WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Απαντάμε στο αιώνιο ερώτημα: Τι ώρα πρέπει να σταματάμε να τρώμε το βράδυ;


Τζουλιάννα Καρνέζη

2 Ιουνίου 2022

Απαντάμε στο αιώνιο ερώτημα: Τι ώρα πρέπει να σταματάμε να τρώμε το βράδυ;
pexels
Τι ώρα πρέπει να σταματήσετε να τρώτε; Εάν διαβάζετε αυτό το άρθρο, το πιθανότερο είναι ότι έχετε κάνει αυτή την ερώτηση στον εαυτό σας στο παρελθόν.

Ίσως έχετε ακούσει ότι το να τρώτε μετά τις 7 ή 8 μ.μ. θα σας κάνει να πάρετε βάρος, θα σας προκαλέσει δυσπεψία κ.λπ. Όμως το να κόβετε από τον εαυτό σας το φαγητό μετά από μια συγκεκριμένη ώρα είναι μια συμβουλή που δεν σας προτείνω να την ακολουθήσετε. Γιατί εάν αγνοήσετε τα σημάδια της πείνας τότε θα ξυπνήσετε μέσα στη νύχτα και θα πεινάτε.

Αντί λοιπόν να σκέφτεστε πότε να σταματήσετε να τρώτε το βράδυ, σας ενθαρρύνω να συντονιστείτε με το σώμα σας. Δείτε τις συνήθειές σας έτσι ώστε να προγραμματίσετε πότε θα φάτε το βράδυ. Εδώ είναι μερικές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε στον εαυτό σας.

Γιατί τρώτε αργά το βράδυ;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να τρώμε αργά το βράδυ (το «αργά» είναι σχετικός όρος, φυσικά, ανάλογα με το πότε θα πάτε για ύπνο).

Ένα παράδειγμα αυτού είναι ότι μπορεί να τρώτε πολύ νωρίς επειδή έχετε παιδιά. Αν ναι, θα ήταν απολύτως λογικό ότι από τη στιγμή που θα πάτε για ύπνο λίγες ώρες αργότερα να πεινάτε ξανά.

Αν όντως πεινάτε πριν πάτε για ύπνο, οπωσδήποτε να έχετε ένα σνακ. Η αγνόηση αυτών των ενδείξεων της πείνας θα οδηγήσει απλώς σε κακό ύπνο και πιθανόν να ξυπνήσετε πεινασμένοι στη μέση της νύχτας.

Από την άλλη πλευρά μήπως τρώτε για άλλους λόγους εκτός από την πείνα, όπως η πλήξη, το άγχος, η λύπη κ.λπ.;

Το ασυνείδητο φαγητό μπορεί να σας κάνει να τρώτε περισσότερο από ό,τι χρειάζεται το σώμα σας, επειδή μπορεί να μην συνειδητοποιήσετε ότι έχετε χορτάσει.

Το ενσυνείδητο φαγητό, που ουσιαστικά σημαίνει ότι εστιάζετε στην εμπειρία του φαγητού, θα σας βοηθήσει να γευτείτε αυτό που τρώτε και θα σας επιτρέψει να ακούσετε τα σημάδια που σας στέλνει το σώμα σας ότι έχετε χορτάσει.

Είναι δύσκολο να απολαμβάνετε το φαγητό και να μην συνειδητοποιείτε καν τι τρώτε. Σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The American Journal of Clinical Nutrition, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εκείνοι που έτρωγαν χωρίς να απολαμβάνουν πραγματικά το φαγητό, αισθάνονταν σημαντικά λιγότερο χορτάτοι μετά το μεσημεριανό γεύμα από εκείνους που έτρωγαν χωρίς περισπασμούς. Έφαγαν επίσης περίπου διπλάσια μπισκότα 30 λεπτά αργότερα, από εκείνους που έτρωγαν μεσημεριανό χωρίς περισπασμούς.

Τούτου λεχθέντος, φυσικά μερικές φορές είναι πολύ ωραίο (και απολύτως φυσιολογικό) να κουλουριάζεστε στον καναπέ μπροστά στην τηλεόραση το βράδυ με ένα σνακ και να βλέπετε την αγαπημένη σας ταινία. Δεν είμαι εδώ για να σας κάνω να νιώθετε ενοχές-σίγουρα το κάνω κι εγώ.

Το ποπ κορν είναι το αγαπημένο μου τηλεοπτικό σνακ και σίγουρα δεν είμαι πάντα απόλυτα προσεκτική όταν τρώω, και αυτό είναι φυσιολογικό. Δεν αναζητάμε την τελειότητα.

Παρόλα αυτά, πιστεύω ότι αξίζει να ανακαλύψετε εάν τρώτε επειδή προσπαθείτε να καλύψετε/αγνοήσετε τα συναισθήματά σας ή επειδή πεινάτε πραγματικά.

Μήπως δεν έχετε φάει αρκετά μέσα στην ημέρα;

Εάν δεν τροφοδοτείτε το σώμα με καύσιμα ή περιορίζετε το πρωινό ή το μεσημεριανό γεύμα, τότε θα νιώθετε μια έντονη πείνα το απόγευμα και το βράδυ.

Βεβαιωθείτε επίσης ότι όλα τα γεύματά σας περιλαμβάνουν ένα μείγμα υδατανθράκων, πρωτεΐνη και υγιεινά λιπαρά (ξηρούς καρπούς, σπόροι, αβοκάντο κ.λπ. – είναι πολύ σημαντικό για να σας κρατά χορτάτους αρκετές ώρες.

Λοιπόν, τι ώρα πρέπει να σταματήσετε να τρώτε το βράδυ;

Η ουσία είναι ότι δεν υπάρχει καθορισμένη ώρα που πρέπει να σταματήσετε να τρώτε το βράδυ. Η ώρα που πρέπει να σταματήσετε να τρώτε εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πώς λειτουργεί το σώμα σας και από τον τρόπο ζωής σας.

Αυτό που ίσως δεν γνωρίζετε είναι πως το βραδινό γεύμα είναι απαραίτητο, όπως όλα τα υπόλοιπα γεύματα, γιατί παρέχει στον οργανισμό θρεπτικά συστατικά που τον βοηθάνε να κοιμηθεί σωστά και να διατηρεί σταθερά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Εξασφαλίζοντας την ομαλή αύξηση της γλυκόζης στο αίμα, αποφεύγουμε την υπογλυκαιμία και μειώνουμε την αναζήτηση τροφίμων που περιέχουν λιπαρά και απλούς υδατάνθρακες. Έτσι υποβάλλοντας τον εαυτό σας στο μαρτύριο να σταματήσει να τρώει μετά από κάποια ώρα, δεν επιφέρει κανένα αποτέλεσμα.

Τέλος αν θέλετε να κοιμάστε καλά το βράδυ, τότε να τρώτε τρεις ώρες πριν πάτε στο κρεβάτι, ώστε να βοηθήσετε τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Αν όμως, περάσει η ώρα και νιώσετε πάλι ότι πεινάτε, τότε μπορείτε να καταναλώσετε κάτι ελαφρύ, όπως ένα φρούτο, ένα ποτήρι γάλα ή μια φέτα ψωμί με τυρί.