GREEN

Theatre of Authenticity: Τι θα γινόταν αν όλοι πηγαίναμε στα ίδια μέρη, ταυτόχρονα;


Ελένη Τζάντασεκ

28 Αυγούστου 2022

Theatre of authenticity
Instagram: @natachademahieu
Το φωτογραφικό πρότζεκτ της Natacha de Mahieu δείχνει τον αντίκτυπο του υπερτουρισμού σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς

Όταν η Natacha de Mahieu έφτασε στην άκρη του Obersee, μιας απομακρυσμένης λίμνης με εντυπωσιακούς καταρράκτες στην νοτιοανατολική Γερμανία τον Αύγουστο του 2021, δεν ένιωθε πολύ ενθουσιώδης. Είχε κρύο, έβρεχε και οι βράχοι γλιστρούσαν. Η de Mahieu είδε όμως τους τουρίστες τον έναν μετά τον άλλο να κρύβουν τα αντιανεμικά και τα μπουφάν τους, να βγάζουν χαρούμενες και καλοκαιρινές φωτογραφίες και 10 δευτερόλεπτα αργότερα να επιστρέφουν στη μιζέρια μιας κρύας μέρας τον Αύγουστο. Το meme «Instagram vs. πραγματικότητα» εκτυλισσόταν μπροστά της.

Η de Mahieu, η οποία είναι φωτογράφος, προβληματίστηκε κι αποφάσισε να σχολιάσει το φαινόμενο μέσα από μία συλλογή φωτογραφιών, την οποία ονόμασε «Theatre of Authenticity» (Θέατρο της Αυθεντικότητας). Η συλλογή εξερευνά τη σχέση ανάμεσα στον τουρισμό και το θέαμα και το πώς κάθε φορά που ταξιδεύουμε στην εποχή των social media σε ένα βαθμό υποκρινόμαστε.Το πρότζεκτ έγινε τελικά η διπλωματική για το μεταπτυχιακό της και βασίζεται σε τρία θέματα: τουρισμός, social media και κλιματική αλλαγή.

«Μου αρέσει να ταξιδεύω» λέει. «Αλλά είμαι και περίεργη για το τι μας κάνει να ταξιδεύουμε και γιατί μας αρέσουν τα ταξίδια. Περνάω επίσης πολύ χρόνο στα social media κι έχω την αίσθηση ότι όλοι πηγαίνουν στα ίδια μέρη, φτιάχνουν τις ίδιες φωτογραφικές συνθέσεις, τα ίδια χρώματα». Η Gen Z φωτογράφος ξεκίνησε να ανησυχεί ότι, σε έναν κόσμο που τη βομβαρδίζει συνεχώς με content, δεν θα μπορέσει ποτέ να κάνει κάτι πρωτότυπο.

Η de Mahieu αποφάσισε να κάνει την ανησυχία της τέχνη· θα έβγαζε την ίδια φωτογραφία με τους υπόλοιπους αλλά, αντί να προσπαθήσει να κρύψει τους τουρίστες, θα έβαζε παραπάνω. Αρχικά εντόπισε τοποθεσίες στην Ευρώπη με τα περισσότερα tags στο Instagram. Έπειτα πέρασε το καλοκαίρι της ταξιδεύοντας από προορισμό σε προορισμό με το βανάκι της, βρίσκοντας την ιδανική γωνία και στήνοντας τη μηχανή της σε έναν τρίποδα. Στη συνέχεια, για μία περίπου ώρα, τραβούσε φωτογραφίες ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τις οποίες επεξεργάστηκε μέσω Photoshop για να δημιουργήσει ένα time-lapse κολάζ για την κάθε τοποθεσία.

Αντί για ιστορικά μνημεία στο κέντρο πόλεων, η de Mahieu επέλεξε λιγότερο γνωστούς προορισμούς, ακριβώς για να δείξει τον αντίκτυπο του υπερτουρισμού στα μέρη αυτά. Με αυτό τον τρόπο, σχολιάζει επίσης το πώς τα social media μετατρέπουν ένα κομμάτι της φύσης σε κάτι που πρέπει οπωσδήποτε να δεις- ένα ποστ από μια influencer μπορεί να προσελκύσει χιλιάδες επισκέπτες, οι οποίοι θα επιβαρύνουν το φυσικό περιβάλλον.

Δείτε κάποιες από τις φωτογραφίες της παρακάτω:

Καππαδοκία, Τουρκία (Νοέμβριος 2019)

«Κάθε μέρα την ώρα του ηλιοβασιλέματος, αερόστατα γεμάτα τουρίστες πετάνε πάνω από τα βουνά της Καππαδοκίας. Εδώ, οι ταξιδιώτες βγάζουν selfie, ενώ ένα ζευγάρι σχεδιάζει μια πρόταση γάμου με επαγγελματία φωτογράφο μπροστά από ένα vintage αυτοκίνητο. Σε αυτή τη σειρά ήθελα να παίξω με το όριο ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία: οι φωτογραφίες αυτές είναι “πραγματικές” ή “στημένες”;».

Τα Calanques της Μασσαλίας, Γαλλία (Μάιος 2021)

«Τα βράχια από ασβεστόλιθο και τα σμαραγδένια νερά των Calanques στη νότια Γαλλία προσελκύουν κάθε χρόνο πάνω από 3 εκατομμύρια επισκέπτες. Είναι δύσκολο να φτάσει κανείς στην περιοχή περπατώντας και γι’αυτό γίνονται τουρ με βάρκα για τους τουρίστες».

Lac Blanc, Chamonix, Γαλλία (Αύγουστος 2021)

«Στη Lac Blanc μπορεί να φτάσει κανείς μετά από δίωρη κατάβαση 500 μέτρων και μια σύντομη διαδρομή με τελεφερίκ στα 1.877 μέτρα, από την οποία θα δει κανείς την υπέροχη θέα του Mont Blanc, του υψηλότερου βουνού στις Άλπεις, στα ανατολικά σύνορα της Γαλλίας. Το κολάζ φτιάχτηκε από φωτογραφίες που τράβηξα σε διάστημα μίας ώρας».

Έρημος Bardenas Reales, Ισπανία (Ιούνιος 2021)

«Το Bardenas Reales είναι ένα ημιερημικό τοπίο στη βόρεια Ισπανία. Ο βράχος Castildetierra που βλέπετε στη φωτογραφία απεικονίζεται σε πολλά πορτραίτα στο Instagram. Συμπεριέλαβα τον εαυτό μου στη φωτογραφία γιατί η συλλογή είναι ένας τρόπος να εξετάσω κι εγώ τις δικές μου πρακτικές ως τουρίστας και φωτογράφος».