WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς θα κάνετε τη μαμά σας να σταματήσει να επικρίνει το βάρος και το σώμα σας;


Τζουλιάννα Καρνέζη

22 Ιουνίου 2022

Πώς θα κάνετε τη μαμά σας να σταματήσει να επικρίνει το βάρος και το σώμα σας;
“Η μαμά μου σχολιάζει το σώμα μου και με κάνει να νιώθω άσχημα.”

Πολλές γυναίκες αναρωτιούνται: «Πώς μπορώ να σταματήσω τη μαμά μου να σχολιάζει ή να επικρίνει το βάρος και το σώμα μου;»

«Κάθε φορά που βλέπω τη μαμά μου, δεν μπορεί παρά να σχολιάσει το βάρος μου – ή να μου πει όλες τις λεπτομέρειες για την τελευταία της δίαιτα. Πώς μπορώ να την κάνω να σταματήσει;».

«Την τελευταία φορά που πήγα να επισκεφτώ τους γονείς μου, η μαμά μου με επέπληξε που πήρα και δεύτερη μερίδα φαγητό. Ένιωσα τόσο αμήχανη. Κατέληξα να κλάψω και να φύγω νωρίς».

«Η μαμά μου κάνει πάντα σχόλια για το βάρος μου. Νομίζει ότι βοηθάει αλλά το μισώ. Της ζήτησα να σταματήσει αλλά δεν το κάνει».

Οι παρακάτω συμβουλές ελπίζω να σας βοηθήσουν ώστε να βάλετε ένα τέλος σε αυτά τα σχόλια -χωρίς να τσακωθείτε.

Έρευνες δείχνουν ότι οι έφηβοι των οποίων οι γονείς σχολιάζουν το βάρος τους έχουν 66% περισσότερες πιθανότητες να είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι ως ενήλικες. Επίσης όταν οι άνθρωποι σχολιάζουν το βάρος ή το σώμα σας –ή επικρίνουν την εμφάνισή σας–τότε αυτό επηρεάζει την αυτοπεποίθησή σας και τη σχέση σας με το φαγητό, κάνοντας περισσότερο κακό παρά καλό.

Η αλήθεια είναι ότι αν η μαμά σας σχολιάζει το βάρος σας ή επικρίνει το σώμα σας και τις διατροφικές σας επιλογές – λέει πολλά περισσότερα για τη σχέση που έχει εκείνη με το φαγητό, παρά για το μέγεθός σας. Μπορεί να έχει εκείνη μια διαταραγμένη διατροφή ή μια μη υγιή σχέση με το φαγητό. Και το να της πείτε να σταματήσει να επικρίνει το βάρος σας και να σταματήσει να σχολιάζει το σώμα σας είναι ένας τρόπος για να βεβαιωθείτε ότι δεν θα σας το μεταδώσει αυτό.

Θέλω λοιπόν να σας οπλίσω με εργαλεία που θα βοηθήσουν τη μαμά σας να σταματήσει να σχολιάζει το βάρος σας. Ή οποιοσδήποτε άλλος πιστεύει ότι μπορεί να σας σχολιάζει.

Πώς μπορείτε να κάνετε τη μαμά σας να σταματήσει να κάνει σχόλια για το σώμα ή το βάρος σας;

Βήμα 1. Ξεκινήστε με ενσυναίσθηση.

Είναι σημαντικό να συναισθανθείτε τις γυναίκες που ανήκουν στη γενιά των baby boomer και νωρίτερα. «Χτυπήθηκαν» τόσο σκληρά από την κουλτούρα της δίαιτας. Απλώς σκεφτείτε αυτό: Μετρούσανε συνέχεια τις θερμίδες και τους πόντους, έκαναν προπονήσεις με το DVD της Τζέιν Φόντα, ακολουθούσαν ανορθόδοξες δίαιτες όπως η Atkins και η λαχανόσουπα και πολλά άλλα τα οποία σήμερα έχουν καταρριφθεί.

Πέρασαν τη ζωή τους μαθαίνοντας ότι η δίαιτα είναι ο μοναδικός τρόπος. Και σε αντίθεση με τις νεότερες γενιές, δεν είχαν κανέναν για να μιλήσουν για την κουλτούρα δίαιτας και να τους ενημερώσει ότι οι αυστηρές δίαιτες είναι επιβλαβείς, επιβραδύνουν τον μεταβολισμό σας, αυξάνουν την πείνα και τελικά οδηγούν σε ανάκτηση βάρους και κακή εικόνα του σώματος.

Για μένα, θεωρώ ότι η ενσυναίσθηση είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που βοηθά στην ανακούφιση από τον θυμό που νιώθω για τα σχόλια που μπορεί να μου κάνει κάποιος. Και ίσως μπορεί να βοηθήσει και εσάς.

Ίσως η μαμά σας να μεγάλωσε πιστεύοντας ότι η αξία της ως άτομο εξαρτιόταν από το πώς θα είναι η εξωτερική της εμφάνιση και από το πόσο αδύνατη ήταν. Τα πάντα γύρω της - συμπεριλαμβανομένων των φίλων της - την ενθάρρυναν να κάνει δίαιτα και να σκέφτεται το φαγητό ως παχυντικό και κάτι που πρέπει να ελέγξει. Αν σχολιάζει το βάρος σας, είναι ίσως ακόμα κολλημένη σε αυτόν τον επιβλαβή κόσμο.

Βήμα 2. Πρέπει να θέσετε σαφή όρια

Για να μπορείτε να αισθάνεστε άνετα να τρώτε με την οικογένειά σας – χωρίς τον φόβο της κριτικής– είναι σημαντικό να θέσετε ξεκάθαρα όρια σχετικά με το είδος των σχολίων που δεν θα ανέχεστε.

Θα χρειαστεί να συζητήσετε με τη μαμά σας (ή με όποιον κάνει σχόλια για το βάρος σας) ενημερώνοντάς την ότι δεν συμφωνείτε με όλο αυτό. Επιλέξτε να κάνετε αυτή τη σημαντική συζήτηση τη στιγμή που αισθάνεστε καλύτερα με τον εαυτό σας. Ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα που μπορείτε να θέσετε με δικά σας λόγια:

  • «Θέλω να μιλήσω για κάτι σημαντικό. Όταν κάνεις σχόλια για το βάρος μου ή το σώμα μου, με κάνει να νιώθω…»

  • «Μπορεί να νομίζει ότι με αυτά τα σχόλια μπορείς να με βοηθήσεις, αλλά έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα».

  • «Τα σχόλιά σου με οδήγησαν σε μια ανθυγιεινή σχέση με το φαγητό και αυτό κάνει την υγιεινή διατροφή πιο δύσκολη».

  • «Θα ήθελα να σταματήσεις να κάνεις τέτοια σχόλια. Θα φροντίσω την υγεία μου, το σώμα μου και το φαγητό μου. Δεν χρειάζομαι πια να ζυγίζεις τι τρώω.»

Αυτή η συζήτηση μπορεί να μην είναι εύκολη. Αλλά είναι σημαντικό να γίνει.

Βήμα 3. Επαναλάβετε αυτά τα σαφή όρια. Όσες φορές χρειαστεί

Εδώ είναι το πιο σημαντικό μέρος της διαδικασίας. Πρέπει να είστε προετοιμασμένοι για το γεγονός ότι η μαμά σας – ή άλλο μέλος της οικογένειάς σας – πιθανότατα θα «ξεχάσει» ότι του ζητήσατε να μην σχολιάζει ή να μην επικρίνει το βάρος/το σώμα σας και θα προσπαθήσει ξανά.

Δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί, αλλά έχω μάθει από την εμπειρία μου, ότι οι μητέρες χρειάζονται περισσότερες από μία συζητήσεις. Ίσως δυσκολεύονται να κόψουν μια παλιά συνήθεια. Ή έχουν ξεχάσει τη συζήτηση. Ή νιώθουν απογοητευμένες. Είτε έτσι είτε αλλιώς - δεν είναι αποδεκτό.

Έτσι, όταν η μητέρα σας – ή κάποιο άλλο κοντινό σας άτομο – σχολιάζει ξανά το βάρος σας (ακόμα και αφού του έχετε πει να μην το κάνει), πρέπει να της υπενθυμίσετε σταθερά ότι σας ενοχλεί.

Βήμα 4. Συνεχίστε να ενισχύετε αυτά τα όρια όσες φορές χρειαστεί

Είναι κουραστικό. Ξέρω. Μακάρι να μην χρειαζόταν. Αλλά θα πρέπει να διατηρήσετε αυτά τα όρια σταθερά.

Βήμα 5. Μην ξαναπέφτετε στην παλιά συνήθεια να μιλάτε ξανά στη μαμά ή τον μπαμπά σας για το βάρος σας

Αφού περάσει αρκετός χρόνος, μπορεί να έρθει μια στιγμή αργότερα, όπου μπορεί να θελήσετε να μιλήσετε ξανά για το βάρος/το φαγητό με τη μαμά σας. Αυτό μπορεί να συμβεί εάν περνάτε μια περίοδο αλλαγής βάρους ή αλλαγής συνήθειών.

Όμως καλύτερα να βρείτε άλλα άτομα για να μιλήσετε για το φαγητό/το σώμα σας, ώστε να μην περιπλέκετε τη σχέση γονέα και φαγητό. Εξάλλου αυτό που θέλετε είναι η σχέση σας με τη μητέρας σας να είναι κάτι πολύ περισσότερο και πιο βαθύ από το βάρος και τις θερμίδες.

Βήμα 6. Δώστε το παράδειγμα

Υπάρχει πιθανότητα η θετική σας σχέση με το φαγητό να επηρεάσει και τη μητέρα σας. Αυτό θα είναι εξαιρετικό. Εάν μαθαίνετε να αποδέχεστε και να σέβεστε το σώμα σας, μπορεί φανεί ενδιαφέρον και σε εκείνη. Γίνε η αλλαγή που θέλεις να δεις, σωστά;

Εδώ είναι μερικά πράγματα που μπορεί να σας βοηθήσουν να μην στεναχωριέστε

Πρώτα, συνειδητοποιήστε ότι η μαμά σας πιθανότατα πέρασε το ίδιο πράγμα με τη δική της μαμά. Μπορεί να της έλεγαν σε όλη της τη ζωή να σταματήσει να τρώει ή να ρουφήξει την κοιλιά της ή ότι είχε λάθος μέγεθος.

Προσπαθήστε να φανταστείτε τη μητέρα σας όταν ήταν παιδί ή στην ίδια ηλικία με εσάς – να λαμβάνει άσχημα, άδικα σχόλια για το σώμα της. Σκεφτείτε ότι όλη αυτή η κριτική μπορεί να την πλήγωσε και να επηρέασε την αυτοεκτίμησή της. Δεν λέω ότι η συμπεριφορά της είναι σωστή. Αλλά το να θυμάστε τη μαμά σας ως παιδί, μπορεί να σας βοηθήσει ώστε να μην νευριάζετε ή στεναχωριέστε για τα σχόλια που σας λέει.

Πιστεύω ότι η μητέρα της μητέρας μας–και πιθανώς οι προ-προγιαγιάδες μας– μεταδίδουν τα ίδια μαθήματα διατροφής και κακής εικόνας σώματος από γενιά σε γενιά. Όμως εμείς δεν θα μεταβιβάσουμε τις διαταραγμένες διατροφικές συμβουλές στην επόμενη γενιά.

Η γενιά της μητέρας σας είναι επίσης μια γενιά όπου ο σύζυγος της μπορεί να πίστευε ότι ήταν λογικό (δεν είναι) να της πει ότι φαίνεται χοντρή – ή ότι πρέπει να αλλάξει ρούχα πριν φύγει από το σπίτι επειδή δεν του αρέσει η εμφάνισή της.

Επιπλέον, η μητέρα σας μεγάλωσε και σε μια κοινωνία που είχε εμμονή με τα 18χρονα μοντέλα με τα τέλεια σώματα και πίστευε ότι η εμφάνιση είναι ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο εκτιμάται μια γυναίκα. Κανείς δεν της έμαθε το ουσιαστικό μάθημα ζωής, ότι η εσωτερική ομορφιά στον άνθρωπο είναι ανώτερη. Μεγάλωσε σε μια γενιά όπου η εμφάνιση μιας γυναίκας ήταν το μεγαλύτερο ατού της.

Τέλος να θυμάστε πως κανείς δεν έχει δικαίωμα να σας απευθύνει τον λόγο για να σας νουθετήσει και να σας χωρέσει στα στερεοτυπικά του “καλούπια”.