Τα φετινά Όσκαρ σνόμπαραν τις γυναίκες σκηνοθέτριες και γυρίσαμε στις παλιές κακές μέρες
Κλέλια Φατούρου
24 Ιανουαρίου 2023
Τα βραβεία μάλλον πιστεύουν ότι οι γυναίκες στη σκηνοθεσία είναι κάτι σαν αστικός μύθος. Το έχεις ακούσει να υπάρχει, αλλά δεν το έχει δει κανείς. Δεν εξηγείται αλλιώς η σταθερή απουσία τους από σημαντικά βραβεία. Δεν εξηγείται ειδικά φέτος, όταν το 2022 ήταν μία χρονιά γεμάτη σπουδαίες ταινίες από γυναίκες.
Οι υποψηφιότητες των Όσκαρ μάς θύμισαν παλιές κακές μέρες, τότε που έπρεπε να κάνουμε χαμό προκειμένου να υπάρξει υποψήφια γυναίκα στη σκηνοθεσία και να μην τις μετράμε με το σταγονόμετρο στα 95 χρόνια του θεσμού. Το κίνημα #MeToo και το Oscars So White φάνηκαν να ανατρέπουν αυτόν τον ρατσισμό, αλλά μάλλον ήταν για μία χρονιά, ώστε να πάψουμε να γκρινιάζουμε.
Να τα πάρουμε τα πράγματα λίγο αναλυτικά. Το 2022 είχαμε το συγκλονιστικό "Women Talking" της Sarah Polley, το "The Woman King" της Gina Prince-Bythewood, το animated "Turning Red" της Domee Shi και φυσικά το Aftersun της Charlotte Wells. Ταινίες που είναι υποψήφιες, αλλά σε καμία περίπτωση για τη σκηνοθεσία τους. Γιατί; Θα μου πεις Κλέλια, τι γιατί; Επειδή στα 95 χρόνια του θεσμού, έχουμε δει συνολικά 7 υποψήφιες γυναίκες σε αυτή την κατηγορία και 3 νικήτριες, κάνοντάς το τεράστιο θέμα.
Από ό,τι φαίνεται, η νίκη της Chloé Zhao το 2020 και της Jane Campion το 2021 ήταν καθαρά θέμα μάρκετινγκ. «Σας παρακαλώ, μην μάς μισείτε. Θα βραβεύσουμε τώρα μερικές, η μία θα είναι και Ασιάτισσα, και του παραχρόνου που θα το ξεχάσετε, θα επιστρέψουμε στους άντρες».
Κι ενώ είδαμε και πάθαμε να βάλουμε μυαλό στον οργανισμό πίσω από τις Χρυσές Σφαίρες, ώστε να δουν ότι το diversity δεν είναι προαιρετικό, αλλά υποχρεωτικό, τα Όσκαρ κάνουν 10 βήματα πίσω και αφαιρούν από τις γυναίκες στη σκηνοθεσία την ευκαιρία για αναγνώριση (και νίκη).