βασικότερος παράγοντας για την απώλεια βάρους. Δυστυχώς, οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να χάσουν βάρος, γιατί θέλουν «φτιάξουν» τον εαυτό τους. Ακολουθούν δίαιτες και σχέδια άσκησης όταν απογοητεύονται ή μισούν το σώμα τους και αποκαλούν τον εαυτό τους «παχύ». Έχουν εμμονή με τα αποτελέσματα, επικεντρώνονται στο πώς να χάσουν βάρος γρήγορα και βάζουν σε δεύτερη μοίρα τη βιωσιμότητα και ακόμη και την υγεία τους .

Αυτός ο τύπος σκέψης μπορεί να είναι καταστροφικός. Αντί να εστιάζουν στο καλό που μπορεί να προκύψει από την απώλεια βάρους – όπως καλύτερη υγεία, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, περισσότερη απόλαυση στις καθημερινές δραστηριότητες και την πρόληψη του διαβήτη και των καρδιακών παθήσεων –εστιάζουν στις αρνητικές σκέψεις. Και τελικά, μια αρνητική νοοτροπία οδηγεί στην αποτυχία.

Ο πρώτος τομέας όπου νομίζω ότι οι άνθρωποι σαμποτάρουν τον εαυτό τους είναι όταν λένε ότι «πρέπει να κάνω δίαιτα». Θα ήθελα πολύ να τους ακούω να αρχίζουν να λένε: «Θέλω να αλλάξω τον τρόπο ζωής μου για να είμαι πιο υγιής και θέλω να τρώω πιο υγιεινά για μένα». Αυτή η απλή αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο σκέφτεστε θα μπορούσε να έχει μεγάλα οφέλη. Αντί να εστιάσετε στο πόσο ζυγίζετε ή στο πώς ταιριάζει το παντελόνι σας, είναι προτιμότερο να σκέφτεστε μακροπρόθεσμα τη συνολική υγεία και ευεξία.

Αυτό που θα πρέπει να κάνετε είναι να επικεντρώνεστε στην ισορροπημένη διατροφή και όχι μόνο στους αριθμούς της ζυγαριάς, γιατί είναι πολύ πιθανό να υπάρξει μια αλλαγή στη σύνθεση του σώματος σας (περισσότεροι μύες, λιγότερο λίπος ) αλλά να μην δείτε αλλαγές στον αριθμό της ζυγαριάς. Ας είμαστε πιο υγιείς και όχι ο πιο «κοκαλιάρης εαυτός μας».

Επίσης οι περισσότερες δίαιτες δεν είναι βιώσιμες και συνήθως είναι προσωρινές. Οποιαδήποτε επιτυχία με «δίαιτες της μόδας» είναι συνήθως βραχυπρόθεσμη και το βάρος συνήθως κερδίζεται ξανά μόλις τελειώσει η «δίαιτα». Αντίθετα είναι σημαντικό να εστιάσετε στη βελτίωση των καθημερινών σας συνηθειών για να κάνετε μόνιμες αλλαγές στον τρόπο ζωής σας.

Εξερευνήστε το γιατί

Η απώλεια βάρους με υγιεινό τρόπο σημαίνει κάτι περισσότερο από μια απλή δίαιτα. θα μπορούσε να σημαίνει μια πλήρη αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο προσεγγίζετε μακροπρόθεσμους, διατηρήσιμους στόχους.

Η αλλαγή συμπεριφοράς, για παράδειγμα, ξεκινά με το να ξέρεις τι θέλεις και να δεσμευτείς σε αυτό το μονοπάτι. Οι υγιεινές επιλογές απαιτούν προετοιμασία και εξάσκηση. Δεν αρκεί να έχετε στόχο μόνο την απώλεια βάρους, πρέπει επίσης να καταλάβετε πώς αυτό θα βελτιώσει τη ζωή σας και γιατί είναι σημαντικό.

Εστίαση στην εκπαίδευση

Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσετε πώς οι τροφές επηρεάζουν το σώμα σας. Μπορείτε να δοκιμάσετε να κάνετε ένα μικρό πείραμα με τον εαυτό σας: Αφαιρέστε όλη τη ζάχαρη και τα επεξεργασμένα τρόφιμα από τη διατροφή σας για μερικές ημέρες και σημειώστε πώς νιώθει το σώμα σας. Νιώθετε καλύτερα; Χειρότερα; Κουρασμένοι; Αυτά τα σχόλια μπορούν να σας βοηθήσουν να μάθετε τι λειτουργεί καλύτερα για το σώμα σας. Σκεφτείτε την απώλεια βάρους ως κάτι που φροντίζει ολόκληρο το σώμα σας.

Jenny.Gr
unsplash

Εξασκηθείτε στη συνειδητή λήψη αποφάσεων.

Η παρακολούθηση και η καταγραφή των συναισθημάτων σας γύρω από τις επιλογές του φαγητού θα σας βοηθήσει να δημιουργήσετε μια συνειδητή σύνδεση μεταξύ των σκέψεων και των αποφάσεών σας και θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλύτερα γιατί αναζητάτε τις ανθυγιεινές επιλογές εξαρχής.

Για πολλούς ανθρώπους, τα άβολα συναισθήματα, όπως η μοναξιά ή το άγχος, μπορούν να τους οδηγήσουν να αναζητήσουν τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες. Η κατανόηση αυτής της παρόρμησης είναι το πρώτο βήμα για να κόψετε αυτή τη συνήθεια και να περιορίσετε τον πειρασμό προς το συναισθηματικό φαγητό.

Καταρρίψτε τους στόχους σας

Η απώλεια βάρους μπορεί να είναι αποτέλεσμα, αλλά δεν πρέπει να είναι ο στόχος. Αντίθετα, οι στόχοι σας πρέπει να είναι μικρά, βιώσιμα πράγματα στα οποία έχετε τον πλήρη έλεγχο.

Για παράδειγμα, ένας λογικός και ρεαλιστικός στόχος μπορεί να είναι να φάτε πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών σήμερα. Ή τι γίνεται με τις οκτώ ώρες ύπνου;

Ένας καλός εμπειρικός κανόνας είναι να βάλετε έξυπνους στόχους. Αν για παράδειγμα ο στόχος σας είναι να ξυπνάτε κάθε πρωί για να τρέχετε, αλλά δεν έχετε τρέξει για πολύ καιρό, ξεκινήστε απλά ξυπνώντας το πρωί νωρίτερα ή περπατώντας αντί να τρέχετε. Με την πάροδο του χρόνου, μπορείτε να αυξήστε τον χρόνο που αφιερώνετε στην άσκηση. Το να ξεκινήσετε με μικρά βήματα μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες αλλαγές.

Ξανασκεφτείτε τις ανταμοιβές και τις τιμωρίες.

Λάβετε υπόψη ότι το να κάνετε υγιεινές επιλογές είναι ένας τρόπος να εξασκείτε την αυτοφροντίδα. Το φαγητό δεν είναι ανταμοιβή και η άσκηση δεν είναι τιμωρία. Είναι και οι δύο τρόποι για να φροντίζετε το σώμα σας και να σας βοηθούν να νιώσετε καλύτερα, και αξίζετε και τα δύο.

Διώξτε τη σκέψη του «όλα ή τίποτα».

Πολλοί άνθρωποι που κάνουν δίαιτα έχουν τη νοοτροπία του «όλα ή τίποτα». Αλλά αυτό το είδος σκέψης μπορεί πραγματικά να υπονομεύσει τις προσπάθειές σας για απώλεια βάρους. Πολλοί επιχειρούν πολύ αυστηρούς διατροφικούς στόχους που δεν είναι ρεαλιστικοί και, ως εκ τούτου στο τέλος τα παρατάνε.

Όμως αντί να πέσετε σε αυτή την παγίδα, εστιάστε περισσότερο στην υγεία, συμπεριλαμβανομένης της ψυχικής και σωματικής υγείας και μην ανησυχείτε για την απώλεια βάρους.

Jenny.Gr
unsplash

Δεν χρειάζεται να ανεβαίνετε στη ζυγαριά

Αν και η ζυγαριά δεν είναι εγγενώς κακή, πολλοί από εμάς έχουμε μάθει να τη συνδέουμε με αυτοκαταστροφικές σκέψεις και πράξεις. Όμως ο αριθμός στη ζυγαριά δεν καθορίζει την αξία σας. Ένα υγιές βάρος είναι κάτι περισσότερο από έναν αριθμό. Η υγιής απώλεια βάρους μπορεί να σας βοηθήσει να νιώσετε καλά. Το να μπορείτε να βελτιώσετε τη διάθεσή σας, τη λειτουργική σας κίνηση, τα επίπεδα ενέργειας ή να ανακουφίσετε τον πόνο είναι όλα πιθανά οφέλη ενός υγιούς ταξιδιού για απώλεια βάρους.

Οι σταδιακές βελτιώσεις σε αυτούς τους τομείς μπορούν να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να παρακολουθείτε την πρόοδό σας χωρίς να ανέβετε ποτέ στη ζυγαριά. Πολλοί άνθρωποι έχουν μια παράλογη ελπίδα ότι η αλλαγή στον αριθμό στη ζυγαριά θα διορθώσει άλλα προβλήματα στη ζωή τους. Αλλά δυστυχώς αυτό δεν ισχύει και οδηγεί σε έναν φαύλο κύκλο.

Θα πρέπει να εστιάσετε περισσότερο στο ταξίδι και τη διαδικασία, και όχι απαραίτητα στο αποτέλεσμα (τον αριθμό στη ζυγαριά). Αντί να ασκείτε πίεση στα αποτελέσματα, φροντίστε να επικροτήσετε τις προσπάθειές σας, καθώς είναι το αποτέλεσμα της δέσμευσής σας να ολοκληρώσετε τα βήματα προς τον βασικό σας στόχο.

Εστιάστε στο εφικτό

Εάν δεν έχετε ξαναπάει σε γυμναστήριο, ο στόχος σας δεν πρέπει να είναι να κάνετε 30 λεπτά στο ελλειπτικό την πρώτη μέρα. Ένας καλύτερος στόχος μπορεί να είναι να πάτε για περπάτημα.

Αν θέλετε να μαγειρεύετε περισσότερο, αλλά έχετε μικρή εμπειρία ή έχετε περιορισμένο χρόνο, μην περιμένετε να φτιάχνετε νέες συνταγές κάθε βράδυ μετά τη δουλειά. Ίσως εξετάστε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσετε μια υπηρεσία παράδοσης γευμάτων, βοηθώντας σας να εξοικειωθείτε με νέα συστατικά, ώστε να μπορείτε να δοκιμάσετε νέες συνταγές και να αναπτύξετε βασικές μαγειρικές δεξιότητες.

Μην το πολυσκέφτεστε

Αποφύγετε να το σκέφτεστε υπερβολικά. Πολλοί άνθρωποι ξοδεύουν υπερβολικό χρόνο ερευνώντας και σχεδιάζοντας την προσέγγισή τους για την απώλεια βάρους, αντί να εστιάζουν στις προσπάθειές τους για τη βελτίωση των καθημερινών τους συνηθειών. Οι συνήθειές μας είναι αυτές που συνήθως οδηγούν στην αύξηση βάρους και οι στόχοι μας θα πρέπει να αφορούν την αλλαγή αυτών των συνηθειών. Ξεκινήστε αλλάζοντας αυτές τις συνήθειες και μπορεί να εκπλαγείτε από το πόσο απλή μπορεί να φαίνεται η απώλεια βάρους.

Και τέλος μην φοβάστε την αποτυχία, αλλά να να είστε συνεπείς και να μην τα παρατάτε. Απολαύστε τη βόλτα, γιατί στην πορεία μαθαίνετε νέα πράγματα και βιώνετε νέες συνήθειες.