WELL BEING

Παράδοξη πρόθεση: Το κόλπο που καταπολεμά τις αϋπνίες


JTeam

16 Αυγούστου 2022

Αϋπνία
Pexels.com
Η παράδοξη πρόθεση είναι το ψυχολογικό τρικ που μπορεί να σας βοηθήσει να κοιμηθείτε

Αν κι εσύ στριφογυρίζεις στα σεντόνια και αναποδογυρίζεις το μαξιλάρι ξανά και ξανά μετρώντας προβατάκια για να σε πάρει ο ύπνος, ενώ σκέφτεσαι πόσο κουρασμένη θα είσαι το επόμενο πρωί και ότι τελικά θα κοιμηθείς μόνο τέσσερις ώρες, σταμάτα αμέσως. Πιέζοντας τον εαυτό σου να κοιμηθεί το μόνο που πετυχαίνεις είναι ότι αγχώνεσαι χωρίς λόγο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, όταν αγχωνόμαστε γιατί δεν έχουμε κοιμηθεί ακόμα, βάζουμε το αυτόνομο νευρικό μας σύστημα σε κατάσταση «μάχης ή φυγής», γεγονός που δε βοηθάει καθόλου με την αϋπνία. Ποια είναι λοιπόν η λύση; Να κάνουμε το ακριβώς αντίθετο!

Τι είναι η παράδοξη πρόθεση;

Η παράδοξη πρόθεση είναι μια ψυχοθεραπευτική τεχνική σύμφωνα με την οποία ο ειδικός λέει στον ασθενή να συνεχίσει την αρνητική του συμπεριφορά. Στόχος είναι το άτομο να νιώσει ότι έχει τον έλεγχο της κατάστασης (πχ ότι τρώει τα νύχια του γιατί το θέλει) και να σταματήσει από μόνος του γιατί επίσης το θέλει. Δύο ψυχολόγοι στις ΗΠΑ χρησιμοποίησαν την τεχνική και σε άτομα με αϋπνία, λέγοντάς τους να προσπαθήσουν να μείνουν ξύπνιοι για όσο περισσότερο μπορούσαν. Με αυτό τον τρόπο αφαίρεσαν από τους ασθενείς τους την πίεση να κοιμηθούν, γεγονός που τους επέτρεψε να χαλαρώσουν μέχρι να τους πάρει ο ύπνος.

Η παράδοξη πρόθεση μπορεί να βοηθήσει να ξεπεράσει κανείς τις φοβίες του, την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή και τις διαταραχές άγχους, ενώ γίνονται έρευνες για το πώς μπορεί να βοηθήσει ασθενείς με ανορεξία.

Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην περίπτωση της αϋπνίας;

Την επόμενη φορά που δεν θα μπορείτε να κοιμηθείτε, μπορείτε να δοκιμάσετε να πείτε στους εαυτούς σας ένα από τα παρακάτω:

1. Μην κοιμηθείς, ό,τι κι αν γίνει.
2. Αύριο πρέπει να είσαι όσο πιο κουρασμένη γίνεται.
3. Μην κλείσεις τα μάτια σου για κανένα λόγο.