AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Δίαιτα Carnivore: Ποια είναι η νέα διατροφική τάση και πώς επηρεάζει την υγεία του εντέρου μας


Τζουλιάννα Καρνέζη

24 Αυγούστου 2022

Δίαιτα Carnivore: Ποια είναι η νέα διατροφική τάση και πώς επηρεάζει την υγεία του εντέρου μας
pexels
Σχεδόν κάθε χρόνο εμφανίζεται και μια καινούρια δοατροφική τάση, την οποία οι περισσότεροι θέλετε να ακολουθήσετε. Κετογονική δίαιτα, διαλείπουσα νηστεία, δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, και χαμηλές σε υδατάνθρακες – η καθεμία διαφημίζεται ως η λύση για περισσότερη ενέργεια και καλύτερη υγεία.

Αλλά με τόσες πολλές διαθέσιμες επιλογές (και τόσο λίγο χρόνο για να τις ερευνήσετε όλες), μπορεί να είναι δύσκολο να γνωρίζετε ποιες δίαιτες είναι καλές για εσάς και ποιες είναι καλύτερα να αποφεύγετε. Έτσι λοιπόν στο σημερινό άρθρο θα αναλύσουμε πώς η δίαιτα Carnivore μπορεί να γίνει επικίνδυνη για το έντερό σας και τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την υγεία σας.

Το μικροβίωμα του εντέρου σας παίζει σημαντικό ρόλο στη συνολική υγεία σας και στον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων ασθενειών όπως μεταβολικές παθήσεις, γαστρεντερικές διαταραχές και καρκίνο του παχέος εντέρου. Ο μεταβολισμός, το ανοσοποιητικό σύστημα, η ορμονική ισορροπία, η λειτουργία του εγκεφάλου και η διάθεσή σας συνδέονται με την υγεία του εντέρου σας.

Τι είναι το μικροβίωμα

Το ανθρώπινο γαστρεντερικό σύστημα φιλοξενεί πάνω από 10 τρισεκατομμύρια μονοκύτταρους μικροοργανισμούς (βακτήρια και μύκητες), ενώ το σύνολο των κυττάρων του ανθρωπίνου σώματος είναι γύρω στο 1 τρισεκατομμύριο. Οι επιστήμονες έχουν βαφτίσει το σύνολο των μικροοργανισμών που φιλοξενεί ο καθένας από εμάς με το όνομα «μικροβίωμα», του οποίου η δημιουργία του ολοκληρώνεται περίπου με τη συμπλήρωση των δύο πρώτων χρόνων της ζωής μας.

Ο καθένας έχει μοναδικό μικροβίωμα, το οποίο εξαρτάται από τις συνθήκες που μεγαλώνει. Από τα πιο μελετημένα είναι το γαστρεντερικό μικροβίωμα, το σύνολο δηλαδή των μικροοργανισμών που κατοικούν στο ανθρώπινο γαστρεντερικό σύστημα. Και ένα από τα πολλά πράγματα που επηρεάζουν το μικροβίωμα είναι η διατροφή. Πιο συγκεκριμένα η κατανάλωση ορισμένων τροφών βοηθάει τα υγιή βακτήρια του εντέρου να αναπτυχθούν, αποτρέποντας έτσι την εμφάνιση ορισμένων ασθενειών. Επιπλέον, ένα υγιές έντερο παρέχει την ενέργεια και την ψυχική σταθερότητα που χρειάζεστε για να έχετε υγεία και ευεξία.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένα τρόφιμα μπορεί να οδηγήσουν σε χρόνιες ασθένειες, φλεγμονές, υποτονικά επίπεδα ενέργειας και εναλλαγές της διάθεσης.

Δίαιτα Carnivore και υγεία του γαστρεντερικού συστήματος

Μια πρόσφατη τάση διατροφής που επηρεάζει σημαντικό το μικροβίωμα μας είναι η δίαιτα Carnivore η οποία αποτελείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από κρέας, αυγά και γαλακτοκομικά. Οι υποστηρικτές αυτής της δίαιτας δηλώνουν πως προσφέρει πολλαπλά οφέλη στην υγεία, όπως η απώλεια βάρους, ο έλεγχος του σακχάρου στο αίμα, η μείωση της φλεγμονής και η βελτίωση της πνευματικής εστίασης. Αυτό ακούγεται υπέροχο—μέχρι να ανακαλύψετε ότι η συγκεκριμένη δίαιτα επηρεάζει αρνητικά το μικροβίωμα του εντέρου σας.

Όπως ανέφερα και παραπάνω η δίαιτα Carnivore είναι κακή για το έντερό σας και το έντερο σας είναι υπεύθυνο για τόσα πολλά βασικά στοιχεία για την υγεία, συμπεριλαμβανομένου του ανοσοποιητικού συστήματος, της διάθεσης, της ισορροπίας των ορμονών, του μεταβολισμού και της εγκεφαλικής λειτουργίας. Η δίαιτα Carnivore μπορεί επίσης να οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης και αρτηριακής πίεσης λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς της σε κορεσμένα λιπαρά και νάτριο.

Σε μια μελέτη του 2014 που δημοσιεύθηκε στο Nature , οι ερευνητές παρακολούθησαν τις αλλαγές μικροβιώματος σε υγιείς συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια μιας περιόδου πέντε ημερών με ολόκληρα τρόφιμα και φυτική διατροφή, έναντι πέντε ημερών με μια διατροφή που αποτελείτο αποκλειστικά από ζωικά προϊόντα (τώρα γνωστή ως η δίαιτα Carnivore).

Μετά από μόλις πέντε ημέρες, τα μικροβιώματα του εντέρου των συμμετεχόντων στη δίαιτα Carnivore άρχισαν να αντικαθιστούν τα «καλά» αντιφλεγμονώδη βακτήρια με «κακά» φλεγμονώδη βακτήρια. Σημαντικές αλλαγές στη μικροχλωρίδα του εντέρου εντοπίστηκαν λιγότερο από 24 ώρες μετά την έναρξη της δίαιτας.

Ένα σημαντικό πρόβλημα με η δίαιτα Carnivore είναι ότι δεν περιέχει φυτικές ίνες - και όταν πρόκειται για την υγεία του εντέρου, οι φυτικές ίνες είναι πολύ σημαντικές. Οι διαιτητικές ίνες βρίσκονται σε μεγάλη ποσότητα στις φυτικές τροφές, επομένως όσο μεγαλύτερη ποικιλία φυτών τρώτε, τόσο μεγαλύτερη ποικιλία καλών βακτηρίων τροφοδοτείτε το έντερο σας. Δεδομένου ότι η δίαιτα Carnivore δεν περιέχει ποικιλία φυτικών τροφών και είναι υψηλή σε φλεγμονώδη βακτήρια, δεν είναι περίεργο που μπορεί να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στο έντερο.

Επιπλέον οι ερευνητές της μελέτης Nature παρατήρησαν ότι οι συμμετέχοντες που έκαναν τη δίαιτα Carnivore παρουσίασαν ταχεία ανάπτυξη φλεγμονωδών βακτηρίων και μειωμένη ανάπτυξη των φιλικών βακτηρίων, και όλη αυτή η αλλαγή συνδέεται έντονα με φλεγμονώδεις ασθένειες του εντέρου, όπως η νόσος του Crohn και η ελκώδης κολίτιδα. Η κατανάλωση μόνο ζωικών προϊόντων βρέθηκε επίσης ότι παράγει περισσότερα δευτερογενή χολικά άλατα στο έντερο, τα οποία είναι γνωστές αιτίες καρκίνου του παχέος εντέρου και του ήπατος .

Εν κατακλείδι εάν θέλετε να ενισχύσετε την υγεία του εντέρου σας και κατ επέκταση να είστε υγιείς, είναι σημαντικό να αυξήσετε την ποικιλότητα των φυτικών ινών και να προσπαθήσετε να καταναλώνετε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά σε καθημερινή βάση. Και φυσικά μη ξεχάσετε να ενισχύσετε τον οργανισμό σας με τα πολύτιμα προβιοτικά.