UPDATE #NOW

Uber Files: Παρανομίες και πολιτικές πλεκτάνες της εταιρείας ξεσκέπασε ο Guardian


JTeam

11 Ιουλίου 2022

Όχημα uber
Unsplash
Πάνω από 124.000 απόρρητα αρχεία της Uber διέρρευσαν και δείχνουν τη ζοφερή πλευρά της εταιρείας

Πάνω από 124.000 αρχεία της Uber, τα περισσότερα από την περίοδο 2014-2016, που διέρρευσαν στον Guardian δείχνουν ότι η ραγδαία εξάπλωση της εταιρείας σε όλο τον κόσμο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε ηθικά αμφισβητήσιμες πρακτικές. Η Uber φαίνεται πως αψήφησε νομικούς κώδικες, εξαπάτησε αστυνομικές αρχές, εκμεταλλεύτηκε περιστατικά βίας ενάντια στους οδηγούς της και άσκησε πίεση σε πολιτικά πρόσωπα για να προωθήσει την ατζέντα της.

Τα αρχεία, που έχουν γίνει γνωστά ως Uber files, προέρχονται από την πενταετή περίοδο που πρόεδρος της εταιρείας ήταν ο συνιδρυτής Travis Kalanick και δείχνουν πως σε χώρες όπου η εταιρεία αντιμετώπιζε αντίσταση από σωματεία οδηγών ταξί ή δεν υπήρχε νομοθεσία που να υποστηρίζει το μοντέλο εργασίας της. Σύμφωνα με ένα από τα αρχεία, στέλεχος της εταιρείας χαρακτήρισε την προσέγγισή τους «βιαστική». Ο Mark MacGann, lobbyist της Uber στην Ευρώπη, είπε επίσης σε σύμβουλο της εταιρείας ότι δεν υπήρχε κατευθυνση για το λανσάρισμα στην Πολωνία και ότι «η Uber ξεκινά να λειτουργεί και μετά ακολουθεί μια νομική και ρυθμιστική καταιγίδα». Στελέχη της εταιρείας περιέγραψαν την κατάσταση σαν μια «πυραμίδα από σ****» φτιαγμένη από «μηνύσεις από οδηγούς», «ρυθμιστικές έρευνες», «διοικητικές διαδικασίες» και «αγωγές».

Βία και κυβερνητικές συμφωνίες

Το 2016, πάνω από 2.000 οδηγοί ταξί στο Παρίσι βγήκαν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για την εμφάνιση της Uber στη γαλλική αγορά. Από μηνύματα που αντάλλαξε ο Kalanick με στελέχη της εταιρείας φαίνεται πως ο πρόεδρος ήθελε ένας από τους συμβούλους τους να ενθαρρύνει τους οδηγούς της Uber να οργανώσουν τη δική τους διαμαρτυρία, αψηφώντας το γεγονός ότι έτσι θα έβαζαν τις ζωές τους σε κίνδυνο. «Νομίζω ότι αξίζει» έγραψε σε ένα από τα μηνύματα. «Η βία εξασφαλίζει την επιτυχία». Η αδιαφορία του απέναντι στο ενδεχόμενο βίας είναι το λιγότερο σοκαριστική, ειδικά όταν στη Γαλλία ήδη από το 2015 είχαν συμβεί επιθέσεις κατά οδηγών Uber.

Όσο αμφιλεγόμενη κι αν ήταν η εμφάνιση της Uber στη Γαλλία, η εταιρεία είχε μια κομβική συμμαχία στην κυβέρνηση: τον τότε υπουργό οικονομικών Emmanuel Macron, που είναι πλέον Πρόεδρος της χώρας. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του International Consortium of Investigative Journalists, έπειτα από συνάντηση με τον MacGann, ο Macron πίεσε εκπροσώπους της επιχειρηματικής ρυθμιστικής αρχής να είναι επιεικής με την Uber. Έπειτα, το 2015, ο ίδιος ο Kalanick ρώτησε τον Macron εάν θα μπορούσε να εμπιστευτεί τον Bernard Cazeneuve, υπουργό εσωτερικής πολιτικής, σε μια περίοδο που η κυβέρνηση εξέταζε την εφαρμογή ευνοϊκών για την εταιρεία μέτρων, με «αντάλλαγμα» τη διακοπή της λειτουργίας της υπηρεσίας UberPop. Από τις επικοινωνίες προκύπτει ότι ο Macron διαβεβαίωσε τον Kalanick ότι είχε ήδη κάνει συμφωνία με κυβερνητικούς εκπροσώπους, συμπεριλαμβανομένου και του Cazeneuve. Μερικές ώρες αργότερα, η Uber απενεργοποίησε την UberPop. Ο Cazeneuve δήλωσε στη Le Monde ότι δεν γνώριζε για την ύπαρξη συμφωνίας.

Στελέχη «πειρατές»

Από τα Uber files προκύπτει ότι οι εργαζόμενοι και τα στελέχη της εταιρείας είχαν πλήρη επίγνωση του πότε οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες ήταν παράνομες. Σύμφωνα με email ενός ανώτατου στελέχους, «Δεν είμαστε νόμιμοι σε πολλές χώρες, δεν πρέπει να κάνουμε ανταγωνιστικές δηλώσεις». Όντως, η εταιρεία δρούσε εκτός νόμου -ή όπως το αποκαλούσαν «με μεθόδους ενεργούς μη συμμόρφωσης με τους κανονισμούς- σε αρκετές χώρες, όπως η Τουρκία, η Νότια Αφρική, η Ισπανία, η Τσεχία, η Σουηδία, η Γερμανία, η Ρωσία και φυσικά η Γαλλία. Όπως έγραψε άλλο στέλεχος σε επικοινωνία που περιέγραφε της τακτικές της εταιρείας για να αποφύγει τους κανονισμούς και τις κυρώσεις, «έχουμε γίνει επισήμως πειρατές».

Ακόμα πιο σοκαριστική είναι η επικοινωνία της επικεφαλή των global communications της εταιρείας, Nairi Hourdajian: «Μερικές φορές έχουμε προβλήματα γιατί είμαστε γ****α παράνομοι». Η Hourdajian έγραψε την παραπάνω δήωση το 2014, όταν η Uber αντιμετώπιζε κατηγορίες μεταξύ άλλων στην Ταϊλάνδη, όπου οι αρχές ανακάλυψαν ότι οι περισσότεροι οδηγοί Uber δεν είχαν άδεια κυκλοφορίας και ασφάλεια για τα οχήματά τους, και στην Ινδία, όπου η κυβέρνηση διέταξε την εταιρεία να κλείσει όταν μια επιβάτης κατήγγειλε έναν οδηγό για βιασμό.

Δεν έχουν δημοσιευθεί και αναλυθεί ακόμα όλα τα Uber files, αλλά προς το παρόν στο σκάνδαλο εμπλέκονται πολιτικοί και κυβερνητικοί παράγοντες από όλο τον κόσμο, ακόμα και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Joe Biden. Η Uber ήταν κάποτε το παιδί θαύμα της Silicon Valley που σε μόλις 5 χρόνια εξαπλώθηκε σχεδόν παντού. Τα Uber files τώρα αποδεικνύουν πως το μοντέλο της εταιρείας δεν είναι όσο απλό και ευέλικτο νομίζαμε και δείχνουν για μία ακόμη φορά πως ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός.