AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς η άσκηση μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε την κοιλιοκάκη


Τζουλιάννα Καρνέζη

21 Νοεμβρίου 2022

Πώς η άσκηση μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε την κοιλιοκάκη
pexels
Δεν υπάρχει θεραπεία για την κοιλιοκάκη. Και δυστυχώς πολλές φορές τα συμπτώματα μπορούν να μετατρέψουν μια καλή μέρα σε μια κακή αρκετά γρήγορα.

Τα σημάδια της κοιλιοκάκης περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα πεπτικών συμπτωμάτων, καθώς και πόνους στο στομάχι και τις αρθρώσεις, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη διάγνωση της πάθησης. Εάν υποψιάζεστε ότι έχετε κοιλιοκάκη, είναι σημαντικό να επισκεφτείτε το γιατρό σας, ώστε να κάνετε κάποιες εξετάσεις που θα σας βοηθήσουν να βρείτε λύσεις στα συμπτώματά σας.

Η κοιλιοκάκη πιστεύεται ότι είναι μια γενετική ασθένεια και μερικές φορές τα συμπτώματα δεν εμφανίζονται μόνο αφού αντιμετωπίσετε υψηλά επίπεδα άγχους ή ένα μεγάλο γεγονός της ζωής, όπως εγκυμοσύνη, τοκετός, χειρουργική επέμβαση, τραυματισμός ή μόλυνση. Δυστυχώς, δεν υπάρχει θεραπεία για την κοιλιοκάκη, η καλύτερη θεραπεία είναι να αποφύγετε την κατανάλωση γλουτένης.

Η κοιλιοκάκη είναι μια αυτοάνοση πάθηση - όταν η γλουτένη εισέρχεται στο σώμα, ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα να αρχίσει να επιτίθεται στο πεπτικό σύστημα. Με την πάροδο του χρόνου, αυτό καταστρέφει τις λάχνες στο λεπτό έντερο, οι οποίες βοηθούν στην απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τα τρόφιμα που τρώτε.

Η κοιλιοκάκη μπορεί να οδηγήσει σε πολλές επιπλοκές, όπως υποσιτισμό, καθώς και αδυναμία των οστών, στειρότητα, αποβολή, δυσανεξία στη λακτόζη, καρκίνο και προβλήματα του νευρικού συστήματος. Η αποφυγή της κατανάλωσης γλουτένης είναι το πρώτο βήμα για τη θεραπεία και έχει αποδειχθεί αρκετά αποτελεσματικό, ωστόσο, σχεδόν το 30% των ατόμων με κοιλιοκάκη εξακολουθούν να εμφανίζουν συμπτώματα ακόμη και μετά από δίαιτα χωρίς γλουτένη. Αυτό δείχνει ότι η διατροφή είναι χρήσιμη για τη διαχείριση των συμπτωμάτων κοιλιοκάκης, αλλά υπάρχουν επίσης και άλλοι παράγοντες που παίζουν ρόλο.

Η άσκηση είναι ένας από τους παράγοντες που μπορεί να συμβάλει στη μείωση των πιθανότητων εμφάνισης πεπτικών διαταραχών. Η επιστημονική έρευνα έχει δείξει ότι η άσκηση βοηθά στη μείωση των συμπτωμάτων πολλών πεπτικών καταστάσεων όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) και αυξάνει την ποιότητα ζωής του ασθενούς.

Μια πρόσφατη μελέτη για την κοιλιοκάκη αποκάλυψε ότι οι συμμετέχοντες σε ένα πρόγραμμα 12 εβδομάδων που περιελάμβανε άσκηση και υποστήριξη ψυχικής υγείας παρουσίασαν τόσο μείωση των συμπτωμάτων όσο και βελτιωμένη ποιότητα ζωής.

Η άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής

Στην κοιλιοκάκη, όταν το ανοσοποιητικό σύστημα δυσλειτουργεί λόγω της παρουσίας γλουτένης, δημιουργεί μια φλεγμονώδη απόκριση στον οργανισμό. Αυτή η φλεγμονή βλάπτει τον πεπτικό σωλήνα, με αποτέλεσμα τα συμπτώματα κοιλιοκάκης και άλλες γαστρεντερικές.

Ένας τρόπος με τον οποίο η άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση των συμπτωμάτων κοιλιοκάκης είναι η μείωση της φλεγμονής. Μια πρόσφατη επιστημονική μελέτη αποκάλυψε ότι μόλις 20 λεπτά άσκησης μπορεί να έχουν αντιφλεγμονώδη αποτελέσματα στο σώμα.

Η μελέτη μας δείχνει ότι η προπόνηση δεν χρειάζεται στην πραγματικότητα να είναι έντονη για να έχει αντιφλεγμονώδη αποτελέσματα. Είκοσι λεπτά έως μισή ώρα μέτριας άσκησης, συμπεριλαμβανομένου του γρήγορου περπατήματος, φαίνεται να είναι αρκετό. Η αίσθηση ότι η προπόνηση πρέπει να είναι στο μέγιστο επίπεδο για μεγάλη διάρκεια μπορεί να φοβίσει όσους πάσχουν από χρόνιες φλεγμονώδεις ασθένειες.

Η άσκηση χτίζει δυνατούς μύες

Μια άλλη σημαντική πτυχή της άσκησης είναι ότι βοηθά στην οικοδόμηση δυνατών μυών. Καθώς μεγαλώνουμε, η μυϊκή μας μάζα συρρικνώνεται αργά και όσοι έχουν κοιλιοκάκη έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα μυϊκής αδυναμίας λόγω της νόσου. Μετά την ηλικία των 30 ετών, όσοι δεν είναι σωματικά δραστήριοι αρχίζουν να χάνουν κατά μέσο όρο 3-8% μυϊκή μάζα κάθε 10 χρόνια.

Η συμμετοχή σε σωματική δραστηριότητα, που περιλαμβάνει προπόνηση δύναμης τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να βοηθήσετε στη διατήρηση και την οικοδόμηση υγιών μυών.

Η άσκηση χτίζει την οστική πυκνότητα

Με την πάροδο του χρόνου, η κοιλιοκάκη μπορεί να οδηγήσει σε υποσιτισμό και ευθραυστότητα των οστών, επομένως είναι σημαντικό να ασκείστε συστηματικά για να βοηθήσετε να διατηρήσετε τα οστά σας όσο το δυνατόν πιο υγιή και δυνατά. Δυστυχώς, η οστεοπόρωση και άλλα προβλήματα των οστών παρατηρούνται πιο συχνά συνήθως σε άτομα με κοιλιοκάκη. Αυτό συμβαίνει επειδή το πεπτικό σύστημα δυσκολεύεται να απορροφήσει το ασβέστιο, το οποίο είναι ένα σημαντικό θρεπτικό συστατικό για τη διατήρηση των οστών.

Η άσκηση υποστηρίζει την κυκλοφορία

Η τακτική γυμναστική είναι επίσης γνωστό ότι βοηθά στην αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος, η οποία όχι μόνο υποστηρίζει την πέψη αλλά βοηθά επίσης στην επούλωση του πεπτικού σωλήνα από τη βλάβη που έχει προκαλέσει η κοιλιοκάκη. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη διάγνωση της κοιλιοκάκης και την έναρξη μιας δίαιτας χωρίς γλουτένη. Η γλουτένη βρίσκεται σε πολλά διαφορετικά είδη τροφίμων, από ζυμαρικά και ψωμί μέχρι τις έτοιμες σούπες. Πριν από τη διάγνωση, είναι πολύ πιθανό να έχετε καταναλώσει μια καλή ποσότητα γλουτένης με τη μία ή την άλλη μορφή — με αποτέλεσμα σοβαρή εντερική βλάβη.

Η αποφυγή της γλουτένης βοηθά να σταματήσουν τα συμπτώματα, ενώ η άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της κυκλοφορίας που υποστηρίζει την επούλωση των εντέρων.

Η άσκηση κρατά υπό έλεγχο το άγχος και την κατάθλιψη

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ζωή με κοιλιοκάκη μπορεί να είναι ψυχικά και συναισθηματικά επιβαρυμένη. Δυστυχώς, το άγχος και η κατάθλιψη είναι μερικές από τις πιο κοινές παρενέργειες της κοιλιοκάκης. Στην πραγματικότητα, όσοι πάσχουν από κοιλιοκάκη έχουν 91% πιθανότητα να εμφανίσουν κάποιο είδος διαταραχής της διάθεσης.

Η άσκηση έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στην τόνωση της διάθεσης και στη μείωση των συναισθημάτων άγχους και κατάθλιψης, επειδή αναγκάζει το σώμα σας να απελευθερώνει ενδορφίνες - τις ορμόνες της «καλής αίσθησης». Κάθε είδους σωματική δραστηριότητα, όπως το περπάτημα, μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του άγχους και της κατάθλιψης.

Η άσκηση υποστηρίζει το έντερο

Όσοι πάσχουν από κοιλιοκάκη επίσης παλεύουν εγγενώς με μια ανισορροπία του μικροβιώματος του εντέρου τους, που είναι το σύνολο των βακτηρίων που ζουν μέσα στο πεπτικό μας σύστημα. Όταν το μικροβίωμα του εντέρου είναι εκτός ισορροπίας, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά πολλές πτυχές της υγείας, συμπεριλαμβανομένου του ανοσοποιητικού συστήματος, του καρδιαγγειακού συστήματος, του βάρους, του σακχάρου στο αίμα και της υγείας του εγκεφάλου.

Όποια άσκηση κι αν επιλέξετε, είναι σημαντικό να μην πιέζετε τον εαυτό σας και να θυμάστε ότι η ιδανική ρουτίνα προπόνησης είναι αυτή που λειτουργεί καλύτερα για εσάς.